• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Tracker

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Nu behöver jag råd och helst då något jag har råd med ;)

Jag har sedan flera år en GSM-Tracker, Ontech placerad dolt i husbilen.
Problemet med den är att den kommunicerar via 2G-nätet som är nedlagt i en del länder och läggs ner i Sverige 31/12 2025.
Jag har testat att försöka använda en iPhone och Hitta min iPhone.
Jag har försökt med Google Maps i kombination med familje-någonting.
Det var återvändsgränder då den övergivna iPhone jag tänkte använda inte har den nivå på IOS som krävs.
Finns det någon tracker som inte kräver ett abonnemang för att klara spårning?
Eller är det en tracker med månadskostnad som kan ställas på/av som är enda alternativet.

Absolut och det står jag till. Jag hänvisar till olika källor. Det är ju väldigt lätt för försäkringsbolagen att skriva in det, då de inte betalar för varken trackern eller abonnemanget. Den statistiken kommer jag inte åt men det är möjligt att man kan hitta en och annan bil med en sändare. Jag höjer bara varningens finger för när jag läser här och på andra ställen så har man en övertro på dess sändare. Då det inte är helt lätt att fatta vad som händer i skarpt läge. För givetvis när man provar själv efter sin installation och så är man nöjd att det fungerar.

Hej,
Jag skulle gärna vilja väcka liv i denna tråd som Robert startade i slutet av 2022.

1) Vilka erfarenheter har trådskaparen efter visstidsanvändning av Swetrack Lite+?
2) Har några av medlemmar nya förslag för köp av GPS Tracker/ eller några erfarenheter från deras husbilsliv med nya (4G eller högre) GPS spårare?
Tack för alla råd och info.

Jag är ju inte trådskapare, men jag använde Robert som konsult när jag köpte en lite+
På den tiden var det den enda swetrackern som hade 4g, så det fick bli en sådan.
Nu verkar alla swetrackers ha 4g.
Skillnaden på lite och lite+ är om jag fattat rätt att lite+ har en extrakabel som man kan koppla till ett relä för att fjärrstänga ström t.ex till startmotorn. Jag använder inte den kabeln.
Fungerat har den gjort nu i 3 år. Utom ca 10 mil när vi körde mellan Frankrike och Spanien. Ringde då supporten, men dom visste inte heller vad som hänt. dom gissade att det var roamingproblem mellan länderna. Vi är ändå nöjda.
I appen kan jag se vart bilen står, hur fort den har kört, mm. Man kan få ett färdspår på karta också.
Just nu kan jag se att den står i Ulricehamn. Tösen har lånat bilen :)

Senast ändrad:
Jag har kopplat den till bodelsbatteriet via load out på min mppt.
Om batteritiden vet jag bara att Robert skrev att han var ute och promenerade med den en timme. Då hade den 50% batteritid kvar. Jag har aldrig provat själv.
Maxitrackern verkar ha mycket mer batteritid.

Christers problem känner jag inte igen. Visar ur det ser ut på min skärm för den personbil som inte varit igång på ett par dygn. Damma information får jag i mobilen.

Tracker.jpg

Beträffande batteritiden tycker jag inte det är något att bekymra sig över, så länge trackern är ansluten till start- eller bodelsbatteriet.

Pålle

Så här fungerade positionsinfon för mig.
Igår kom tösen och hämtade bilen för att parkera hemma hos sig.
två timmar senare betalade jag för en månads "tracking"
Appen trodde att bilen stod kvar hemma hos mig, ända tills bilen som var hos tösen började röra sig i förmiddags
Då kom rätt information om plats direkt och jag fick notis i telefonen.
Hade jag betalat innan hon parkerat hemma hos sig hade rätt position funnits i appen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen