• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Uppehåll

touche!
Att jämföra kirurgi med bilkörning är ju fantastiskt! Får vi bara in lite kvantilfysik Och nanoteknik är det fullbodat
Tack för fina ord. Att vara poet är ju fantastisk sysselsättning och kräver begåvning på mycket hög nivå, se Tomas Tranströmer.

Gärna skulle jag vilja uppfylla önskemålet om fullbordan, dock,
1) Kan inte så mycket om dagens kvantfysik ... ändå starkt gillar jag Schrödingers katt och eftersom uppehåll under husbilskörning sker på mikroskopiskt plan så kvantmekniken ej är så bra lämpad här.
2) Nanomaterials (NM) - vad bra. Jag hade privilegiet att lämna synpunkter för uppdatering av Guidence on the safety assessment of nanomaterials in cosmetics (SCCS 1611/2019) till EU Cosmetic Regulation EC 1223/2009 så kan jag uttala mig om vissa aspekter (ffa utvärdering av säkerhet) av NM. När det gäller kontext Uppehåll och NM - hittar inga tillräckligt små hål för nanoteknik här.
;)🎯
 
När jag var i 11 års åldern fick jag ibland följa med min far i tankbilen, orsaken var att han arbetade väldigt mycket och det var risk att han skulle somna. Min mor skickade med mej för att hålla honom vaken.
Har själv blivit på körd bakifrån i frankrike av en ganska ung kvinna med en son runt 5 år, hon sa att hon blundat några sekunder. Det kunde lika gärna blivit 2-3 döda men hon hann börja bromsa och fick väl ned farten en aning.
Jag litar inte på mej själv när jag känner mej trött har somnat ett antal gånger framför tv i soffan vilket de flesta har. Kör man på en väg som det är långt mellan rastplatserna kan det bli kritiskt fort, jag brukar öppna sidorutan och är det kallt ute kan man piggna till. Har nästan alltid energidryck som ju innehåller koffein ståendes i ett ställ det hjälper en stund äter man sen en chokladbit så piggnar man till. Att i förväg bestämma hur långt man kan köra är ganska ogörligt det är ju dagsformen som avgör.
 
Tack för fina ord. Att vara poet är ju fantastisk sysselsättning och kräver begåvning på mycket hög nivå, se Tomas Tranströmer.

Gärna skulle jag vilja uppfylla önskemålet om fullbordan, dock,
1) Kan inte så mycket om dagens kvantfysik ... ändå starkt gillar jag Schrödingers katt och eftersom uppehåll under husbilskörning sker på mikroskopiskt plan så kvantmekniken ej är så bra lämpad här.
2) Nanomaterials (NM) - vad bra. Jag hade privilegiet att lämna synpunkter för uppdatering av Guidence on the safety assessment of nanomaterials in cosmetics (SCCS 1611/2019) till EU Cosmetic Regulation EC 1223/2009 så kan jag uttala mig om vissa aspekter (ffa utvärdering av säkerhet) av NM. När det gäller kontext Uppehåll och NM - hittar inga tillräckligt små hål för nanoteknik här.
;)🎯
Det behöver DU inte, VI kan mycket väl inkluderar fler än DIG.
Men jag medger att jag uppfylls av den generösa värmen att jämföras med Tranströmer.
I svaren som kommer, svävar mina tankar okontrollerat iväg och uppfylls då av namn som Andy Weir och Ina Rosvall.
 
Senast ändrad:
När jag var i 11 års åldern fick jag ibland följa med min far i tankbilen, orsaken var att han arbetade väldigt mycket och det var risk att han skulle somna. Min mor skickade med mej för att hålla honom vaken.
Har själv blivit på körd bakifrån i frankrike av en ganska ung kvinna med en son runt 5 år, hon sa att hon blundat några sekunder. Det kunde lika gärna blivit 2-3 döda men hon hann börja bromsa och fick väl ned farten en aning.
Jag litar inte på mej själv när jag känner mej trött har somnat ett antal gånger framför tv i soffan vilket de flesta har. Kör man på en väg som det är långt mellan rastplatserna kan det bli kritiskt fort, jag brukar öppna sidorutan och är det kallt ute kan man piggna till. Har nästan alltid energidryck som ju innehåller koffein ståendes i ett ställ det hjälper en stund äter man sen en chokladbit så piggnar man till. Att i förväg bestämma hur långt man kan köra är ganska ogörligt det är ju dagsformen som avgör.
När det fanns ventilationsrutor vinklade man dessa så fartvinden blåste på ansiktet.. var ganska effektivt 🤗
 
A/C sånt skit går bara sönder och snacka då inte om klimatanläggning, finns ju hur mycket som helst som kan gå sönder. Tänk om det finns bittra män som tänker så? Och dom som kört tiotusentals mil utan nått sånt trams och det har gått bra. Jag tänker på när svärfar skulle byta bil och jag var på han om en automatväxlad bil för svärmors skull nu på äldre dagar. Nä nått sånt skit skulle han inte ha för det gick bara sönder. Tror att jag hittade en Toyota som hade lägre bränsleförbrukning än en manuellt, men inte ens det bet på honom.
Han visste inte att Taxi kört automat i Sverige sedan 1970 i US sedan 1930 och att går en automatlåda de första 1000 utan problem håller de sedan i 60 tusen mil om de får den service de behöver.. och ingen koppling med lameller som slits!
Men Hans åsikt var allmän ända in på 2000 talet, var väl först i slutet 1990 tal då bränsleförbrukning blev mycket lägre!
Körde 1985-90 en 240 med automat som Taxi, 1.7 var medel. Sedan blev det en 760 med automat och lockup lådan, 0.95 på landsväg i Taxitrafik, privat körning fick man ner förbrukningen 1-1.5 dl.
En bra låda trots att det var mycket problem med den och Sveriges Taxi fungerade som testbänk, åkaren jag körde åt fick 4 lådor bytta, byttes på 90 min låg i lager hos volvoverkstaden, efter inkörnings problemen blev den en perfekt låda som växlade väldigt mjukt och bra!
 
Att lägga energi på att sitta och växla istället för att koncentrera sig på körningen känns ganska dumt. Det är väl ingen som tvättar hemma manuellt man har väl en automatisk tvättmaskin. En del pratar om sportig körning när man ska vara tvungen att sitta och rycka i en spak, känns ganska ute numera. Min bil med CVT går enkelt att köra billigare än manuellt och när andra håller på att växla så glider jag enkelt ifrån dom med minmalt gaspådrag. Att man kommer fram mer utvilad är också en fördel, man kör precis lika bekvämt som en elbil.
 
Ja CVT er veldig effektiv, ja så effektiv at de er forbudt i F1. Prinsippet er at de forsøker å holde motoren på optimalt turtall. Den første bil med CVT var DAF Dafodill, med tørre kilremer på variabel diameter remskiver. Volvo hadde et par modeller med CVT etter de kjøpte opp DAF.
 
Vad roligt att så många anser att det där med uppehåll är rätt så viktigt och bidrar med inlägg.
Jag skulle be Er att inte glömma den andra frågan från inlägg #1, dvs
- vad brukar Ni göra under uppehåll?

Vi brukar fika och promenera. Mitt mål gällande antal steg per dag är minst 6000, helst 10000. Så kan man avverka en del under uppehållet...

OK, svaret på frågan om Marias steg mål är 10000. Inga minst, inga helst 💃🤸‍♂️🚴‍♀️
 
Det är oftast jag, Kjelle, som kör så vid våra stopp under resa så kollar jag om det finns någon geocache i närheten, finns ofta, då går jag ut på letning efter den, ibland går Iréne med annars stannar hon och fixar fika lr nått att äta tills jag är tillbaka.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen