• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem Toyota

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

Välkänd medlem
Ort
Finspång
En Toyota Verso S 2012 har 2 st cigarettändar uttag ett fram som vanligt och ett i kofferten.
Bägge stängs av med nyckeln, Om man laddar ett batteri som är galvaniskt kopplat direkt till uttaget bak kommer det främre uttaget att ha ström då när man stängt av med nyckel?
Kan andra förbrukare möjligen vara anslutna och erhålla ström i avstängt läge?.
Är en viss kärvning normal vid körning rakt fram ratten i mittläge, vid några graders vridning på ratten går den väldigt lätt det är elservo. Kan det finnas en hysteres vid icke påverkan / påverkan av servot som ger upphov till det?
Är det normalt eller inte?
Min förra bil från samma härad gick väldigt lätt i styrningen hela tiden för lätt tyckte jag och tänkte på kärringbil, man blev tvungen att släppa ratten helt om man nös!
 
En Toyota Verso S 2012 har 2 st cigarettändar uttag ett fram som vanligt och ett i kofferten.
Bägge stängs av med nyckeln, Om man laddar ett batteri som är galvaniskt kopplat direkt till uttaget bak kommer det främre uttaget att ha ström då när man stängt av med nyckel?
Kan andra förbrukare möjligen vara anslutna och erhålla ström i avstängt läge?.
Är en viss kärvning normal vid körning rakt fram ratten i mittläge, vid några graders vridning på ratten går den väldigt lätt det är elservo. Kan det finnas en hysteres vid icke påverkan / påverkan av servot som ger upphov till det?
Är det normalt eller inte?
Min förra bil från samma härad gick väldigt lätt i styrningen hela tiden för lätt tyckte jag och tänkte på kärringbil, man blev tvungen att släppa ratten helt om man nös!
Kolla i manualen om det går att ställa in olika lägen för servostyrning.
Min gamla Ford ( elservo) från 2006 har tre olika lägen. Vid ett av lägena är styrningen på gränsen till för stum när ratten står i mittläget. Det märks tydligt när man ska vrida på ratten just när ratten är i mittläget.
 
Tidligere ville det meste som stenges av når en stenger av motoren bli med strøm om en koblet inn et batteri på cig kontakt. Men med mer moderne biler er dette ikke 100% sikkert lengre. Det en ser er at enkelte kretser får spenning på andre tidspunkt en når nøkkelen vris om, dette styres via CAN styrte releer. I dag er disse så billige at mange fabrikker finner det lønnsomt å erstatte en bunt kabler med en strømkabel og en twisted pair Canbus. En slik tynn kabelmed 120 ohm terminering i begge ender står for all styring av forbrukere rundt i bilen. Aner ikke hvordan din Verso er kablet, men muligheten er tilstede.
 
Tack för svar!
Knut toyota var ju tidiga med elektronik i bilen så det kan mycket väl vara ett canbus styrt uttag eftersom man redan har strömkablar bak. Hade tänkt använda den för att få ström till en kylbox fram under natten när bilen står still. Å andra sidan var jag rädd för att både radio och display kunde tjyva ström och skapa problem med baklänges ström. Får mäta med multimetern men har inte så långa mätkablar.
Skulle vilja ha bägge uttagen kopplade direkt till bilbatteriet men så enkelt får det inte vara. Det är också ganska olyckligt att ett uttag blivit standard som har sitt ursprung att tända cigaretter verkar som uttagstandarden med en riktig kontakt inte stämmer längre. Mycket lätt att man får skador på kontakten med gnistbildning och elsvetsliknande skador.
 
Jag kan nästan svära på att ditt lilla startbatteri kommer att ta rejält med stryk ifall du vill köra en kylbox under tiden bilen är avstängd.
Säg att du har ett startbatteri på t.ex 70Ah, ifall det skulle råka vara fulladdat när du gör natthamn så kan du tömma det på ca.15Ah utan större degradering, men det bygger på att det är 100% laddat, det blir inte mycket energi, under 200Wh.
Jag skulle hellre satsa på ett separat batteri/powerbank enbart för kylboxen m.m., som du sen försöker ladda från bilen under färd.
 
Det är en kompressorbox minsta sorten, har ett 20ah lipo4 som jag ska ladda när jag kör står jag stilla har jag en vikbar 50w solpanel. Den drar väldigt lite ström har kört den utan fast el tidigare. Men jag förstår att du tänker på de boxarna som har peltierelement och drar 50-60 watt kontinuerligt de drar ju ur ett batteri på 10 timmar. Min box går bara några minuter åt gången.
Strömmen i startbatteriet använder jag inte alls när motorn inte går, det är gammalt men friskt eftersom det överlevde vintern. HasseK berättade att bilen inte har canbussystem vilket jag är tacksam för.
Kan inte se att det finns inställningar för elservot till styrningen har sökt lite överallt men det kommer bara råd att byta hydrauloljan och liknande fast toyota haft elservo i en massa år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen