• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Underligt problem med bilen

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Nu gäller det inte husbil men finns så många duktiga här så tänkte ställa fråga här !
5 gånger i går på ca 140 km så rusade motorn precis som om jag hade tryckt ner kopplingen. Ca 2-3 sekunder. Det hände när jag skulle öka farten tex från 60km till 80 km eller 40 km till 60 km. Om jag ökade farten väldigt sakta så gjorde bilen inte det.
Bilen är Kia ceed gt line 2018. Rullat 3500.
Tänkte att lamellerna skulle va kass.
Men hur skulle de kunna va det redan?
Nån som har en teori. Varv talet från ca 2000 gick upp till 4000 utan att bilen började accelerera som var tanken när man trycker på gasen.
Tänkte även kan det va nått med Hill holder att göra att den är inställd fel, för den ska ju typ slira i backe så man inte rullar bakåt.
Lägger in film från mobilen. Gick inte skicka upp en film fil tyvärr!
 
Senast ändrad:
Nu gäller det inte husbil men finns så många duktiga här så tänkte ställa fråga här !
5 gånger i går på ca 140 km så rusade motorn precis som om jag hade tryckt ner kopplingen. Ca 2-3 sekunder. Det hände när jag skulle öka farten tex från 60km till 80 km eller 40 km till 60 km. Om jag ökade farten väldigt sakta så gjorde bilen inte det.
Bilen är Kia ceed gt line 2018. Rullat 3500.
Tänkte att lamellerna skulle va kass.
Men hur skulle de kunna va det redan?
Nån som har en teori. Varv talet från ca 2000 gick upp till 4000 utan att bilen började accelerera som var tanken när man trycker på gasen.
Tänkte även kan det va nått med Hill holder att göra att den är inställd fel, för den ska ju typ slira i backe så man inte rullar bakåt.
Lägger in film från mobilen. Gick inte skicka upp en film fil tyvärr!
Jag förutsätter att det är manuell växellåda, så det är kopplingen/lamellerna, feljusterad koppling hur långt ned måste du trycka kopplingspedalen innan lamellerna släpper? eller slitna lameller.
Hillholder går normalt på bromsarna
 
Ok känns lite konstigt att en bil som rullat 3500 skulle ha slitna lameller.
Borde det inte kännas annars oxå om lamellerna va kass, att den typ varvar hela tiden lite
Ska ut och prova när drag läget går igång eller när jag trycker ner och den börjar varva, har inte tänkt på hur mycket jag behöver komma ner respektive upp med kopplingen.
 
Ok känns lite konstigt att en bil som rullat 3500 skulle ha slitna lameller.
Borde det inte kännas annars oxå om lamellerna va kass, att den typ varvar hela tiden lite
Ska ut och prova när drag läget går igång eller när jag trycker ner och den börjar varva, har inte tänkt på hur mycket jag behöver komma ner respektive upp med kopplingen.
Testa under acceleration på någon högre växel, trampa väldigt lätt på kopplingen, kommer du halvägs ner så är det troligtvis inget fel på kopplingen, börjar den slira/varva tidigt kan det gå att justera, annars troligen ett byte.
 
Ok känns lite konstigt att en bil som rullat 3500 skulle ha slitna lameller.
Borde det inte kännas annars oxå om lamellerna va kass, att den typ varvar hela tiden lite
Ska ut och prova när drag läget går igång eller när jag trycker ner och den börjar varva, har inte tänkt på hur mycket jag behöver komma ner respektive upp med kopplingen.
Ja de borde inte vara slitna så tidigt. Kan de ha kommit läckage av olja eller annat på dem?
 
Det är ju onekligen kopplingen som slirar annars skulle farten ha ökat motsvarande.
Antingen sliten koppling eller olja på lamellerna.
Oljan kan komma från flera ställen men oftast kommer det från packboxen till vevaxeln.
Har även varit med om att läckande kopplingscylindrar får sin olja att krypa in i kopplingen.
 
Har nu gjort 3 olika tester för att se om det är kopplingen.
Test 1: Stå still lägg i en växel släpp upp kopplingen håll bromsen nere stannar inte motorn utan går fortfarande så är kopplingen slut. (Bilen tvär dog.)
Test 2: köra normalt på treans växel. Trampa gasen i botten o dutta till på kopplingen. Om den slirar - dvs segar sig tillbaks till rätt varvtal, då är den sliten, och man får börja förbereda sig på ett byta. Dunkar varvnålen ner till rätt varvtal direkt, så är det ingen fara. (Varvnålen gick ner direkt)

Test 3: Öka farten så mycket det går i en brant back på 3-4 växel, den bör då börja varav och slira om det är nått fel. ( Bilen varvade inte över och ökade fart, så mycket den orkade öka)

Kan de läcka nån olja eller fett ner i kopplingen/lamellerna så ibland gör detta vid påfrestning?
Eller finns det nån belastningsgräns där den säger typ stopp?
 
Jag vet inget och kan egentligen inget men det verkar som om något annat än kopplingspedalen manövererar kopplingen. Antar att den är hydraulisk. Har den någon slags servohjälp? Kan något motorfäste sitta löst så motorn kan vrida sej . Sånt hände på gamla hundkojor med vajer.
Man måste nog försöka se vilka krumbukter slangarna till cylindrarna tar, Kia kanske har något slags service meddelande om detta fel.
Inte alla läger märke till såna fel utan fattar inget.
 
Jag vet inget och kan egentligen inget men det verkar som om något annat än kopplingspedalen manövererar kopplingen. Antar att den är hydraulisk. Har den någon slags servohjälp? Kan något motorfäste sitta löst så motorn kan vrida sej . Sånt hände på gamla hundkojor med vajer.
Man måste nog försöka se vilka krumbukter slangarna till cylindrarna tar, Kia kanske har något slags service meddelande om detta fel.
Inte alla läger märke till såna fel utan fattar inget.
Hej.
Det kan vara vad som helst.
Bilen är ju från 2018 så du har den sjuåriga fabriksgarantin kvar.Ingen mening och leta fel själv.
Mvh.
 
Det er i koplingens bevegelser endel fjærer og litt bevegelse. Og om bilen har delt svinghjul så er den ene delen trykkdelen for koplingen. Hadde omlag samme feilsituasjon på en Nissan Navarra som endte med bytte av svinghjulets bevegelige del sammen med lamellplaten. Bilen fungerte i lav hastighet, men på motorvei så sluret den når vi dro på litt i over 80 - det var starten. Siste tur ned til verkstedet hadde maks fart 50 og veldig forsiktig bruk av gasspedalen.
 
Tror inte garantin tar slit delar som koppling eller lameller eller om det läcker.
Ska ringa och kolla om det finns en tid närmaste månaden.
Hej.
Garantin tar om det är läckage,huvudcylinder urtrampningslager eller annat onormalt,men tar inte slitna lameller om det visar sig att det beror på körsätt,t.e.x onödigt slirande på kopplingen eller man kör och vilar foten på kopplingspedalen som somliga gör.Det är ju svårt att bevisa,men lameller brukar räknas som slitage grejor.Själv hade jag inget problem på min 2012 då jag fick läckage i huvudcylindern efter 6år och 9000mil.Garantin tog det utan knot.Lycka till.
Mvh.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen