• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad är det dråpligaste som hänt dig?

Logga in för att dölja denna ruta:

Joakim

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Det händer saker ibland i husbilslivet.
En del saker kanske inte var så komiskt just då men kanske ändå var komiskt och något som man kan skratta åt senare.
Vad är det dråpligaste som hänt dig?

Svara direkt i den här tråden eller om du vill kan du starta en egen tråd under rubriken berättelser och anekdoter. :)

Ser jag tio personer som skriver en dråplig historia kommer jag själv att bjuda på saker som "Den pendlande generatorn" eller kanske till och med "Den döda grävlingen och avgasröret"
"Tullen i Hallstahammar" var också komiskt.

Varför ända in i glödheta (!) fungerar inte brobizzen?

Den här utlandsresan för några år sedan var noga förberedd.
Jag hade kollat extra noga, att avtalet var aktiverat med Öresundsbron.
Mardrömmen är, att bli fast därnere i fållan vid brofästet i Malmö
och bli den där, som stoppar upp trafiken helt vid brofästet.

En gång i begynnelsen, råkade jag ut för att bommen inte gick upp och det var sååå pinsamt.
På den tiden fanns det personal, som kom springandes och räddade mig ur knipan.
Då var det bara bankkortet, som jag glömt att uppdatera.

Med den minnesbilden på näthinnan, så hade jag inför just den här aktuella resan,
som tilldrog sig för några år sedan, verkligen kollat allt på mitt konto med Öresundsbizz.

Stärkt i sinnet kör jag nu in mot fållorna och förväntar mig, att allt fungerar.
Tittar upp mot bizzen i rutan, som är fördömligt monterad, helt enligt föreskrifterna.

Jag rullar med god marginal till 30 km in i fållan och fram emot bommen.
Väntar, att bizzen ska ge ifrån sig ett PIP och att bommen far upp och ger fritt
tillträde mot Köpenhamn.

Jag ser i ögonvrån hur bilarna snabbt pilar förbi i fållorna, men… jag saknar det där karaktäristiska ljudet från bizzen.
Den verkar vara stendöd..? Inget händer, absolut ingenting! Bom-helveten är obeveklig och förblir orörlig.
Lampan lyser illrött och matchar min begynnande ansiktsfärg. Vad ända in i glödheta (!) är det NU för fel?

Ingen servicemänniska behagar uppenbara sig och hjälpa mig ur det pinsamma läget.
Kanske har det bara blivit ett elektroniskt fel? Kanske just bara i min fålla?
Kollar backspegeln, ingen är bakom och trafiken är förhållandevis gles.
Tar en rövare (dumt gjort), petar i backen och backar ur fållan och tänker,
att jag provar med en annan längre åt höger, helst med någon människa i kuren?

Nästa fålla behandlar mig lika opersonligt och det verkar inte som, att jag ens existerar.
Jag blänger på bizzen i framrutan och funderar på vad ända in i Hälsingland är det för fel? :mad:
Är batteriet slut? Finns det kanske batterier i dom? Det har jag inte tänkt på…?
Bommen är tjurskallig och vägrar hårdnackat ge mig tillträde till bron.
Får snart en liten kö efter mig, men de ser snart, att jag riskerar bli mantalsskriven på platsen, med ny adress, Lernacken….

Där står den där förb…..de vita husbilen och blockerar bron, tänker nog folk.
Så skulle jag säkert tänka, om det nu inte var på det viset, att nu är det ju jag själv, som är fast där vid skampålen
med rodnaden stigandes upp över öronen. Vad i helvete är det för fel den här gången?

Ursäkta språkvalet, men det är sanningen närmast, just i detta ögonblick.
Det knastar till i högtalaren till vänster om mig och på displayen står det i eldskrift, att jag måste betala 1500 sek (!) för att få passera.
Protesterar ljudligt till mannen i högtalaren mot detta rånförsök.
Jag, som har mina avtalsuppgifter helt i ordning, ska jag skinnas på detta oerhörda belopp?

Plåtmänniskan ger mig instruktioner och hängandes ut genom sidofönstret försöker jag blidka elektroniken med bizzen, som jag ombeds hålla framför scannings-ögat. Inget händer. Jag får prova att slå in bizz-numret manuellt, men det hjälper inte det heller.
PlåtNiklas tar det radikala beslutet, att jag kan ju inte stå där och skräpa i fållan.
Han ger mig en tillfällig kredit, så att jag slokörad kan komma vidare, bommen går upp och jag får äntligen grönt ljus…

Kör modstulet med hängande huvud och med sur min över bron in mot Köpenhamn.
Den där euforiska känslan av att äntligen vara på väg mot äventyret, tycks inte vilja infinna sig.
Funderar intensivt och tungsint medan jag passerar på motorvägen ut ur Köpenhamn.
Stannar till vid första bästa rastplats och pustar ut. Nu gäller det att samla sig.

Gnuggar de grå cellerna frenetiskt och blänger surt på bizzen. ”Varför har du plötsligt blivit obrukbar?” Vad är det för fel?
PlåtNiklas, där borta vid bron, tyckte jag kunde besöka Öresundsbizz och kanske byta ut bizzen?
Hur ska det gå till rent praktiskt? Det är ju för - "X%Y?#%" typ stoppförbud överallt! ... utom hos tullen ifs...
Jag kommer tvingas att betala enkel biljett 1500 sek, om jag vill komma tillbaka till Sverige.

Hmm… byta ut bizzen?
Ett litet ljus tänds nånstans lååångt där inne i någon vrå på hjärnkontoret.
Jag öppnar den stora lådan där man förvarar saker under radion i min Fiat.
Plockar upp pärmen med resehandlingar och bläddrar bland ”bra att ha med sig”- papper.
Där finner jag också ett större kuvert med bubbelplast? Kuvertet tycks innehålla något, …?
När jag öppnar foliepaketet, upptäcker jag, att det ligger något skumt där…

En bizz… en helt ny (!) bizz och den ser inte alls likadan ut som den jag har i framrutan?
Nu kommer jag plötsligt ihåg, att året innan... uppdaterades alla bizzar till en ny modernare variant.
Den nya ser inte alls likadan ut som den gamla platta bizzen. Detta hade jag tydligen helt glömt bort inför just den här resan…
Hemma, såg jag ju bara att bizzen hängde på sin plats i framrutan, så den checkade jag av som OK. Bizzen är med i bilen…

Det förklarade intermezzot därborta vid Lernacken.
Den gamla bizzen hade ju liksom helt gått ur tiden… den var verkligen stendöd.
Men som tur var i oturen, så hade jag den rätta bizzen med mig på just den här turen.

Jag kunde inte mer än le en smula mot min egen dumhet…
Återesan gick sedan helt smärtfritt, jag gled som en kung genom spärren….!
Sesam öppna dig! - (PIP) - :sneaky:

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka