• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tips på elcykel

Tänk på att det är max 250W, för att räknas som elcykel.

Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

Tänk på att det är max 250W, för att räknas som elcykel.

Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

Så denna är olaglig då?

Skulle tro det som elcykel. Den betraktas som el-moped med helt andra regler.

Vi köpte våra elcyklar 2018. Efter att varit i Lysekil och kämpat i backarna med våra vanliga cyklar var valet lätt att köpa elcykel.
vi har haft stor nytta av dem, och lär bli ännu mer använda ,nu när man vill stå still längre med HB med dagens bränslepriser.
Vi valde att köpa fullstora cyklar och hänga dem bak på husbilen. Ca 23kg styck utan batteri.
Men då kan vi packa med oss ganska mycket. pakethållaren fram är godkänd för att lasta 10 kg !
Vi har nyligen köpt nya batterier för 1990:- st. på XXL

1646832232683.png

Bilden från höstens Jyllands tur.

Vi hade redan vanliga mountainbikecyklar som var bra. Vi köpte ett kit och byggde om den och det blev kanon. Med midmotor och batteri ca 8000kr

Bra ide, tyvärr är vore riktiga cyklar 15 år och inte i det bästa skick, vi har även camping cyklar från Biltema men frun börja få ont när hon cyklar med dem. Sen har vi inga växlar på dessa heller så längre sträckor än 2-3 km vill man inte göra med dem!

Köpte en billig begagnad enkelt hopfällbar med 14" hjul. batteriet räckte bara några kilometer och nu ersatt med 14ah batteri som bör räcka minst 30km.
finns även elsparkcykel men lite osäker med balansen numera samma med den betydligt mer ah än vanligt.

cayron.jpg

Någon som vet om det tillkommer tull och moms när man handlar därifrån.
Härifrån har jag köpt en hel del, men ingen cykel. De har svensk moms inkluderad.

Vansinnigt störande när någon annan lyckas trigga igång habegäret. Insåg i natt att det är fullständigt omöjligt att klara dagen utan en E-bike. Lyckades ganska enkelt övertala mig själv med det höga dieselpriset som argument att nu var det dags. Det blev en order från Geekbuying som Lasseboy flaggade för i trådstarten. (Onebot S6.) 250w 25 km/tim och om jag läst rätt, möjlighet att koppla bort direktdriften. Så med lite god vilja passar den in i reglementet. 5920 kr med transportförsäkring är så lågt att det är värt att testa. Givetvis faller nu bränslepriset lika fort som det gick upp innan beställningen, precis som med paraply och regn men nu vet ni i alla fall vem ni skall tacka för det.;) Om någon annan är intresserad finns här en länk till en test som jag hittade.

Vansinnigt störande när någon annan lyckas trigga igång habegäret. Insåg i natt att det är fullständigt omöjligt att klara dagen utan en E-bike. Lyckades ganska enkelt övertala mig själv med det höga dieselpriset som argument att nu var det dags. Det blev en order från Geekbuying som Lasseboy flaggade för i trådstarten. (Onebot S6.) 250w 25 km/tim och om jag läst rätt, möjlighet att koppla bort direktdriften. Så med lite god vilja passar den in i reglementet. 5920 kr med transportförsäkring är så lågt att det är värt att testa. Givetvis faller nu bränslepriset lika fort som det gick upp innan beställningen, precis som med paraply och regn men nu vet ni i alla fall vem ni skall tacka för det.;) Om någon annan är intresserad finns här en länk till en test som jag hittade.
Härligt då blev du test kanin!:LOL:

Gäller att tänka ut hur man vill använda sin elcykel. Gärna provköra innan köp om det är möjligt.
  • Hur långt vill man kunna cykla bekvämt.
  • Pakethållare.
  • Körställning.
  • Storlek på hjul, 16",20" eller mer.
  • Om man vill ha den hopfällbar.
  • Använda den både hemma å på HB tur?!
  • Prisvärdhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.