• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Välkommen till Tommys julstök i köket

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Som traditionen kräver, så ligger det på mitt ansvar att det finns en Janssons frestelse på vårt julbord och en mindre på vår vän Justis spanska julbord.

Tradition fnyste Carola, — kommer du ihåg vem som gjorde den förra julen? På tonen kände jag att vi tydligen bröt traditionen förra året, går inte längre in i den där typen av diskussion eftersom det skapar dålig stämning.

När jag tog fram tillbehören kände jag mig osäker, ringrostig helt enkelt, så det var troligen ett uppehåll julen 2021.
C7B7D29C-3937-4675-9FA9-A843AA5BDEEE.jpeg

Tänkte ringa min gamle vän Nils-Emil, vars kunskaper i köket skapar trygghet. Gammal och gammal, Nils Emil fyllde faktiskt 83 år för exakt tre veckor sedan, men lika snygg, trevlig och generös som alltid.
8B1D5A80-D252-4D1B-8E03-682877435B2F.jpeg
Kom på att jag kunde få hans hjälp utan att störa, googlade hans recept på Janssons frestelse:
2BBAE58D-04C2-40FF-A5C3-3D76637F5C9F.jpeg
Ja tillbehören stämde, det var bara att starta. Fick ett förmanande av Carola när hon passerade mig bakom grytorna i köket, — kom ihåg att ta potatisen sist så att de inte blir gråa. Va, vet hon inte om att man lägger den strimlade potatisen i en vattenfylld bunke, där den får ligga tills jag skall använda den?

916A0C10-056C-4461-9D78-B1A1707A2551.jpeg
Att finstrimla 8 stora potatisar som det stod i Nils Emils recept är ett jobb kan jag berätta, för mig tog det närmare en timma, men så bra det blev! Fina, tunna och likadana vackra strimlor av potatisen blev resultatet i den gröna bunken. Så vackert så jag ville visa Carola resultatet innan jag började forma mina Janssons frestelser.

Tog den gröna bunken mellan mina händer, gick upp en trappa där Carola befann sig och räckte fram den utan att säga något.

Då kom blicken, den där lite förvirrade blicken, samtidigt som hon säger, — men vad har du gjort? Lite förvånat och oroligt svarar jag, — kommer du inte ihåg, ser du inte att jag har finstrimlat 8 stora potatisar?—du drar ju ut den viktiga stärkelsen från potatisen, gör om och gör rätt!

Gör om och gör rätt, hörde jag fortsatt när jag gick mot trappan funderande hur gör jag nu, har bara 4 potatisar kvar.

Kände att jag var tvungen att lämna Nils Emils eminenta recept och istället söka hjälpen hos Kajsa Wargs kreativa kokkonster enligt devisen, ”man tager vad man haveri”.
Enligt Nils Emil skulle jag strimla 8 potatisar, men hade bara 4, det skulle vara 125 g ansjovis men jag hade 250 g och hur mycket grädde, ströbröd och smör som helst.

Resultatet, en lyxig variant på Nils Emils recept på Janssons frestelse, med en touche av Kajsa Warg. Smakar gott, serveras bäst med slev och äts enklast med sked.

5BD6C31E-A272-4DBF-A5AD-ECFE2CCB3A52.jpeg

Den här lite lyxigare varianten heter från och med nu, ”Nils Emil Janssons frestelse”.

Tommy

 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen