• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Trevlig idé, branschmässor för mobil fritid och båtliv, samordnas.

IMG_6369.jpeg
Själv tror jag att det är en mycket bra idé att samordna husbilsmässan Stockholm Husvagn Husbil med båtmässan Allt för sjön. Det är många som tagit steget från båten, direkt till en husbil, själv är jag ett exempel.

Med all respekt för Husbil Stockholm och Kistamässan, men någon riktig succé har det väl aldrig blivit. Kanske det beror på att antalet utställare varit begränsat, många kända märken som inte varit representerade. Fel tid på året, ja jag vet inte. Men visst har man gjort affärer även där, har själv ett alldeles speciellt minne.

Det var 2012, undrar om det inte samtidigt var första året Husbil i Stockholm arrangerades, då jag fick ett samtal från min exfru, mamma till mina barn Åsa, som nu var gift med en gammal arbetskamrat till mig, Inge. Hon ringde och berättade entusiastiskt att nu minsann hade de också blivit husbilsägare, en husbil som hon inte kom ihåg namnet på. Fick prata med Inge som berättade att han motvilligt hade följt med Åsa till Antikmässan, som gick av stapeln på Kista mässan, väl där upptäckte han att det samtidigt pågick det en husbilsutställning i lokalen bredvid och där funnit en trevlig husbil ned namnet Morelo Palace som de passade på att köpa när de ändå var där. Snacka om spontanköp!

Inge hade aldrig varit inne i en husbil, men Åsa hade minnet av vårt fiasko när vi hyrde en stor Amerikansk husbil i Los Angeles 1979, med målet att utforska de västra delarna av USA. Vi övernattade i bilen 1 natt, mot planerade 21 och det var 1:a natten. Sedan blev det fem nätter då en stor husbil stod nattparkerad utanför olika hotell i Californien och Arizona. På den 7:dagen kom vi till Las Vegas och det började kännas våldsamt att åka ”buss” mellan hotellen. Så jag ringde uthyraren i Los Angeles och berättade att de hade en fin husbil att hämta på parkeringen på Flamingo Hilton i Las Vegas. Själva åkte vi vidare i en svart Lincoln vill jag minnas.

Sorry, det där blev en liten utvikning om mitt eget första möte med en husbil, som gav mig en negativ inställning till husbilar i 30 år, ända till 2009 då vi köpte vår 1:a husbil, vår husbil nu är nummer 9 i vår egen husbilshistoria. I mellantiden seglade jag och besökte varje vår båtmässan Allt för sjön.

Inge och Åsa gick direkt ut stort, siktade på Morelos största modell som premiärvisades i Sverige och som stod där som en stor, hög och blankpolerad stjärna, i jämförelse med de andra husbilarna. Det hela slutade med att de lämnade Kistamässan utan en enda antikvitet, däremot hade de just blivit ägare till den stora Morelon som de just suttit i tillsammans med Bergholm, en av de första sålda Morelos i Sverige. Samtidigt hade Bergholm troligen gjort sin snabbaste affär.

Inge och Åsas husbilsliv fungerade utmärkt i några år, med resor runt om i Europa, men till slut tyckte de att den var för stor och det fanns andra spännande saker som väntande i garaget.

Så visst kan en fackmässa locka besökare från en annan fackmässa.

En trevlig detalj ser jag i presentationen av utställarna som är klara till vårens utställning, där återfinns Hymer-gruppen, som för några år sedan informerade marknaden att man slutade med sina mässaktiviteter. Trevligt.

Tommy

IMG_2201.png
Mälardalen får ny mässa för husvagnar och husbilar!

Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF) bjuder på en spännande julklapp – en ny branschmässa i Stockholm i mars som får namnet Stockholm Husvagn Husbil.
-Mässan kommer satt samla ett stort antal ledande varumärken. Vi tror mycket på den här mässan eftersom den arrangeras på Stockholmsmässan parallellt med båtmässan Allt för Sjön den 14-17 mars 2024, säger Per Nilsson, HRF:s ordförande.


Den nya mässan, Stockholm Husvagn Husbil, innebär på många sätt ett nytt event för branschen.

-Stockholm Husvagn Husbil har förutsättningarna att nå en ny målgrupp då den arrangeras parallellt med båtmässan Allt för Sjön. Vi ser också stora fördelar att mässan genomförs i Stockholm. Dels är det landets mest folktätaste region, dels vet vi att intresset för det mobila boendet tilltalar allt fler storstadsbor, fortsätter Per Nilsson.

Planeringen för Stockholm Husvagn Husbil är intensiv för att skapa ett intressant innehåll och program.

-Vi har redan klart med många ledande aktörer i branschen och fler tillkommer hela tiden, berättar Jörgen Nyström, kanslichef på HRF och den som projektleder mässan.

Husbil Stockholm, som har arrangerats i Kistamässans lokaler läggs samtidigt ned.

–Vi tycker såklart det är tråkigt att vi måste ställa in vårt arrangemang men hoppas att våra fantastiska besökare i stället skall hitta till den nya mässan. Utbudet av märken och tillbehör blir större på det nya arrangemanget och möjligheten att även se båtar tror jag lockar, säger Joakim Norberg, VD Autohallen som arrangerat mässan i Kista.

Stockholm Husvagn Husbil arrangeras parallellt med båtmässan Allt för Sjön och entrébiljetten ger tillträde till båda mässorna.
-Vi är glada att kunna bredda utbudet som möter besökaren på Allt för Sjön, säger Hanse Thorslund, Projektledare Stockholmsmässan. Genom samarbetet med HRF erbjuder vi nu än mer produkter och möjligheter för alla som gillar en aktiv fritid, resor och avkoppling både till lands och till sjöss. Totalupplevelsen för våra besökare blir större, konstaterar Hanse Thorslund.

-Stockholm Husvagn Husbil, tillsammans med Allt för Sjön, har alla förutsättningar att ge en nyfiken publik möjligheten att se, klämma och känna och jämföra de olika utställarnas produkter, avslutar Jörgen Nyström.

Husbilsmärken som är klara som utställare:
Adria, Affinity, Carthago, Chausson, Concorde, Dreamer, Etrusco, Eura, Frankia, Hobby, Hymer, Kabe, Knaus, Mc Louis, Morelo, Niesmann+Bishoff, Rapido, Sunliving, Weinsberg.
Källa:HRF
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen