• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tips för livet i Husbil Uppgradera äldre Win 10 PC till Win 11

Stefan

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Om man har en gammal PC som man vill ha med i husbilen så kanske man vill uppgradera från Windows 10 till Windows 11.
Men då kan man få ett meddelande om att PCn inte kan uppgraderas. Detta är en begränsning som Microsoft lagt in, oklart varför. Det går alldeles utmärkt att uppgradera om man kommer runt den spärren. Och det är ganska lätt att göra.
Men det görs så klart på egen risk.

För att uppgradera din win 10 PC till Windows 11, så gör du så här:

* Ladda hem en iso fil med samma version av windows 11 som den din laptop har (win 10 Home med Svenska gissningsvis). Detta kan vara den svåra delen. :)
* Ladda ner Rufus, ett program för att skapa bootbar USB.
* Ta en USB sticka på över 8 GB
* Starta Rufus och klicka på SELECT
IMG_0726.png
* Välj START och du får upp en ruta med checkboxar
IMG_0725.png
I mitt fall valde jag alla alternativen.
* Ta OK och gå vidare.
* När allt är klart, kan du starta uppgraderingen inifrån Windows 10 genom att öppna utforskaren, gå till din USB-enhet och välja Setup.
— Om du valt korrekt ISO-fil initialt kommer du få förslaget att uppgradera datorn och behålla alla filer.
Men om du får meddelande om att göra en nyinstallation, där alla filer försvinner, så var din windows 11 image inte fullständig match med den Windows 10 du har och du kan välja att avbryta.
Du kan självklart även fortsätta - om det inte finns något på datorn du gärna vill behålla.

Jag har gått igenom denna process två gånger och det har fungerat perfekt.
Dessutom så har jag, i ett fall, uppgraderat en gång till, från windows 11 22H2 till 24H2 - och det var också lite tricksigt, eftersom jag även där var tvungen att ”gå runt” Microsofts hårdvarukontroll. Men det kan jag återkomma till vid behov.

Måste det vara en 64 bits processor ?Uppdaterade min ena dator det gick fint tack för tipset.
Ja det er lenge siden det holdt med 32 bit prossessor og 4 GB RAM for Windows. Er ikke sikker, men jeg tror det var Windows 7 som var den siste som fungerte. Nå er det TPM 2 om er den store flaskehalsen for normal windows installasjon, men Rufus og endel andre boot byggere for usb drives vet å sette flaggene som skal til.

Till er som kan en del om Windows11
Har funderat på att uppgradera till Windows11. Men har läst att det är en del störande reklam
Läste PC tidning att det går att stänga av fungerar detta?
Personligen stör jag mig mycket på reklam i tid och otid
Länk till PC Tidning

Ble ikke plaget av reklame, men jeg var på Windows Insider preview buids fram til det hele krashet for litt over en mnd siden. Heldigvis hadde jeg et ledigt område på SSDen så jeg installerte dual boot Linux og sparte unna alle viktige filer før jeg slettet windows og brukte hele disken for Linux. Nå har jeg en virtual computer med windows for det ene programmet som ikke finnes under Linux. Starter denne omlag en gang pr uke. Ha4 dette programmet og tilgjengeiig under Wine i Linux, men det funger der sådær så jeg har for sikkerhets skuld en virtual machine med Windows 11 for just dette ene programmet.

Märker inte av någon reklam i Win11 men det kanske kommer. Använder Onedrive för lagring så utöver dessa inga andra Microsoft produkter.
Det kan vara i samband med en uppdatering av Win11 att man kan behöva traggla sig igenom att man inte vill ha MS365 eller Edge men sedan inget mer.

Till er som kan en del om Windows11
Har funderat på att uppgradera till Windows11. Men har läst att det är en del störande reklam
Läste PC tidning att det går att stänga av fungerar detta?
Personligen stör jag mig mycket på reklam i tid och otid
Länk till PC Tidning

Jag kör appen Total Adblock på
Laptop Win10
Android mobil
Android surfplatta
Slipper all reklam
Kan kolla Youtube-klipp m.m. helt utan reklamavbrott, skönt.

Jeg og fruen har hver sin ældre bærbare PC, der ikke kunne opgraderes til Windows 11, sådan som jeg har på min stationære PC derhjemme. Nu har jeg prøvet at opgradere disse 2 maskiner ved hjælp af opskriften ovenfor. Det gik fint på begge maskiner.

Vi har ikke oplev et nogen reklamestorm, ja faktisk har vi ikke set reklamer i forbindelse med Windows.

I øvrigt har vi installeret tillægsprogrammet uBlock Origin som blokerer en masse reklamer på de forskellige hjemmesider som vi besøger.

Jag kör appen Total Adblock på
Laptop Win10
Android mobil
Android surfplatta
Slipper all reklam
Kan kolla Youtube-klipp m.m. helt utan reklamavbrott, skönt.
Jo adblock använder jag, det är bra. Men jag fattar det som att Microsoft lagt till reklam i systemet i windows 11? Skall också investera en ny dator är det tänkt får lyssna med Wermlandsdata hur det ligger till. En ny dator med inbyggd reklam det passar inte mig

Kanske bättre seg än inte fungera!?

Har Windows 7 Professional, vilken version skall jag välja för uppdatering till Windows 11, och vilken version av Windows 11 skall jag välja?

Har Windows 7 Professional, vilken version skall jag välja för uppdatering till Windows 11, och vilken version av Windows 11 skall jag välja?
Kör på 11 pro nu när du använder 7 pro. Jag kör en FTP med 7 pro varit igång nu i ca 7år, så fungerar hur bra som helst. Så den ändrar jag inte för än allt kraschar

Kör på 11 pro nu när du använder 7 pro. Jag kör en FTP med 7 pro varit igång nu i ca 7år, så fungerar hur bra som helst. Så den ändrar jag inte för än allt kraschar
Mitt problem är att utforskaren slutat fungera och det gör bl.a att jag inte kan ladda ner några uppdateringar. Så därför min fundering att byta windowsversion.

Mitt problem är att utforskaren slutat fungera och det gör bl.a att jag inte kan ladda ner några uppdateringar. Så därför min fundering att byta windowsversion.
kanske dags att köpa något nytt /bättre begagnat.

Jag har handlat en del här. Genomgångna företagsdatorer.

Bra pris. Men jag tänkte bara få igång min gamla PC för att uppdatera programvara och kartor till min Zenec i husbilen. Använder den inte annars. Men får jag inte igång den får jag nog titta på ett annat alternativ.

Jag gick från win7 till Win10 på min ca.10år gamla spel-laptop (AsusROG G750JS) för flera år sedan, märkte ingen förändring i prestanda då, nu när denna tråd dök upp funderar jag att försöka med win11, som den enligt Microsoft inte ska klara, saknar nåt som kallas TPM 2.0 (säkerhetsprocessor)
vet inte ifall jag kan åtgärda det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen