• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Uppgradering av backljuset

Beskriv gärna vad du köpt och hur du kopplat in det.
2st arbetsbelysning med dt anslutning
purelux_terrain_black_slim_flood_2_pcs_normal.jpgdtsplit_1_normal.jpg
samt en förgrening för att få en säker anslutning då det är en utsatt montering, relä och kablar hade jag sen tidigare.
Delarna köpte jag här tycker dom har bra grejer. https://www.valostore.se/sv/produkt/arbetsbelysning_purelux_terrain_black_slim_flood_30w

Fick plocka bort inredningen på insidan av bakstammen, ström och jord fanns redan framdragen som jag använde som matarström, sen var det att leta reda på strömförande kabel till original back lampa och använda som manöverström till relät, mäta och kolla både under och insidan för att sen borra ett 10mm hål för kabeln sen är det bara att koppla som till ett extraljus.
ladda ned.jpg
 
2st arbetsbelysning med dt anslutning
Visa bilaga 13779Visa bilaga 13780
samt en förgrening för att få en säker anslutning då det är en utsatt montering, relä och kablar hade jag sen tidigare.
Delarna köpte jag här tycker dom har bra grejer. https://www.valostore.se/sv/produkt/arbetsbelysning_purelux_terrain_black_slim_flood_30w

Fick plocka bort inredningen på insidan av bakstammen, ström och jord fanns redan framdragen som jag använde som matarström, sen var det att leta reda på strömförande kabel till original back lampa och använda som manöverström till relät, mäta och kolla både under och insidan för att sen borra ett 10mm hål för kabeln sen är det bara att koppla som till ett extraljus.
Visa bilaga 13782
Vilken bra liten skiss på hur man kopplar in ett relä. Har alltid tyckt att det är lite ”hokuspokus” med relän, men den här bilden var ju riktigt bra.
 
Om man inte vill eftermontera en lampa kan man byta befintlig lampa till en kraftig led jag gjorde det men lyckades ha sönder den men det finns ju kraftiga lampor som inte blir så varma. Det blev ju en klar förbättring. Annars är det ju ganska spännande att backa på känn i mörkret!
 
Det finns LED-lampor med original sockel som man bara skiftar i ordinarie hus (med reflektor).
Kostar från ca 300:-
Dessa ger ett enormt ljus (om man köper kvalité).
Bytte på en personbil men snålade och tog en dyr och en billig.
Den billiga drunknade i ljuset från den dyra....
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen