• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol Vad gör jag för fel?

TonyT

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Gävle
Hej alla
Kort historia..
Kommer in i spanien köper en spansk flaska på en camping affär dom installerar allt slang och regulatorn, allt funkade då. Dagar går.. när det är dax att byta flaska den oranga repsol flaskan så vill det sig inte??
Det är som om det är för lite gastryck
Spis och kyl funkar men att starta Alde n för att få varmvatten då kommer det ett meddelande att han får inge gasol.
Har dual och byter jag till den svenska flaskan så funkar allt som det skar.
Regulatorn på bild är den som funkade från Girona, har köpt den där med röd ratt oxå funkar sämre med den då sjunker lågan på spisen till mini. Ja fullt vred är den på max.
Har klickat av och på med regulatorerna ifall jag gör nå fel kan lyfta flaskan när jag håller i regulatorn.
Så nu vad gör jag för fel? Har jag missat nå?
Mycket tacksam om någon har en ide eller tips.
Tack på förhand.20230505_124615.JPG
 
Du har inte fått en tom tub eller något fel på ventilen i tuben ingen granne som kan testa din tub ?
Hej
Jo den är full men ditt andra förslag är kanske värt att testa.
Har just kommit fram till Urbanova, Alicante. Man lär kolla bil-reg som tradition efter S hehe
Om möjligt finna nån snäll persson här eller så får jag köpa en till och testa.
 
Verkar lite rörigt det hela det som visar en regulator på en kartong tror jag inte är en regulator utan en kran som ska kopplas till en regulator alltså bara en adapter som ska kunna utnyttja en svensk regulator. Så från den får man bara fullt tryck i duokontrollen sitter ju en regulator antar att tanken med en duocontrol är att man ska känna av trycket i flaskan direkt utan en regulator imellan. Det finns även i spanien en anslutning som innehåller en kran som tillåter att man manuellt ställer in regulator trycket ut ska det fungera måste man ju kunna mäta det hela annars är ju normalläget oftast 30mbar fast det finns utrustning som vill ha 50mbar. Man måste veta vad som är anslutet och vilket tryck de ger annars vet inte duokontolen läget i respektive flaska.
 
Visa bilaga 24956
En kompis köpte i Spanien och han sa att det finns flera modeller och sa att jag ska ha den med svart ratt ser att det står 2,0 på ratten.
Den jag köpte i dag med röd vred står det 0,3 till 16 bar på.
Dock noterade jag att den heter H - 2
Är det inte H-1 det ska vara?
 

Bilagor

  • 20230506_221158.JPG
    20230506_221158.JPG
    1,7 MB · Visningar: 15
Normalt ska man inte använda ställbara regulatorer utrustningen i husbilen använder i normalläget 30mbar. 16 bar är ju väldigt mycket mer tryck, det man ska tänka på att det finns egentligen inget i husbilen när det gäller slangar som är avpassade för mer än 30 mbar.
Den enda gången det är högre tryck är mellan flaskor -duokontroll som i då fall utgör regulator med ett fixt tryck på 30mbar vilket är 30 tusendels bar det tryck som finns i flaskorna är mångdubbelt högre den slang som i detta fall går från flaskorna till regulatorn måste vara speciellt avsedd för detta.
Man kan bara använda den valiga röda slangen efter regulatorn och en sådan sitter sannolikt i husbilen mellan förbrukare och ett kopparrör som utgör en fast matning via kran där man bryter gasoltillförslen till respektiver förbrukare..
Att köpa en sån variabel regulator är ganska farligt och avser nog en helt annan utrustning än det som finns i husbilen står den i fel läge kan man spränga slangar få läckage och allt möjligt.
 
Normalt ska man inte använda ställbara regulatorer utrustningen i husbilen använder i normalläget 30mbar. 16 bar är ju väldigt mycket mer tryck, det man ska tänka på att det finns egentligen inget i husbilen när det gäller slangar som är avpassade för mer än 30 mbar.
Den enda gången det är högre tryck är mellan flaskor -duokontroll som i då fall utgör regulator med ett fixt tryck på 30mbar vilket är 30 tusendels bar det tryck som finns i flaskorna är mångdubbelt högre den slang som i detta fall går från flaskorna till regulatorn måste vara speciellt avsedd för detta.
Man kan bara använda den valiga röda slangen efter regulatorn och en sådan sitter sannolikt i husbilen mellan förbrukare och ett kopparrör som utgör en fast matning via kran där man bryter gasoltillförslen till respektiver förbrukare..
Att köpa en sån variabel regulator är ganska farligt och avser nog en helt annan utrustning än det som finns i husbilen står den i fel läge kan man spränga slangar få läckage och allt möjligt.
Oj. Det lät inte bra alls!!
Jag kör nu eller helatiden på den som funkar bäst allafall spis och kyl det är den som camping firman i Girona installerade till oss. Den första bilden i tråden som funkade tills vi bytte tub på Ibiza vilket blev en typ av våra composite hemma efter det funkar inte Alde pannan den klagar (inge gas)
Så jag for till repsol och bytte en full plastis till en stål orange 24 euro till men ja Butan. Kan ju vara så att firman i Girona som sålde tub och slang etc att det var propan.. jag tänkte inte alls på det. Å andra sidan så är det inte kallt här.
Hursomhelst så vad jag har förstått så regulator eller kran?? Som firman monterade är en med inbyggd regulator så det blir 2x regulatorer = inte bra ok..
Det knasiga är då att allt funkade med den första flaskan från firman i Girona.

Bengtic jag förstår att det är rörig historia hehe.
Det är rörigt här när min fru får durcha i kallvatten😂
 
Den jag köpte i dag med röd vred står det 0,3 till 16 bar på.
Dock noterade jag att den heter H - 2
Är det inte H-1 det ska vara?
Jag tror att 0,3-16 bar är vad regulatorn klarar ifrån flaskan sen beror det vad den släpper igenom, den jag har ger 2,0 bar och har fungerat på våra resor. Sen ska det vara en högtryckslang upp till duocontrollen har en adapter så den passar till våran slangkoppling.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen