• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Trafikverket informerar om sommarens vägarbeten

AB2A7580-CBB6-440D-9A1C-4502B65336D5.png
Som vanligt passar Trafikverket på att förbättra vägnätet under sommaren. På deras hemsida hittade jag aktuell information, som kan vara nyttig att ta till sig innan vi tar husbilen och drar ut på vägarna.

Norra Sverige​

Län: Norrbotten och Västerbotten​

PlatsÅtgärd och trafikpåverkan
E4, Sävar – GumbodaBeläggningsarbeten Sävar – Lillåbron, samtliga körfält. Ny kontrollplats byggs norr om Sävar. Mötesfri väg Djäkneboda – Bygdeå och Sikeå – Gumboda. Faunabroar Gladaberget och Granberget.
Avstängd väg och körfält, nedsatt hastighet, trafiklots och trafikljus.
E12 (Väg 365), Lycksele och Bäckmark – StrömsundBeläggningsarbeten. Eventuellt avstängt körfält, nedsatt hastighet, lots och trafikljus.
E45, DoroteaTätortsåtgärder. Nedsatt hastighet, körfält avstängda, trafikljus och/eller flaggvakt.
Väg 373, Svensbyn – VitsandOmbyggnation till 2+1-väg och nybyggnation av gång- och cykelväg. Trafikljus, flaggvakt och lotsbil
Väg 395, kring JunosuandoBreddning och förstärkning av väg för tunga transporter. Ett körfält öppet, begränsad framkomlighet. Trafikljus, flaggvakt och lotsbil kan förekomma.
E4, Salmis – HaparandaOmbyggnation till 2+1-väg. Omledning av trafik.
Väg 95 och 372, SkellefteåTvå brobyten längs Järnvägsleden.
Avstängning Klockarbergsvägen i centrala Skellefteå. Omledning för väg 95. Avstängd väg 827 i Skelleftehamn under bron. Omledning trafik via befintliga ramper.
E10 och E45, GällivareBeläggningsarbeten. Ett körfält avstängt vid pågående arbeten, lotsning.
Väg 968/616, Gäddvik cirkulationsplatsEn cirkulationsplats ska byggas i Gäddvik.
Väg 968 avstängd 23 maj-1 juli. Gamla Gäddviksbron avstängd 4 juli-23 september. Dessutom nedsatt hastighet, avsmalnade körfält, trafikljus.



Mellersta Sverige​

Län: Gävleborg, Dalarna, Jämtland och Västernorrland​

PlatsÅtgärd och trafikpåverkan
E4, genom Härnösand och genom ÖrnsköldsvikBeläggningsarbeten. Nattarbete kl. 20-06. Lots i kombination med trafikljus eller flaggvakt.
E4, Skönsberg – Torsboda (norr om Sundsvall)Beläggningsarbeten. Nattarbete kl. 20-06. Lots i kombination med trafikljus eller flaggvakt.
E4, länsgräns Gävleborg - Maj (Njurunda)Beläggningsarbete. Nattarbete kl 19-06. Lots i kombination med trafikljus eller flaggvakt.
E45/väg 70, genom MoraFörbättrar framkomligheten och säkerheten genom Mora med ett antal åtgärder, nya cirkulationsplatser, fler körfält, gång- och cykelpassager och gång- och cykelvägar. Stor påverkan genom Mora centrum.
E45, StrömsundsbronByte av snedkablar. Avstängd i stort sett varje helg hela sommaren och omledning via väg 345. De helger som det inte är avstängt på regleras trafiken med trafikljus.
Väg 86, Liden – Bispgården Beläggningsarbete. Lots i kombination med trafikljus eller flaggvakt.
Väg 70, Leksand – Rättvik och Björka – GåsvarvBeläggningsarbeten. Nattarbete kl. 20-06, Leksand-Rättvik. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal på båda sträckorna.
E4, kring SöderhamnBeläggningsarbete. Nattarbete, eventuellt omledning.
Väg 84, Ljusdal – DelsboBeläggningsarbete. Nattarbete. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal.
Väg 84, Södra Sannäs – NäsvikenBeläggningsarbete. Nattarbete. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal.

Östra Sverige​

Län: Stockholm, Uppsala, Västmanland, Södermanland, Örebro, Östergötland​

PlatsÅtgärd och trafikpåverkan
E4, genom ÖstergötlandFlera beläggningsarbeten och broreparationer längs med E4 genom Östergötland. Begränsad framkomlighet, sänkt hastighet.
E18, Köping – VästjädraVi bygger om motorväg, två körfält i vardera riktning, för att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten. Begränsad framkomlighet, sänkt hastighet.
E20, västra LaxåUtbyte av gång- och cykeltunnel som går under europavägen. Trafiken leds över på en tillfällig väg intill E20, fotgängare och cyklister hänvisas till en näraliggande tunnel under E20.
Väg 56, Räta linjen, Kvicksund – VästjädraOmbyggnation till mötesfri landsväg. Begränsad framkomlighet, sänkt hastighet.
Väg 56, Räta linjen, Katrineholm – AlbergaOmbyggnation till mötesfri landsväg. Begränsad framkomlighet, sänkt hastighet.
Väg 261, Ekerövägen (E4 Förbifart Stockholm),
Nockeby – Tappström samt Edeby – Tillflykten
Breddning av vägen och byggnation av anslutningar till kommande E4 Förbifart Stockholm. Sänkt hastighet och omledning av trafik, risk för köer.
Väg 275, Bergslagsvägen (E4 Förbifart Stockholm), Vinsta, mellan tunnelbanestationen Johannelund och korsningen Bergslagsvägen/SkattegårdsvägenOmbyggnation. Det blir nya gång- och cykeltunnlar, nya gång- och cykelvägar samt nya cirkulationsplatser. Trafiken leds om, risk för köer.
Väg 222, Skurubron, mellan trafikplats Skuru och trafikplats BjörknäsVi bygger ny bro. Trafiken flyttas i sidled, antalet körfält är opåverkat, vi sänker dock hastigheten.
E4/E20, Fittja – BredängNya trafikplatser och broreparation.
Begränsad framkomlighet, vissa körfält är avstängda och hastigheten sänkt. Viss trafik leds om.
E4, Häggvik – KistaBeläggningsarbete samt byggnation av ny passage för Tvärbanan under E4 mellan Kista och Helenelund. Beläggningsarbetet medför begränsad framkomlighet nattetid. Den nya passagen medför att trafiken får passera på en tillfällig väg.

Västra Sverige​

Län: Halland, Västra Götaland, Värmland​

PlatsÅtgärd och trafikpåverkan
E6, Stora Höga – ÖdsmålBeläggningsarbeten. Vägsträckan Stora Höga – Stenungsund norra sker beläggningsarbetet på natten med överledning. Vägsträckan Stenungsund norra – Ödsmålsbron sker beläggningsarbeten dagtid med överledning.
E6, Hogstorp – Saltkällan – Örekilsälven (norrgående)Beläggningsarbeten. Arbete dagtid, överledning med sänkt hastighet.
E6, TingstadstunnelnTotalrenovering. Ett tunnelrör stängt, trafik i andra tunnelröret med ett körfält åt varje håll. Enbart körriktning mellan norr och söder. Andra riktningar hänvisas till andra älvförbindelser.
E20, Vårgårda – SkaraMötesfri landsväg. Förbiledning, överledning och sänkt hastighet.

Södra Sverige​

Län: Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronoberg, Jönköping​

PlatsÅtgärd och trafikpåverkan
E4, Ljungby – ToftanäsE4 byggs ut till motorväg. Sänkt hastighet och omledningar.
E22, Lösen – Jämjö, Lyckebyån – Ramdala samt vid Norra BingaE22 byggs ut till motortrafikled.
Färre körfält.
E22, Jämjö – BrömsebroFaunapassage. Hastighetssänkningar på sträckan samt omledning av trafiken till förbifart vid broläget under delar av sommaren. Ingen trafikpåverkan vecka 28-32.
Riksväg 23, Huseby – MarklandaMötesfri väg. Stor omledning av norrgående trafik som leds om via väg 126 och Alvesta.
Riksväg 40, VimmerbyBergrensning. Begränsad framkomlighet, ett körfält öppet, överledning med trafikljus.
Källa: Trafikverket

Här finner du ytterligare information: https://www.trafikverket.se/resa-oc...n/vi-forbattrar-vagar-i-hela-landet-i-sommar/

Kör försiktigt

Tommy
 
Senast ändrad:
EF60AD9C-661F-48F7-A815-7678DEDA3CAE.jpegAtt underhållet behövs blir man varse om när man läser rapporten från Transportföretagen, som låtit uppdatera analysdata från 2021 med de senaste tillståndsuppgifterna från Trafikverket inför sommaren.

Ny statistik visar att standarden på landets vägar är alldeles för låg och investeringarna i vägunderhåll är inte tillräckligt stora ens för att säkerställa dagens låga nivå. Mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick. Nu krävs stora satsningar för att inte säkerhet och effektivitet på våra vägar ska bli ännu sämre än idag. Transportföretagen har låtit uppdatera analysdata från 2021 med de senaste tillståndsuppgifterna från Trafikverket inför sommaren.

44CE8005-D1D0-43AE-9344-5605C5B057D1.png
Statistik från analysen

- Tillväxten och utvecklingen i Sverige är helt beroende av en god framkomlighet för att kunna transportera både människor och varor på ett konkurrenskraftigt sätt. Investeringar och ett ökat vägunderhåll är därför helt nödvändiga, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Transportföretagen visade redan i analysen 2021 att pengarna som går till vägunderhåll inte räcker på långa vägar. För att stoppa fortsatt förfall av vägarna krävs det två miljarder mer per år till vägunderhåll. Vill vi minimera underhållsskulden på tio års sikt behövs det en årlig budget på 7,6 miljarder kronor per år, vilket är drygt 4 miljarder mer än vad som går idag.

- Analysen som vi nu presenterar visar att det har smittat av sig på de högtrafikerade vägarna, där 83 procent av trafikarbetet sker. Det är riktigt allvarligt, säger Marcus Dahlsten.

Visserligen har andelen vägar i mycket dåligt tillstånd minskat något sedan förra analysen 2021, från 12,7 till 12,1 procent. Men andelen vägar i dåligt tillstånd har ökat från 17 till 21 procent av vägnätet. Många av dessa är högtrafikerade vägar med hög nedbrytningstakt som kommer att behöva en underhållsåtgärd de kommande tio åren. Kostnaden för att underhålla denna typ av väg är hög och nuvarande budgetnivå räcker inte för att både underhålla dessa och samtidigt prioritera det lågtrafikerade vägnätet. Det polariserade vägnätet mellan stad och land kommer att bestå.

Väganalysen har utförts av fil dr Kristin Eklöf, Salbo Ai, som själv har arbetat på Trafikverket och doktorerat på hur man beräknas underhållskostnader. Analysen är en sammanvägning av vägytemätningar och livslängdsanalys, där åkkomfort, spårdjup och förväntad livslängd används som parametrar för att ge en bred bild av vägnätets tillstånd.

- Ett väl fungerande vägnät är helt avgörande för att knyta samman stad och land och garantera tillgänglighet för alla, säger Marcus Dahlsten.

Transportföretagen har låtit bryta ner tillståndsuppgifterna på länsnivå. Resultatet är dystert inför sommaren och semestrarna och särskilt Jämtland, Västernorrland samt Gävleborg riskerar att halka efter. När analysen presenterades första gången januari 2021 vilade den på tillståndsdata från Trafikverket från 2019. Då beräknades underhållsskulden öka till 42 miljarder kronor 2030 om inte ytterligare medel tillförs. På grund av att de högtrafikerade vägarna försämras i rask takt beräknas nu underhållsskulden istället öka till 49 miljarder kronor 2030, då de högtrafikerade vägarna är dyrare att underhålla.

- Sverige växer och allt fler ska samsas på vägarna. Vi behöver en långsiktig och finansierad vägunderhållsplan som ser till landets alla vägar. Det är hög tid att ta ett helhetsgrepp kring nödvändiga upprustningar för att säkerställa ett säkert och effektivt transportnätverk. Ju längre tid vi väntar, desto större blir underhållsskulden. Det är dags att investera i och underhålla vår infrastruktur, i Jämtland och i hela landet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Ett vägnät med god standard som möjliggör säkra och snabba resor är kittet som håller samman stad och land. Att varor och människor kommer fram är avgörande för samhällets utveckling. Tyvärr är standarden alldeles för låg och investeringarna i det statliga vägnätet otillräckliga. Tillväxten och utvecklingen i Sverige är beroende av en bra framkomlighet för att kunna transportera varor på ett konkurrenskraftigt sätt.

- Det är hög tid att ta ett helhetsgrepp kring nödvändiga upprustningar för att säkerställa ett bra och effektivt transportnätverk. Ju längre tid vi väntar, desto större blir underhållsskulden. Det är dags att investera i och underhålla vår infrastruktur, avslutar Marcus Dahlsten.
Källa: Transportföretagen

Är säker på att det är flera än vi som hamnat på en av de skräckvägar som vi fortsatt erbjuds uppe i Norrland. Vägar som man tror skall göra bodelen till ett enda stort plock-i-pinn innan vi når asfalten igen. Ja, på sina håll är Sverige ett U-land vad beträffar vägstandarden.

Men sedan är det det här med finansieringen, räcker inte våra inbetalade skatter på fordonen och drivmedlen?

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen