• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Trött på ställplatser

Logga in för att dölja denna ruta:

Jag håller med =)

Både ur det perspektivet att jag/vi vill ha en mysig omgivning, men också ur det perspektivet att många ställplatser nu maxar priset oavsett vad de erbjuder, och med den lilla prisskillnad som det blir till en mindre camping så känns det prisvärt med det extra som campingen erbjuder.

Visst - förr i tiden åkte vi ofta till den gamla ställplatsen i Apelviken/Varberg - numera borta. Det var ju bara en enkel grusparkering men en vacker sommardag var den ganska oslagbar men närhet till havet, surf, party och även bra restauranger. Och så kostade det 100 kr natten typ. Det finns inte så många sådana ställplatser kvar tyvärr.
 
Vi var inte haft husbil så länge kanske 8 år.
Men upplevera i allfall att man får mycket mer för pengarna med hjälp av acsi och lågsäsong,
finafina campingar till ibland lägre pris är en ställplats.
Så var det nu när vi var på vår resa ner genom europa mot Kroatien tror vi stod på en ställplats o den var dyrare än någon av våra campingar
Men många kan ju inte åka lågsäsong.
 
Jag ser mest ställplatser, som en övernattning på min väg till ett mål någonstans längre bort.
Stannade till för några veckor sedan vid Fegen, där vi parkerat på grusplanen tidigare genom åren.

Förut, för många år sedan, var det gratis att parkera där, sen blev det avgiftsbelagt.
Nåja, nån hundring kunde det ju vara värt att stå där.
Trevliga omgivningar och bara en halvtimma att köra till Ullared nästa morgon.

Hundringen blev till hundrafemtio och nu i år fick jag erfara, att priset hade gått upp igen.
Tvåhundrafemtio utan el på en grusad yta och med tillägg på femtio kr om man önskade koppla el.
I övrigt finns där ingen annan service…

Nu är det ju fritt att parkera där om vill, men jag tyckte nog, att då kan jag precis lika gärna ta in på campingen i Ullared.
Där finns all tillgänglig service för ungefär samma penning, men nu ville jag bara parkera i knappa 12 tim och då känns campingen inte heller riktigt rätt. Dessutom måste man förboka och komma in på plats innan receptionen stänger.

Jag var för sent ute för den möjligheten, men jag hittade en hyfsad plats hos en bonde och betalade femtio kr för nöjet att sova på hans mark över natten. Åkte vidare mycket tidigt nästa morgon till Ullareds parkering.
Det kallar jag en ställplats i mina ögon.

Åker man till populära platser, som har både förbokning, dusch och övrig service, då tycker jag,
att det mer handlar om typ centralt belägna ”minicampingar” , där man oftast står ett helt dygn eller kanske två.
Då har man oftast nära till centrum och shopping m.m., vilket kan vara en fördel.
Nackdelen är att här finner man sällan någon ledig plats senare framåt kvällen.
Man måste dit helst direkt efter lunch, om man inte har möjlighet att förboka.

Båda typerna har ju sina fördelar och sitt berättigande, beroende på vad man önskar för stunden.
Men en hyfsad camping till vettigt pris är ju inte alls fel i jämförelse.
Fast man dras på något sätt till dom som är mer planerade för huruvida vi med husbilar gärna vill parkera oss,
helst uppställda till bredds och på linje, då känner vi oss trygga…

Just för tillfället står jag i ensamt majestät i skogen, fast invid en sjö och ser bilarna på E14
ljudlöst passera på andra sidan sjön och det är så tyst här, att man inte tror det är sant.
Det är min alldeles egna lilla ”ställplats” och här trivs jag nästan helt oförskämt bra…

9E6224E4-4DF0-4CFB-B520-DACCBC0E9544.jpeg
 
Man kanske skulle införa ett nytt begrepp,Husbilscamping.
Ställplats är för mej ett ställe att stå på för övernattning utan all service.
Husbilscamping,ett mellanting mellan ställplats och "riktig"Camping.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen