• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tung husbil B-kort Schweiz

Du hänvisar till en EU-text ,England har lämnat EU denna gäller inte längre, på ditt svenska körkort finns ingen text som anger att du har rätt att köra tung husbil, därför godtar inte England detta.
Sedan råder det en viss begreppsförvirring med körkort taget före 1996, samt koden B96 som har med släp att göra.
England har lämnat EU men de kan fortfaren acceptera regelverk och direktiver från EU. De hade planer om inte att acceptera direktiver från EU. men där flesta regelverk har dom accepterat de sista två år. Så det kan vara att de oxå har accepterat körkorts direktivet. jag vet det icke men skal försöka at kolla det upp under denna vecka om jag får tid.
 
Senast ändrad:
Jag har klippt från transportstyrelsens hemsida detta

där finns en orsak till at det inte är tung lastbil texten är väldig tydligen personbil. Därför finns personbil kl. 2 i Sverige så du kan inte åka bilen är över 3500 kg om bilen är klassat som lastbil eller campingbil bara som personbil.

Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.
Men du har rätt att utnyttja rätten att köra tung husbil i EU enligt nedan dokument, men detta gäller inte länder utanför EU ,England Schweiz tex.
Jag har varit i kontakt med dessa två länder och svaret är att det skall framgå på körkortet att det gäller tung bil, detta finns inte på våra körkort därför godtas det inte.
 
Du hänvisar till en EU-text ,England har lämnat EU denna gäller inte längre, på ditt svenska körkort finns ingen text som anger att du har rätt att köra tung husbil, därför godtar inte England detta.
Sedan råder det en viss begreppsförvirring med körkort taget före 1996, samt koden B96 som har med släp att göra.
Vill man kontakta engelska myndigheten DVLA och få svar på frågor om svensk körkort i england så är det telefonnummer +44 300 790 6801

 
Vill man kontakta engelska myndigheten DVLA och få svar på frågor om svensk körkort i england så är det telefonnummer +44 300 790 6801

Har just kollat detta: https://www.gov.uk/driving-nongb-li...tain/european-union-or-european-economic-area
Om läser det som står här så kan du åke det som står på ditt körkort. Proplemet är at det icke står på kortet. Det blir ett kanske. Personligen vill jag inte göra det om jag bara hade ett körkort från föra 96. uten att få ett skriftligt svar från DVLA. det ville vara tråkigt inte att kunna åke vidre i UK om man blir stoppet.
 
Det kule med PBII er at det benyttes samme klasse koder som for campingbil/wohnmobil i resten av Europa. Det var ett land til som tidligere ikke hadde vektgrense for personbil - UK. Der står det i klartekst i de gamle kjørkort, men blir ikke med over til nye EU tilpasset. Minst 2 land hadde personbil opp til 7500 kg - Tyskland og Norge. Disse har løst sitt problem med konvertering til C1, Tyskland har og en C2 klasse med vektgrense 12 tonn - husker ikke hva det kom som løsning på av gamle rettigheter. Italia og Frankrike var sterkt imot innføringen av C1, men ga seg når Tyskland sa klart i fra at uten dette så ville de ikke går over til noe felles kjørkort.
 
Det förkommer fel information, bla från M Sverige, samt tidningen Husvagn/Husbil,vissa har dock rättat sig.
Jag har fått svar från ambassaden ,om jag kan köra min tunga husbil på B-kort i Schweiz,se nedan.

Dear Sir,



I refer to your email and inform you as follows:



A C/C1 or D/D1 driving license is required to drive a vehicle over 3.5 tons in Switzerland.



For further information please contact the Federal Roads Office FEDRO directly.



Best regards,
en anna sak med fordon över 4.5 ton är skatten i schweiz har dom en app som heter VIA jättesmidig
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen