• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Växellåda

Kaj.p

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Tvååker
Växellåda
Robot
Bilfabrikat
Dethleffs
Motortyp
3.0
Jaha så hände det mitt i en korsning försvann växellådan No connection with gearbox lyser på displayen Så där stod man som väl var var det ingen vältrafikerad korsning. Tur i oturen var att första man som kom sa jag hämtar min traktor o drar er till en camping. När vi blev inbogserade där upphörde all aktivitet på campingen o alla kom ut Det var som när cirkusen kom till stan förr i tiden.
Nu återstår o se hur länge vi blir här SOS international jobbar på o hitta en verkstad som kan kika på bilen inom rimlig tid annars blir det till att åka hem på annat sätt o hämta bilen när den är klar :(
Men hoppet är ju att de skall kunna fixa bilen på några dagar
 
Vi har en gang ventet på bergarbil i 3 timer i Norge. En Toyota personbil mistede kontakten til automatgearkassen på en rasteplads fordi motoren gik ud da vi skulle passere et vejbump.
Det eneste han gjorde var at gøre startbatteriet strømløst i 10 minutter (tog begge kabler fra batteriet)
Ved tilslutning startede computeren i bilen om, alt normalt og vi kunne køre videre.
Senere skulle bilens ur stilles, da det startede på kl. 0.00
Måske kan dette hjælpe dig
 
Vi har en gang ventet på bergarbil i 3 timer i Norge. En Toyota personbil mistede kontakten til automatgearkassen på en rasteplads fordi motoren gik ud da vi skulle passere et vejbump.
Det eneste han gjorde var at gøre startbatteriet strømløst i 10 minutter (tog begge kabler fra batteriet)
Ved tilslutning startede computeren i bilen om, alt normalt og vi kunne køre videre.
Senere skulle bilens ur stilles, da det startede på kl. 0.00
Måske kan dette hjælpe dig
Tackar för svar Läste om någon som också hade gjort en (Norsk Nollställning) Men den hade bara fungerat några kilometer och bli stående med en icke körbar bil vill jag inte riskera o göra igen.NU är vi lovade bärgning till verkstad problemet är att man inte hittat någon verkstad som kan ta emot den så vi ligger kvar på campingen tills vidare.
 
Idag blev vi äntligen hämtade och fraktade till en ADAC depå där vi nu står på ett trevligt industriområde. (Not) Eftersom det är pingst öppnar verkstaden först på tisdag. Dock visade det sig att den sena hämtningen inte beror på bärgarna utan prisförhandlingar mellan SOS international o eventuell bärgare. Nåväl kl 9 idag ringde ADAC o sa vi har fått klart o ta bilen till Sverige så ring TH utland för o fixa hemresa. Låter kanon tycker vi så vi packat lite lätt men då säger TH nej nej det har vi inte sagt Det kostar multum dessutom är er bil för tung så er försäkring täcker bara bärgning till närmsta verkstad inget annat.
I min natur är jag en förhållandevis lugn person men nu börjar mitt tålamod o testas :) som väl är har jag också tagit printscreens på det som ligger på
Mina sidor där det klart o tydligt framgår vad som gäller o inte. Detta mailades till SOS international som efter det ringt två gånger o bett om ursäkt med div orsaker
Men som i filmen vi har iallafall tur med vädret så har vi kanonväder 😳😁😁😁😁
O sedan har vi bara 9 km cykelavstånd till Tysklands bästa vin enligt bärgaren Det måste testas
 
Senast ändrad:
Idag blev vi äntligen hämtade och fraktade till en ADAC depå där vi nu står på ett trevligt industriområde. (Not) Eftersom det är pingst öppnar verkstaden först på tisdag. Dock visade det sig att den sena hämtningen inte beror på bärgarna utan prisförhandlingar mellan SOS international o eventuell bärgare. Nåväl kl 9 idag ringde ADAC o sa vi har fått klart o ta bilen till Sverige så ring TH utland för o fixa hemresa. Låter kanon tycker vi så vi packat lite lätt men då säger TH nej nej det har vi inte sagt Det kostar multum dessutom är er bil för tung så er försäkring täcker bara bärgning till närmsta verkstad inget annat.
I min natur är jag en förhållandevis lugn person men nu börjar mitt tålamod o testas :) som väl är har jag också tagit printscreens på det som ligger på
Mina sidor där det klart o tydligt framgår vad som gäller o inte. Detta mailades till SOS international som efter det ringt två gånger o bett om ursäkt med div ursäkter
Men som filmen vi har iallafall tur med vädret :) 😳😁😁😁😁
O sedan har vi bara 9 km cykelavstånd till Tysklands bästa vin enligt bärgaren Det måste testas
Vi ser fram emot den spännande fortsättning,industriområde i pingst är klart lugnare än på ställplatserna,fullt överallt i Tyskland just nu,
Lycka till!
 
Vi ser fram emot den spännande fortsättning,industriområde i pingst är klart lugnare än på ställplatserna,fullt överallt i Tyskland just nu,
Lycka till!
Så är det vi fick inte stå kvar på campingen då den var fullbokad så vi blev utbogserade av samma traktor som drog in oss.
Här på ADAC är det lungt o stilla dessutom gratis o ADAC bjuder på el. Så just nu kan vi kalla oss fricampare (tror jag) 😁😁
Hela tiden rullar det in fordon som varit med om betydligt värre saker, så vi skall inte klaga
Vi har ju också promenadavstånd in till byn o det fantastiska tyska köket :) IMG_1319.jpegIMG_1318.jpeg
 
Imorgon blir det bärgning till en Fiat verkstads 2 mil bort. Det är robotlådan som tappat komunikationen med växellådan och det finns tydligen fem saker det kan bero på. Vissa enkla ändra inte men imorgon får vi förhoppningsvis svaret. Tar det tid blir det hyrbil hem. Vädret är ff kanon och vi har nog nästan 30 grader idag med. Och då det är pingst här så fixar vi vår egen middag så pannbiff med frische spargeln o en grauer Burgunder till det Färska jordgubbar till efterrätt :) IMG_1326.jpegIMG_1325.jpeg
 
Om man vill förkovra sig lite mer i robotlådan.

 
Man slås av det ständigt goda humöret och fömågan att ta vara på det som är bra!
Önskar man vore likadan, då klarar man de flesta motgångarna.

Jadu Bengtic visst har det funnits stunder då irritationen närmat sig röda nivåer , speciellt när man förstår att det finns saker som kunde skötts betydligt snabbare. Vi är dock glada att vi hunnit över till Tyskland då framför allt frugan talar flytande tyska vilket underlättar betydligt. Min franska är typ bonjour o trottoar :)
Om man vill förkovra sig lite mer i robotlådan.

Tackar Åke/Herbert har fått denna länk av en annan husbilsvän men även om jag lärt mig mer om växellådor de sista dagars så känner jag att jag är inte rätt man få o gå in o svetsa i den lådan :)
Sedan har jag också lärt mig att Oljeberget med sina olivträd ligger inte alls i Jerusalem utan här i Durnach o Det är fullt med vinrankor Tänk vad fel man har haft 😳😳😁😁😁
IMG_1327.jpeg
 
Frågan är om man vågar sammanställa tråden eller ?????? Vi är ju inte hemma nu.
Dock växellådan dog förra onsdagen o vi hittade en go tysk som med sin traktor drog in oss på en närliggande camping.
Försäkringsbolaget meddelades torsdag morgon och då på talades att alla bilens mått var viktiga för bärgaren som skulle komma lördag fm. Visst han kom med för liten bil o utan ett verktyg. Nytt samtal med SOS international o säger skicka en fiatkille som kan imorgon är campingen. Fullbokad o då drar de ut oss på gatan Noll återkoppling utan vi blev utdragna lördag morgon för en ADAC bärgare möte upp o drog oss till deras garage. Där stod vi i tre nätter på gatan i väntan på vidare bärgning till verkstad.SOS bombanerades så klart med våra samtal där vi påtalade vår situation o att ADAC kunde dra oss till en verkstad. Men tydligen fanns inget avtal med ADAC så en firma som hette Roland skulle sköta bärgningen nu utlovad till tisdag morgon.
Efter otaliga samtal har vi nu konstaterat att fraserna ” Vi förstår er situation” ”hade vi kunnat” etc ingår i deras grundutbildning. :)
Kom det någon bil tisdag morgon då som utlovats nä så klart inte utan någon lite högre upp förklarade för mig varför ( för mycket o göra Dåligt med tid andra prioriteringar)
Men då jag frågande om jag kunde använda dessa argument nästa gång jag skulle betala deras faktura blev han tyst :)
Dagen efter dvs idag stod en bärgare klar 07.30 för dra vår bil till verkstan (efter 6 dagar) o gissa vad Samma bil o samma ADAC gubbe men blir trött o fattar Nada
Väl på Fiat verkstad låste de upp elektroniken o fixade ett vakuum i en hydralslang Det tog typ 2,5 timmar o kostade 280 euro
Nu är vi 30 mil mer hemåt o jag grunnar på ny husbil o nytt försäkringsbolag :)

Ps stau utanför Frankfurt Tröttsamt sa frugan Men jag var lugn för jag visste att sex dagar behöver vi inte stå här. :) :)
 

Bilagor

  • IMG_1328.jpeg
    IMG_1328.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 62
  • IMG_1329.jpeg
    IMG_1329.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 61
  • IMG_1330.jpeg
    IMG_1330.jpeg
    523,3 KB · Visningar: 62
Senast ändrad:
Litt unyttig informasjon: Volvo automasjon utviklet robotlådan på 90 tallet, og solgte prosjektet til Fiat gruppen. Prototypen fra Volvo ble benyttet av Iveco som Agile og Magneti Marelli laget varianter. Tanken bak en datastyrt manøverenhet for en manuell veksellåda ble og benyttet av andre omtrent samtidig. MB Sprintshift var en helt egen konstruksjon. Renault sin robot vet jeg ikke hvor den kom i fra, men det har blitt laget flere forsøk i Frankrike på tilsvarende helt tilbake til 70 tallet med varierende funksjonalitet og holdbarhet.
 
Måste säga att man blir lite konfunderad efter debaclet med assistans bärgning, sitter vissa assistans bolag o läser vad som skrivs på forumet. Eller är det kanske Sos international som tipsar ??? För helt plötsligt ramlar det in förslag/erbjudande på assistansförsäkringar.

IMG_1348.JPG
 
Jo sånt får jag hela tiden men bara till min toyota för de går sällan sönder, fast det är ju husbilen jag skulle vilja ha försäkring på men då är tydligen risken för stor.
Sen är det så att det de lovar på framsidan tar de tillbaka på baksidan i det finstilta gäller nästan ingenting. Det trevliga löftet om hemtransport gäller bara om det blir billigare än om jag själv hämtar bilen och vem som räknar ut det är lätt att förstå.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen