• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tips på elcykel

Först skulle jag vilja tacka Lesseboy för intressant tråd.
Vi (Maria och jsg) går fortfarande och funderar vilken elcykel som skulle passa oss... en parameter för oss är vikten, alltså får elcykel inte väga mer än 15kg (sådan vikt har vi på våra vanliga cyklar och det har gått bra att ha dem i våran Hb). Sedan har vi några andra aspekter att tänka på som t.ex. att batteriet skulle räcka cirka 40km, att batteriet skulle vara svårt att stjäla från cykel dvs helst gömt/låst i ramen, att assistans från batteriet skulle kunna kopplas bort. Har någon tips på elcykel som uppfyller dessa krav så vi är tacksamma för det.
 
Det er 2 ønsker som kommer noe i konflikt - 15kg og 40km batteri rekkevidde gir veldig lett ramme og hjul. Om det finnes så er det gjerne av de dyreste. Batteri integrert i rammen finnes, enklere med låsing til rammen - dette gjør det og mulig å lettere ta bort batteriet og ha ekstra batteri for ombytte. Elsykkel under 15kg uten batteriet er også enklere å finne samtidig som det åpner for bruk av større batteri. Skulle tro dine 40km burde kreve minst 400 Wh. En må regne om fra volt og ampertimer til watt timer for rekkevidde, så et 36 volt 10 Ah er i minste laget :D

Lovlige elsykler kan alltid brukes med batteriet frakoblet / avslått.
 
Vad sägs om detta? Någon som har köpt detta (skulle vara tillgängligt sedan i somras)? Praktiska erfarenheter?
Equal tillverkad av Urban Cycles Oy (Helsingfors):
- vikt 14,7kg
- räckvidd 50km
- rear hub motor 250 W, 40Nm
- batteri 225Wh (3,5 timmar laddningstid)
- priset cirka 1,800€
 
Vad sägs om detta? Någon som har köpt detta (skulle vara tillgängligt sedan i somras)? Praktiska erfarenheter?
Equal tillverkad av Urban Cycles Oy (Helsingfors):
- vikt 14,7kg
- räckvidd 50km
- rear hub motor 250 W, 40Nm
- batteri 225Wh (3,5 timmar laddningstid)
- priset cirka 1,800€
Det går ju bara att spekulera men räckvidden känns osäker. Nu finns det inte mycket uppgifter om motorn men ett batteri på 225 Wh ger en batteristorlek på 6,25 Ah med 36V och 4,7 Ah med 48V motor. Det låter klent tycker jag. Men det är klart är man väldigt liten och nätt så kanske det räcker. I övrigt ser den intressant ut, men hur byter man batteri?
 
Vad sägs om detta? Någon som har köpt detta (skulle vara tillgängligt sedan i somras)? Praktiska erfarenheter?
Equal tillverkad av Urban Cycles Oy (Helsingfors):
- vikt 14,7kg
- räckvidd 50km
- rear hub motor 250 W, 40Nm
- batteri 225Wh (3,5 timmar laddningstid)
- priset cirka 1,800€
De har kommit så många olika elcyklar på marknaden dom senaste åren, vilket gör att de bör finns reservdelar att tillgå, allra helst batteribyte! För batterierna håller inte i evighet.
 
Igår kom cykeln så nu är den hopskruvad och har fått en kort provtur. Känns gedigen och med välfungerande bromsar. Den rullar hyggligt lätt även utan motorstöd. Svårt att bedömma kraften när man Bor i Vara, högsta backen vi har är vägbulan vid torget. Jag återkommer med en längre recension när den har rullat några mil. Men såhär långt är jag nöjd.
 
Gekås/ Ullared
Om ni är eller är på väg dit, har ni lust att kolla om de säljer Elcykeln de sålde för 1 år sedan, kolla gärna pris och märke.
Har skrivit till dem, men som svar fick jag följande:
Hej Lasse,

Tack för att du kontaktar oss.
Vi har tyvärr ingen möjlighet att svara på specifika sortimentsfrågor. Detta på grund av vårt ständigt skiftande sortiment, vi vill helt enkelt inte riskera att ge ett besked som sedan inte stämmer vid ditt besök. Det är alltså endast på plats i varuhuset som du kan se vårt utbud.

Ha en fortsatt fin dag!

/Ida


Tycker att man kunde svar på en produkt som är under säsong och antagligen köps in en viss mängd.
En t-skirt fattar jag då de kan ta slut på en dag!
 
Om man multiplicerar batterispänningen med ah så får man fram ett värde t.ex. 36V x 14A = 504WH
Det är en bra grund för att kunna beräkna räckvidden. Många uppger ju räckvidden samtidigt som man ska hjälpa till själv. Finns cyklar bl.a. ett "svenkt fabrikat utan trampor då gäller inte trampregeln och max 20 kmt där måste man fatta att man får gå när batteriet tar slut och att man får sparka sej uppför mindre lutningar. Finns ett par där jag bor och det ser besvärligt ut. Eftersom det inte är cykel så har de ofta 350w eller mer. Verkar vara gråzon där men toppfarten gäller. Själv har jag 250w eftersom det står stansat in på motorn.
Köper man från kina eller mindre nogräknade firmor som köper en pall cyklar billigt och sen glömmer bort dom. Så kan det finnas helt andra effekter på motorn och då gäller ju hjälm trafikförsäkring osv. Är den inte klassad 25km moped så får den inte användas på cykelbana. I spanien har det kommit strängare lagar mot sparkcyklar hjälmtvång och får inte köras på trottoar.
Frågan är som alltid när det gäller trimmat om polisen verkligen gör något åt det?
Men sker en olycka är det en stor risk eftersom det inte finns försäkring. Påtal om det nu har jag hört 4st sierener i rask takt mot örebrohållet den vägen ska man inte cykla på.
 
Förra helgen var vi i Ullared, frun ville ha den vita cykeln men de var slut så det blev en svart.
När jag monterade den så upptäcker jag på flera ställen skav och märken.
Frun fotar alla märken och skickar mail till Gekås, de vidarebefordrar mailet till eco glider Sverige.
Får ett svar som man blir lite paff och irriterad över.
"Hej!
Tyvärr så har packningen av cyklarna inte vart riktigt bra så vi är medvetna om detta problem på cyklarna från Gekås.
Vill ni ha en ny cykel eller kan ni tänka er en kompensation?"

Om de nu vet att flera va cyklarna har skav så är det inte bättre att redan innan de går ut till försäljning i Gekås byta ut dessa?
Sedan har de tom höjt priset med 500 kr på 2 veckor från 6990kr till 7490 kr.

Tyvärr har jag inte hunnit mer än att prova så det gick att cykla med den, nu får den stå tills detta löst sig!
cykel.jpg
 
Förra helgen var vi i Ullared, frun ville ha den vita cykeln men de var slut så det blev en svart.
När jag monterade den så upptäcker jag på flera ställen skav och märken.
Frun fotar alla märken och skickar mail till Gekås, de vidarebefordrar mailet till eco glider Sverige.
Får ett svar som man blir lite paff och irriterad över.
"Hej!
Tyvärr så har packningen av cyklarna inte vart riktigt bra så vi är medvetna om detta problem på cyklarna från Gekås.
Vill ni ha en ny cykel eller kan ni tänka er en kompensation?"

Om de nu vet att flera va cyklarna har skav så är det inte bättre att redan innan de går ut till försäljning i Gekås byta ut dessa?
Sedan har de tom höjt priset med 500 kr på 2 veckor från 6990kr till 7490 kr.

Tyvärr har jag inte hunnit mer än att prova så det gick att cykla med den, nu får den stå tills detta löst sig!
Visa bilaga 6004
Vi köpte två hopfällbara (den bakom stora cykeln i bild) på Gekås förra året.
Då kostade de ca 5 500:- .
De är perfekta och går in både stående och ihopfällda i bagaget.
Längsta turen vi testat var 2,5mil och då hade vi ändå kräm kvar i batteriet.
De är betydligt lättare än vår vanliga 28" elcykel.
 
En mindre lättförvarad elcykel är ju betydligt enklare att använda, motståndet mot små hjul verkar ha försvunnit eftersom elen kompenserar för att de blir lite mer tungtrampade. Komforten blir ju lite sämre på min cykel har jag en fjädrande sadelstolpe och sen har jag en moddad sadel där det finns skumgummi ovanpå den gamla sadeln som är inklädd i ett material som imiterar läder. Fick det gjort hos en firma som klädde om möbler. Många som cyklar gillar inte fjädrande sadelstolpar eftersom fjädringen gör att man får lite mindre kraft i pedalerna men det kompenseras ju av elmotorn.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen