• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Trist artikel för Kabe

5EE2CF6F-75F8-4EC9-8459-AD6F3F9933C5.jpeg

Läste just i GT’s nätupplaga, den här trista historien.

De betalade över två miljoner för sin nya KABE Travel Master Imperial – ett köp som de bittert kommit att ångra.



Tommy
 
Senast ändrad:
Tyvärr så tror jag inte att Lars-Erik är ensam om just denna upplevelse, har under mina år på vägen fått höra liknande upplevelser, och det verkar inte spela så stor roll vilket märke på husbilen det än är. Min gissning att mycket av dessa problem i nya husbilar beror på slarvfel och rena genvägar i tillverkningen för att hinna med att få fram nya modeller, så någon gedigen uttestning innan produktion och leverans gissar jag genomförs knappt numera på de allra flesta husbilar.
 
Husbiler er noe mellom seriebygg og individuelle bygg, noe kaller det småserie. Skal kvaliteten holdes oppe så krever det mye mer omfattende kvalitetskontroll enn for et rent seriebygg. Individuelle eller håndverkbygde skal kontrolleres hele veien underveis, seriebygg kontrolleres oftest ved et utvalg fra prduksjonen. Småserie burde kontrolleres hvert enkelt bygg, men det gjøres normalt ikke eller overlates til åteforsäljare. Min siste husbil var en preproduksjons bil som ikke ble kontrollert på fabrikken. Vi fant noen feil som vi utbedret og meldte til fabrikken, de dekket noe av kostnaden.
 
Det är nog lite tufft för branschen nu med att få fram reservdelar.
Vårt kylskåp har lagt av, 2 1/2 år gammalt, troligtvis kretskortet. Dometic får in dem v 17.
Upplevde samma sak i somras(Juli), första dagen på semestern så upptäcker jag att vårt Dometic skåp inte funkar på gasolen och efter fått tag på en service firma för Dometic som undersöker mitt problem så får jag beskedet att det beror på kretskortet som måste bytas och i samband med det så behövdes även panelen på kylskåpets framsida bytas, konstigt men så var det och delarna beställdes och som skulle komma ungefär en vecka senare, och dom skulle naturligtvis höra av sig till mig lovades det, detta innebar att vi fick dra om semesterrutten och planeringen, inget stort problem i för sig! lite drygt en vecka senare så har servicefirman fortfarande inte hört av sig så jag ringer dom och får då höra att det är leveransproblem på delarna och tidigast beräknad leverans var i början på december, suck! Avbeställde delarna och tänker att jag tar det med någon firma i hemmatrakterna. Väl hemma så konstateras det på en lokal servicefirma för husbilar att det var magnetventilen som behövde bytas, varvid detta gjordes samma dag, glad igen! :)
 
Det måste vara svårt att få kompetent arbetskraft till tillverkarnas produktionslinor idag. Är det högt tryck så tar man nog det man kan hitta och så får dom lära sig på vägen. Motivationen hos dessa kan säkert också variera.
Det är ju omöjligt att ha kvalitetskontroll på alla moment i ett så manuellt hantverk som en husbil så risken för "slarvfel" är nog rätt stor.
OBS egen spekulation
 
Tror inte att det är så svårt att få kompetent arbetskraft, snarare beror det nog på i väldigt många fall så är man helt enkelt inte beredd på att betala för kompetens! Jag tror iaf att många verksamheter idag tror att dom tjänar mer pengar på att anställa billigt(läs ej kunniga) personal och har inte koll på att kostnaden för okunskap leder till återkallelser och dåligt förtroende/anseende hos kunderna, att bygga upp ett förtroende tar lång tid men kan raseras väldigt snabbt.
 
Tyvärr så tror jag inte att Lars-Erik är ensam om just denna upplevelse, har under mina år på vägen fått höra liknande upplevelser, och det verkar inte spela så stor roll vilket märke på husbilen det än är. Min gissning att mycket av dessa problem i nya husbilar beror på slarvfel och rena genvägar i tillverkningen för att hinna med att få fram nya modeller, så någon gedigen uttestning innan produktion och leverans gissar jag genomförs knappt numera på de allra flesta husbilar.
Jag har nån känsla av att det är något färre problem med plåtisar, kan det stämma? Där måste ju bodelstillverkaren hålla sig innanför plåten så att säga.
 
Det finns en del företag som alltid har unga människor anställda och ofta känner man inte igen dom, på sista tiden har dom haft skägg och tydligen billig arbetskraft från södern. Felet ligger inte hos kunderna eller de anställda utan från ledningen för dessa företag som bara kortsiktigt räknar pengar.
Den gamla svenska modellen där man tar ansvar mot kunderna och fixar allt är borta.
Själv jobbade jag med tvapparater vi packade upp nya apparater provkörde dom och ställde in allt för att slippa att kunderna skulle få hem en trasig apparat. Många fel på helt nya apparater. Så skulle man göra med husbilar där man skulle provköra och kontrollera allt från försäljaren och det som var fel skulle fabriken ta hand om direkt. När man ser att låg kvalite ger upphov till direkta kostnader måste man ändra sin strategi att låta kunderna bli beta testare och vägra garantijobb. Hade jag pengar att köpa en ny bil skulle jag köpa en begagnad där alla fel var avhjälpta årsmodellen är inte så viktig det är mest vilka plastblommor det står på bordet och vilka flaskor och glas det är. Komponentbytare finns det 13 på dussinet enkla fel som är kända lagas inte utan man byter sej fram till felet. Tillverkaren lagar sånt på några minuter sätter kortet i en hållare där man köra en test och byta trasig komponent. Men ute i en verkstad har man inte sån kompetens men man kan ofta ryktesvis få reda på vad problemet är.
Hade en bekant som bytte en del såna saker, ofta gick det på garantin och då behölls det som var bytt och lagades privat och monterades vid sidan om. När man inte vårdar sej om och värderar kompetens är det sånt som händer.
 
Många har väl läst Mats Torebrings blogg, där kämpade han länge med sin kabe, tillsluta gav han upp och köpte en concord.
Han har tyvärr inte mycket gott att säga om Kabe, och sen han köpte concorden så har han vart 100% nöjd. Kanske inte ska jämföra dessa bilar men Kaben är inte en billig bil och de själva klassar den som premiumbil.
https://mattstorebring.se/ här den som är intresserad läsa mer.
 
En håndverks bygget husbil tar det flere måneder å bygge, en seriebygget beveger seg gjennom et produyksjonsbånd i løpet av noen få uker, de enklere så lite som fem - mer komplekse opp til 15 uker. Fortsatt mye kortere arbeidstid enn håndverks utgaven.
 
Var och tittade på en Kabe för något år sedan när jag började min husbilskarriär, och blev faktiskt chockad över vissa detaljarbeten, så den gick bort. Men jag måste ju faktiskt också nämna att på min egen Knaus, och med Fiat som bil så finns det saker som man tänker, men det där kan ju inte vara gjort av en yrkesman, bla så är det en, vet inte vad jag skall kalla det, men som en bård av samma skinn som klädseln upp en bit på väggen vid sitsen direkt till höger vid bodelsdörren som är vikt som om det vore gjort av en 3-åring, ser hemskt ut tycker jag och det på en husbil som kostar närmare miljonen, inte okey tycker jag! Jaja i-landproblem i och för sig :)
 
Tråkigt att kabe inte tar ansvar för fel. Ta emot kritik och lära sig av misstag med husbilsbygget.
Har själv en kabe ny 2020 påtalade fel för säljaren som struntade i felen och Kabe vill inte ha någon kontakt med kund.
Bestämde mig för nästa husbil blir inte en kabe. Tidigare haft andra husbilsmärken med färre problem
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen