• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol Vad gör jag för fel?

TonyT

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Gävle
Hej alla
Kort historia..
Kommer in i spanien köper en spansk flaska på en camping affär dom installerar allt slang och regulatorn, allt funkade då. Dagar går.. när det är dax att byta flaska den oranga repsol flaskan så vill det sig inte??
Det är som om det är för lite gastryck
Spis och kyl funkar men att starta Alde n för att få varmvatten då kommer det ett meddelande att han får inge gasol.
Har dual och byter jag till den svenska flaskan så funkar allt som det skar.
Regulatorn på bild är den som funkade från Girona, har köpt den där med röd ratt oxå funkar sämre med den då sjunker lågan på spisen till mini. Ja fullt vred är den på max.
Har klickat av och på med regulatorerna ifall jag gör nå fel kan lyfta flaskan när jag håller i regulatorn.
Så nu vad gör jag för fel? Har jag missat nå?
Mycket tacksam om någon har en ide eller tips.
Tack på förhand.20230505_124615.JPG
 
Det finnes slike H adaptere uten regulering, hadde slik for å kunne bruke spansk flaske sammen med duocontrol hvor jeg hadde tysk slange.

Regulator har gjerne både nedregulering av trykket og begrenset gassmengde - begge deler kan føre til problemer sammen med sentral regulator.
 
Det finnes slike H adaptere uten regulering, hadde slik for å kunne bruke spansk flaske sammen med duocontrol hvor jeg hadde tysk slange.

Regulator har gjerne både nedregulering av trykket og begrenset gassmengde - begge deler kan føre til problemer sammen med sentral regulator.
Ok det låter rimligt med det symtom som sker.
Tack Knut

Nu har det gröttat sig i min skalle hehe.
Om jag börjar om med utrustningen.
1. en ventil med 2'0 bar utan reglering och ratt svart eller röd?
2. lär jag ha en ny slang? Den svarta firman installera är fel? (Se bild 1)
3. gastuben orange men ej propan det får jag olika åsikter om 😀
 
Ok det låter rimligt med det symtom som sker.
Tack Knut

Nu har det gröttat sig i min skalle hehe.
Om jag börjar om med utrustningen.
1. en ventil med 2'0 bar utan reglering och ratt svart eller röd?
2. lär jag ha en ny slang? Den svarta firman installera är fel? (Se bild 1)
3. gastuben orange men ej propan det får jag olika åsikter om 😀
Slangen är ok tror det är ventilen står det inga värden på den, vi köpte adapter för då kunde vi använda våran slang, lättare när man byter tillbaka från den spanska.
 
Slangen är ok tror det är ventilen står det inga värden på den, vi köpte adapter för då kunde vi använda våran slang, lättare när man byter tillbaka från den spanska.
Den här adaptern går den att få tag i här i spanien? Eller bara hemma?
 
Ja har svaret nu 😀 iallafall för vår bil.
Vi har en LMC T712 med Alde 3010
Efter ett par dagars fixa o trixa och letande bara i dag har hela dagen in på tidig kväll varit ett letande.
Hursomhelst for till en caravan firma utanför benidorm de ville byta hela dual controllern Nej nej sa jag. Och de testade en 2 bars eller låt oss kalla det för tratt/hatt hehe och det funkar inte med den.. for vidare runt till olika firmor här o där, slut på ideer och tips så tänkte jag hmm vi är nära Santa Pola så vi besökte macken alla pratar om som fyller svenska flaskor, ung lång man trevlig med vilja att hjälpa han pyssla och trixande testade och tillslut sa han att han har en flaska med propan som är till biltvätten så han drar o hämtar den poff! allt funkar😀 han kunde inte sälja sin propan till mig men han gav mig en adress. For dit i utkanten av staden (Agencia Distribuidora de gas butano y propano Repsol) det var bara att glömma hehe komma med Butan och vill ha Propan går inte nej nej. kontrakt osv
För till 2 till repsol nej och nej.
Var lite le på det här med gas.
Jag har då bara en ide kvar.. jag sa till frun. Ok jag har läst på forumet att folk har fixat gas osv på en camping i Santa Pola japp "bahia"
Fick åka golfbil upp till baren 17euro golfbil ner till HBn med en full propan😀😀😀
Så samma utrustning som på bilden ock en Propan funkar för Alde 3010 då funkar allt som det ska.
Ps flaskan är inte propan på bild
Slang och den röda Sputniken funkar utmärkt felet vad Butano för oss.

Ber om förståelse ifall allt är skrivet som en ko skrev det.
Vi firar just nu med Sangria jag och frun.
Tack alla för tips och kloka ord.
 

Bilagor

  • 20230505_124615.JPG
    20230505_124615.JPG
    2,3 MB · Visningar: 11
Ja har svaret nu 😀 iallafall för vår bil.
Vi har en LMC T712 med Alde 3010
Efter ett par dagars fixa o trixa och letande bara i dag har hela dagen in på tidig kväll varit ett letande.
Hursomhelst for till en caravan firma utanför benidorm de ville byta hela dual controllern Nej nej sa jag. Och de testade en 2 bars eller låt oss kalla det för tratt/hatt hehe och det funkar inte med den.. for vidare runt till olika firmor här o där, slut på ideer och tips så tänkte jag hmm vi är nära Santa Pola så vi besökte macken alla pratar om som fyller svenska flaskor, ung lång man trevlig med vilja att hjälpa han pyssla och trixande testade och tillslut sa han att han har en flaska med propan som är till biltvätten så han drar o hämtar den poff! allt funkar😀 han kunde inte sälja sin propan till mig men han gav mig en adress. For dit i utkanten av staden (Agencia Distribuidora de gas butano y propano Repsol) det var bara att glömma hehe komma med Butan och vill ha Propan går inte nej nej. kontrakt osv
För till 2 till repsol nej och nej.
Var lite le på det här med gas.
Jag har då bara en ide kvar.. jag sa till frun. Ok jag har läst på forumet att folk har fixat gas osv på en camping i Santa Pola japp "bahia"
Fick åka golfbil upp till baren 17euro golfbil ner till HBn med en full propan😀😀😀
Så samma utrustning som på bilden ock en Propan funkar för Alde 3010 då funkar allt som det ska.
Ps flaskan är inte propan på bild
Slang och den röda Sputniken funkar utmärkt felet vad Butano för oss.

Ber om förståelse ifall allt är skrivet som en ko skrev det.
Vi firar just nu med Sangria jag och frun.
Tack alla för tips och kloka ord.
Hej. De är kul att det funkar bra för er nu. Oavsett vad man har problem med så kan det finnas hjälpa att få. Så skicka gärna en fråga till iHusbil för det finns säkert någon som kan lösa PROBLEMEN.
Mvh Umebo
 
Noe jeg ikke har tenk 100% igjennom er trykket i flaskene, butan har veldig lavere trykk enn propan. LPG som er en blanding av disse to gassene har gjerne et trykk nesten på nivå med ren propan. MEN jeg har ikke sett trykk målinger ved lavere enn 30% propan. Ren butan selges i blikkbokser, blandingene krever riktige trykktanker.
 
Noe jeg ikke har tenk 100% igjennom er trykket i flaskene, butan har veldig lavere trykk enn propan. LPG som er en blanding av disse to gassene har gjerne et trykk nesten på nivå med ren propan. MEN jeg har ikke sett trykk målinger ved lavere enn 30% propan. Ren butan selges i blikkbokser, blandingene krever riktige trykktanker.

Noe jeg ikke har tenk 100% igjennom er trykket i flaskene, butan har veldig lavere trykk enn propan. LPG som er en blanding av disse to gassene har gjerne et trykk nesten på nivå med ren propan. MEN jeg har ikke sett trykk målinger ved lavere enn 30% propan. Ren butan selges i blikkbokser, blandingene krever riktige trykktanker.
Jag undrar just det angående LPG om vi fixar de till vår bil kommer vår Alde att fungera som den skar?
 
Kjørte selv min Alde 3010 på 30/70 propan / butan LPG en periode, selv ned under 5 grader varmt uten å få problem. Sørget selvfølgelig på å etterfylle med ren propan når det var mulig, men trengte å fylle i Spania en gang. Senere toppet vi opp før reise sydover og fyllte kun litt om vi kun kunne få lav propan variant. Tysklands dårligste var 40% propan, men mer normalt 70%. Sverige og Norge fant jeg ikke under 80% propan.

Nå er mine erfaringer med dette i Europa mer enn 10 år gamle.
 
Kjørte selv min Alde 3010 på 30/70 propan / butan LPG en periode, selv ned under 5 grader varmt uten å få problem. Sørget selvfølgelig på å etterfylle med ren propan når det var mulig, men trengte å fylle i Spania en gang. Senere toppet vi opp før reise sydover og fyllte kun litt om vi kun kunne få lav propan variant. Tysklands dårligste var 40% propan, men mer normalt 70%. Sverige og Norge fant jeg ikke under 80% propan.

Nå er mine erfaringer med dette i Europa mer enn 10 år gamle.
Tack Knut
Alltid bra att höra från folk med liknade utrustning att det funkar specielt om man planerar att investera lite $$$
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen