• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Uppehåll

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
En av faktorer för säker bilkörning är förarens mentala hälsa... kanske bättre ord blir förarens välbefinnande.
För att behålla viss koncentrationsförmåga, som krävs för säkert körning, behöver hjärna vila regelbundet. Ofta rekommenderas vilopaus efter 4 timmars körning. Klart, att allt är individuellt så nu vill jag ställa följande 2 frågor;
1 - har Ni rutiner för uppehåll och vilka är sådana?
2 - vad gör Ni under dessa uppehåll?
 
Nu har vi hund så jag får maximalt bara köra 3 timmar även om jag säger att grisar får fraktas dubbelt så länge, spelar ingen roll jag förlorar alltid.


Maximal körtid 3 timmar.
Rasta hunden.
Sova och äta.
Rasten är minst 1 tim, ofta 2.

Spelar Bajen så blir rasten minst 3 timmar. :)
Kör helst inte överhuvudtaget då allsvenska fotbollsmatcher pågår!
 
Försöker att ha paus efter ca 2 timmar med en fika eller lunch äter/fikar helts utanför bilen, sen en liten bensträckare runt parkeringen sen kan vi åka igen i Max 3 timmar sen behöver man en ny rast som varar en bra stund med lite mat och en halv timmes vila i sängen, och efter vilan lite kaffe och en rundarunt parkeringen sen kan man klara en liten stund till bakom ratten
dettaendast om det er viktigt att nå ett visst mål. Annars vill jag helst inte köra mer 2+2 timmar
 
Numera försöker vi köra max 30 mil, för kunde det bli 50-60 mil. Ofta kör vi när vi vaknat och tar frukost efter någon timme och då blir det automatiskt en paus och tankning om det behövs fylla på diesel. Vi vill gärna slå läger vid 14 tiden för att få lite uta av efm. och kvällen.
 
Även vi har två hundar som behöver rast precis som vi. Blir oftast Max, 2-3 timmar sen rast, promenad och vila. För en dryg veckan sen bröt vi mönstret, körde från Flen till Torsås (knappt 40 mil) med endast ett 10 minuters stopp. Termometern visade 36-38 grader så gott som hela vägen så det var behagligare att turas om att köra med ACn på fullt sprut än att gå ur bilen. Första gång vi gjort det på 10 år…
 
Numera försöker vi köra max 30 mil, för kunde det bli 50-60 mil. Ofta kör vi när vi vaknat och tar frukost efter någon timme och då blir det automatiskt en paus och tankning om det behövs fylla på diesel. Vi vill gärna slå läger vid 14 tiden för att få lite uta av efm. och kvällen.
Ditt sätt Lasse att planera dagsetapper (gäller under långa resor) med målet att sluta vid 14 tiden är värt att ta efter. Vi tillämpar ett sådant sätt ganska sällan då vi är personer som tycker om att ta det lugnt på morgnarna. Man är ju på semester... ändå har det funnits dagar då vi har valt göra som Du. Fördelar har avgjort.
Några viktiga fördelar med det; för det första - man hinner med lite sightseeing redan samma dag, för det andra - man slipper köra under de varma timmarna (om det är sommar, och man befinner sig i södra delarna av Europa), för det tredje - risker att det inte finns lediga platser är lägre om man kommer till camping/ställplats på fm.
Nackdelar finns också och jag nämner bara två; den viktigaste är FRUN som tycker att man ska äta ordentlig frukost och som inte tycker om att köra, så det blir alltid först frukost sedan körning 3-4 timmar, sedan 2-a (lättare) frukost och lite körning (2 timmar) och då hinner det bli klockan 16 eller senare. Den andra nackdelen är att vi är kvällsmänniskor (åtminstone sommartid), så är vi mest aktiva sent på EM och på kvällen så blir man lite trött på morgonen.
 
Fiat Ducato 2022 kör inte av vägen. Den håller sig inom linjerna. Piper om man inte håller i ratten och blir det för bumpigt så slår farthållare av. Är detta trafiksäkrare eller kommer förarna tänja på gränserna?
 
Fiat Ducato 2022 kör inte av vägen. Den håller sig inom linjerna. Piper om man inte håller i ratten och blir det för bumpigt så slår farthållare av. Är detta trafiksäkrare eller kommer förarna tänja på gränserna?
Förmodligen kommer dom flesta förare att reagera på systemet, och att det förbannemig inte skall bestäma hur jag kör, och medvetet köra mer i diket. Med ett förnöjt leende på läpparna i väntan på bärgningsbilen, att jag kör som jag vill oavsett hur du piper bilaskrälle.
Men sen kan det ju finnas någon enstaka fårskalle dom svänger tillbaka till mitten av vägen, och på det viset tar brödet ur mun på dom stackars bärgarna.
 
Ytterligare prylar som kan gå sönder och måste uppdateras. Vid fel så felsöker man med "dator" och hittas då inte felet så börjar man byta prylar. Det kan bli mycket dyrt i slutändan för man sätter inte tillbaka den pryl man bytt i onödan.
En lite haltande jämförelse:
Servicelampan! Hade man exempelvis en gammal Volvo 740 så visste man att man skulle serva bilen efter 1500 mil. Följde man detta höll bilen uppemot 40-70 000 mil utan några större renoveringar.
På nyare bilar är det bilens "dator" som bestämmer när den skall servas. På min personbil tändes servicelampan efter 10 månader och 270 körda mil. en service kostar ca 2600:-. Detta ger en servicekostnad på ca 10:-/mil. Huvudlöst!! Lampdjä...eln får lysa tills jag åtminstone kört 1000 mil.
Då skall man också tänka på att dagens oljor mm är bra mycket bättre än för ett par årtionde sedan.

En lite rolig grej. Jag åkte med en en taxi till flyget när jag jobbade för Volvo vilket chaffisen visste. Han körde en Volvo 740, och sa med glimten i ögat att Volvo var skitbilar för nu hade bilen börjat dra olja. Jag frågade hur mycket den gått. 70 000 mil sa han, och allt han gjort åt drivlinan var att han bytt topplockspackning en gång.
 
En av faktorer för säker bilkörning är förarens mentala hälsa... kanske bättre ord blir förarens välbefinnande.
För att behålla viss koncentrationsförmåga, som krävs för säkert körning, behöver hjärna vila regelbundet. Ofta rekommenderas vilopaus efter 4 timmars körning. Klart, att allt är individuellt så nu vill jag ställa följande 2 frågor;
1 - har Ni rutiner för uppehåll och vilka är sådana?
2 - vad gör Ni under dessa uppehåll?
Har kört Taxi, där finns inga vilotidsregler, man kör med människor som last tills det blir rast efter 5-6 tim om tid finns.
Men kör jag lastbil med tomkartonger som last då måste jag ta lagstadgad vilopaus efter 4.5 tim...
Är sådant som får en att tvivla på att lagstiftaren vet vad de sysslar med.
 
Förmodligen kommer dom flesta förare att reagera på systemet, och att det förbannemig inte skall bestäma hur jag kör, och medvetet köra mer i diket. Med ett förnöjt leende på läpparna i väntan på bärgningsbilen, att jag kör som jag vill oavsett hur du piper bilaskrälle.
Men sen kan det ju finnas någon enstaka fårskalle dom svänger tillbaka till mitten av vägen, och på det viset tar brödet ur mun på dom stackars bärgarna.
Du kan väl stänga av funktionen.?
Blir galen på min KIA Niro som vill jag ska ligga mitt i körbanan i dagsljus, jag vill hålla höger men inte denna mojäng, som tur är går det att stänga av funktionen.
 
Ytterligare prylar som kan gå sönder och måste uppdateras. Vid fel så felsöker man med "dator" och hittas då inte felet så börjar man byta prylar. Det kan bli mycket dyrt i slutändan för man sätter inte tillbaka den pryl man bytt i onödan.
En lite haltande jämförelse:
Servicelampan! Hade man exempelvis en gammal Volvo 740 så visste man att man skulle serva bilen efter 1500 mil. Följde man detta höll bilen uppemot 40-70 000 mil utan några större renoveringar.
På nyare bilar är det bilens "dator" som bestämmer när den skall servas. På min personbil tändes servicelampan efter 10 månader och 270 körda mil. en service kostar ca 2600:-. Detta ger en servicekostnad på ca 10:-/mil. Huvudlöst!! Lampdjä...eln får lysa tills jag åtminstone kört 1000 mil.
Då skall man också tänka på att dagens oljor mm är bra mycket bättre än för ett par årtionde sedan.

En lite rolig grej. Jag åkte med en en taxi till flyget när jag jobbade för Volvo vilket chaffisen visste. Han körde en Volvo 740, och sa med glimten i ögat att Volvo var skitbilar för nu hade bilen börjat dra olja. Jag frågade hur mycket den gått. 70 000 mil sa han, och allt han gjort åt drivlinan var att han bytt topplockspackning en gång.
Körde en SAAB 93 som Taxi..den gick 65 tusen i trafik, går fortfarande efter 5 år som privatbil, inga större reparationer bara slitdelar som byttes.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen