Fyra nya sulor ligger nog i fatet. Då skulle nog min "fd bilprovare" på ett av "uppstickarbolagen" äntligen bli nöjd...
Men den lyckan unnar jag honom inte, för nästa besiktning blir på min gamla beprövade bilprovning, trots viss prisskillnad.
Vad det var för fel på mina S-däck? Jo trots, att mina Michelin med råge uppvisat godkänt mönsterdjup och i övrigt
varit helt felfria utan torrsprickor, så har jag de senaste två åren tvingats stå där med näsan inför varje hjulsida
tllsammans med bilprovar´n tätt intill mig och bli åthutad med: "
Se här" - "
bäst före datum har passerat!", enl hans bedömning.
Så länge däcken är godkända, så tycker jag att det faller
lite utanför hans gebit. Ja, jag vet, att däcken blir
hårda när dom åldras.
Har också insett och förstått, att jag själv åldras med åren och kör därför
lite lugnare och håller
lite längre avstånd.
I det sammanhanget faller däckens beskaffenhet i extremsistuationer
lite utanför min horisont.
För att styrka sin auktoritet fällde han mig, eller rättare sagt bilen, inför nästa besiktning med anmärkningen "oljeläckage motor".
En ynka liten oljedroppe hade råkat hamna på hans fina nybonade betonggolv och det störde honom till bristningsgränsen.
Jag lyckades undkomma åtal för arbetsmiljöbrott med en hårsmån... men jädrans vilken utläggning jag fick om hans rätt
till en ren arbetsplats. Oljespill tolererade han absolut inte!
Ett par veckor efter denna händelse lämnade jag sedan in husbilen i ett annat ärende för framvagnsjustering och bad dom kolla oljeläckaget...,
De kunde inte kunde inte lokalisera något läckage överhuvudtaget, men efterdrog pliktskyldigast några slanganslutningar
till både servon och turbon. Fasiken vet hur bilprovar´n egentligen testkört husbilen, för att lyckas pressa fram det där oljespillet?
Nu hamnade jag visst helt utanför ämnet i min upprördhet, men fyra nya S-däck är iallafall
planerat...
Sedan blir det säkert någon
oplanerad reparation, det vet man ju aldrig.