… hur går det till? Nu skall jag berätta, hur och varför jag tycker att det passar oss husbilsresenärer alldeles speciellt.
I söndags fick vi höra av en dotter som bor i Stockholm, att hon köpt en matpåse på ett hotell i Stockholm, det var mat som annars skulle kastas. Spontant tänkte jag, behöver hon ekonomisk hjälp, det är ju dyrt att bo i Stockholm?
Nej, det var inte alls brist på pengar utan det var hennes intresse för miljön och en hållbar livsstil som var orsaken. Hon skickade en entusiastisk beskrivning av appen och bilder på hotellets matpåse, samt en annan påse hon köpt på ett konditori. Ja, ja, det där är säkert en Stockholmsgrej kom vi överens om att det var.
Men Carola kunde inte hålla sig, hon liksom dottern är miljöengagerade och älskar att handla ekonomiskt och smart. Bra grejer men till ett bra pris, så hon laddade ner appen ”To good to go”, https://www.toogoodtogo.com/sv
….. och läste högt för mig, —Too Good To Go - Rädda maten! Too Good To Go är en tjänst med en mobilapplikation som kopplar kunder till restauranger och butiker som har överskott av osåld mat. Tjänsten täcker stora europeiska städer och startade i oktober 2020 verksamhet i Nordamerika.
— Ja, ja, men vi bor i lilla Söderhamn! Mitt svar hade Carola redan förutsett och hade sitt svar redan klart. — Vill du äta Thai ikväll, här finns Thaimat att hämta för 42 kr per person? Thaimat är en favorit hos oss och vi saknar Thaivagnen som vi hade här, men som stängde för ett år sedan.
Gissa vad vi åt i söndags?

Det blev en god Thaimiddag, vi fick kyckling med en sås på cocosmjölk, en rätt med fläsk och grönsaker, två olika smaker på nudlarna och vitt ris. Massor av god mat som lätt hade räckt till 3 - 4 personer. Så kommer vi till priset, 2 x 43 = 86 kr och vi slapp tillaga maten, bara värma upp och njuta av en god Thaimiddag.
Idag gjorde vi det igen, nu på Söderhamns ”fina” konditori TeWe’s som jag älskar att besöka för att äta deras räksmörgåsar, gjorde på deras supergoda ostbröd för 127 kr. Det heter ”man får vad man betalar för” och det gäller i högsta grad besöken på TeWe’s.
Idag la man ut 4 påsar klockan 16.00, Carola bokade direkt och det visade sig när hon bokat var alla fyra påsarna bokade och sålda, vi förstår varför, här är resultatet.

Två baguetter som jag vet kostar 41 kr styck, eftersom jag tittat på dem men tyckt det varit för mycket pengar för en baguett, sedan var det 3 goda vaniljbullar och 5 ostbröd. Nu kommer jag inte ihåg vad ostbröden kostar per styck, men när jag en gång tänkte köpa så backade jag när jag hörde priset. Priset då….. 46 kr för hela påsen och vi kommer att äta varenda smula! Tack ICA, men nu köper jag brödet strax innan TeWe’s stänger i fortsättningen.
Det var våra egna erfarenheter med den nya appen, men vi ser den som ännu mera värdefull när vi är ute på rull med husbilen och skall stanna över natten i till exempel Jönköping, som ligger 20 mil och 3 timmar bort. Kolla på appen vilka restauranger som har något att erbjuda i Jönköping, beställa och ha middagen klar när man kommer fram, bara att värma upp och äta. Samtidigt har vi lindrat det enorma matsvinnet, sparat en hel del pengar och gjort resan ännu enklare.
Nej jag är inte sponsrad av Too Good To Go, men gillar när jag kan spara pengar utan att göra avkall på kvalitén, göra något för miljön och samtidigt förenkla vardagen.
Tommy
Senast ändrad: