• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Artikel Tricket som gör din husbil olaglig, men förlänger möjlig körsträcka mellan stoppen

Modifierar du en helbilsgodkänt fordon så är den olaglig, sannolikheten att någon skulle upptäcka att du modifierat tanken är noll.

Såvida man inte bli inblandad som gör att någon – polis eller försäkringsbolag, till exempel – vill göra en undersökning av fordonet.

Pålle
Jag är okunnig om upplägget på sådana undersökningar och förmodligen naiv också. Men jag vill ändå tro att det skall kunna påvisas att händelsen orsakats eller förvärrats av den förändring som gjorts.

Fiat Ducato har levererats med olika tankkapaciteter. I vissa fall har det varit olika tankar. I andra fall har det i grunden varit precis samma tank, men i det ”mindre” utgörandet har en spärranordning satts dit som gör att den inte kan fyllas till sin egentliga volym.

Den förändring det handlar om här innebär att spärren tas bort. En ”60-litersbil” blir då exakt likadan som en ”90-litersbil” vad tankarrangemanget beträffar. En konsekvens av det är att den väger ungefär 25 kg mer fulltankad.

Senast ändrad:
60, 75 och 90 l är samma tank.

Jag har gjort detta på min bil. Ökat från 75 l till 90 l. Jag tror det är ovanligt med 60 l tankar på husbilar i Sverige. Min var en lagerbil när vi köpte den och den hade 75 l tank. Om jag skulle specat en ny bil hade jag valt 90 l, men då fått betala 2000 kr för att de "skulle låta bli att sätta dit ett plaströr".

Det var lite knöligt men finns väl beskrivet på vissa utländska hemsidor. Det enda problemet jag fick var att tankmätaren och färddatorn inte förstod att full tank nu var 90 istället för 75 l. Inget problem egentligen eftersom allt blev rätt när jag hade förbrukat de första 15 l. Men jag ville ju gärna ha det rätt så jag fick hjälp av en kunnig person som hade tillgång till MultiEcuScan och vi kunde alltså "programmera om " datorn.

Min bil är faktiskt inte helbilsgodkänd (tror jag) eftersom den inte är typgodkänd. Den har ett Egengodkännande, alltså min bil har varit inne på en egen registreringsbesiktning. Jag vet inte om det påverkar "lagligheten". Men jag kan inte heller se i t ex registreringsbeviset hur stor tanken är.

Självklart ändrade jag tillbaks allt senare eftersom jag inte vill riskera att köra olagligt. ;)

Jag kommer så småningom att starta en tråd om där jag beskriver hur jag gjorde jobbet.

Att man inte kan toppfylla sin dieseltank innebär att andelen kondensvatten i tanken kommer att öka med tiden, och som en följd av detta kommer risken för biotillväkt att öka i dessa tankar.
Så urbota dumt. :poop:

Som konsument blir jag lite uppretad.
Jag misstänker att man får betala flera tusenlappar för att få ”den stora tanken” när bilen köps ny?
Det man betalar för är alltså att dom låter bli att montera en billig ”strypning”.
I verkligheten är det alltså dyrare för biltillverkaren att tillverka den lilla tanken eftersom plasthylsan säkert kostar 1kr att tillverka och några sekunder att montera.

Jag misstänker att man får betala flera tusenlappar för att få ”den stora tanken” när bilen köps ny?
Det man betalar för är alltså att dom låter bli att montera en billig ”strypning”.
I verkligheten är det alltså dyrare för biltillverkaren att tillverka den lilla tanken eftersom plasthylsan säkert kostar 1kr att tillverka och några sekunder att montera.
Om jag skulle specat en ny bil hade jag valt 90 l, men då fått betala 2000 kr för att de "skulle låta bli att sätta dit ett plaströr".

Samma som motorerna, olika effektuttag, det kostar 0 kronor för tillverkaren.
Ny personbilar finns finesser som måste låsas upp eller abonneras på, det är bara att betala om man vill ha det.

Samma som motorerna, olika effektuttag, det kostar 0 kronor för tillverkaren.
Ny personbilar finns finesser som måste låsas upp eller abonneras på, det är bara att betala om man vill ha det.
Både ja och nej.
Volvo var ju först ut med sin 2.4-motor med 140 och 170 hk.
All hårdvara var identisk och endast mjukvaran skilde genom att gasspjället endast öppnade 70% på 140-hästaren men öppnade 100% på 170-hästaren.
Där kunde man välja mjukvaran.
I detta fallet med tanken känns det mer som lurendrejeri eftersom de flesta kryssar i den stora tanken, på husbilar iaf.
Det skulle vara intressant att se statistik på hur många som är reg med liten vs stor tank.

Både ja och nej.
Volvo var ju först ut med sin 2.4-motor med 140 och 170 hk.
All hårdvara var identisk och endast mjukvaran skilde genom att gasspjället endast öppnade 70% på 140-hästaren men öppnade 100% på 170-hästaren.
Där kunde man välja mjukvaran.
I detta fallet med tanken känns det mer som lurendrejeri eftersom de flesta kryssar i den stora tanken, på husbilar iaf.
Det skulle vara intressant att se statistik på hur många som är reg med liten vs stor tank.
Det här är ju mest en fråga om lastvikten, den ökar på papperet med 25kg genom att leverera "mindre" tank.
Tidigare årsmodeller hade fysiskt olika storlek på tank.

Senast ändrad:
Jag är inte så säker på det. Lastvikten är av stor betydelse och husbilstillverkarna vill hålla tjänstevikten nere. Det gör de med t ex mindre bränsletank, krav på att bara fylla vattentanken till 20% vid körning mm.
Jag vet en som har 120 l tank och normalt inte fyller den för att istället öka lastvikten.
Själv skulle jag som jag skrev välja 90 l om jag hade specat en bil. Men jag som så många andra köpte en lagerbil.

Ps. 120 l tank är en annan fysiskt större tank som fanns tidigare. Numera när AdBlue-tanken ska få plats finns "bara" en 90 l tank som alltså kan begränsas till 60 eller 75 l. Ds

Jag vet en till :giggle: som har den varianten med 120 l tanken och med fysisk oljesticka till motorn och t.o.m en helt ointelligent generator.
Inte behöver man oroa sig för "internettricket" heller, bara å` fylla tanken till bredden, utan att behöva skämmas eller oroa sig.
Alltså, vilka djäkla bra husbilar Fiat / Adria byggde omkring 2015, utan en massa lull-lull och inovationer som krånglar i tid och otid.

Jag tror, att jag behåller min husbil minst ett decennium till... väl värd att kosta på en del underhåll emellanåt.
Nu börjar ju med årstiden det pirra så smått i husbils-tarmen, när solen tittar fram bakom knuten och fåglarna kvittrar i busken.
Snart är det dags att starta upp maskineriet... igen. / Ha` de`

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen