• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tillgänglighet av medlemmars profilinfo och hur man få begränsningar i denna info?

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Hej Alla,
På förekommen anledning och av mina personliga historiska skäll skulle jag vilja
veta hur kan man begränsa tillgängligheten till information som lämnas i samband med registrering och skapande av Egen profil. Självklart att administratörer, etc. Ska kunna ha tillgång till all nödvändig information, däremot kan det vara bra att alla medlemmar, när de vill begränsa allmän tillgång till info om namn, efternamn, ort, får sådant gjort. Hur ska man göra det? Ska en förfrågan skickas till någon av admin? Till vem? Eller finns det möjlighet att göra sådan iåtgärd någonstans i inställningar?
Sådan funktion/inställning skulle kunna vara av värde för några av oss.
 
Bra att du la in den här tråden. Det är viktigt för nya medlemmar att veta hur man gör. Jag hade missat detta. Vi låter någon adm svara så att svaret blir riktigt bra.
PS Jag tror att jag har hittat hur man gör...men viktig info.
 
Janne har redan tillfört massor här.... en annan sak som han uppmärksammat mig på är, hur man kan ändra i ett inlägg som man själv skrivit....man går in på profilsida..... o sen vidare.... men samma här...bäst att någon teknisk administratör skriver hur man gör... så det blir tydligt.
 
Det som visas i profilen är Namn, kommun, intressen och Husbilsmärke.
Och det är inloggade medlemmar som kan se profiler, inte oinloggade ”gäster”.
Det alternativ Knut pekar på visar var du kan sätta synlighetsnivå för övriga medlemmar.
Som du påpekar, admins ser alla uppgifter, men du bestämmer själv vad övriga kan se.
Jag vet att det finns de som inte tillåter dolda profiler, men vi inser att det kan finnas goda skäl för att dölja info.
 
Tack Knut och Stefan för snabba svar.
Det är föredömligt att Knut lagt även bild på relevant sida, det underlättar mycket. Jag håller med Stefan om att det finns flera skäl att några väljer att he dolda profiler. Bra att admins valde att tillåta dolda profiler.

För övrigt, efter att jag nu gick genom en del av olika funktioner/delar av hemsida, ser jag att hemsidan innehåller många finesser och verkar vara välbyggd och dessutom ser fint ut (t.ex. den gröna färgen).
Stort, varmt, grönt TACK för det, till Alla som har arbetat och som arbetar med hemsidan.
 
Jodå..tack till de som dragit igång denna sida.
MEN MEN jag tycker inte alls att det är ett bra upplägg att en ny medlem själv ska upptäcka var och sedan själv ska göra inställningar under " integritet ".
Det rimliga är att dessa inställningar i grundläget INTE är ibockade...att man i grundläget inte visar upp t ex namn o adress mm. Fundera kring detta!
(Jag delar upp mitt inlägg i två. )
 
Jag håller med sign. Burstner här ovan.
Sven Olsson från Haparanda har en husvagn. Men nu har han börjat fundera kring det här med husbil...modernt o verkar kul. Han hittar hit o anmäler sig... en lista på lite saker att fylla i..namn adress mm mm. Sven är försiktig o skeptisk till att synas för mycket på Internet. En sund inställning tycker sign. Burstner.! ! Det är nog rätt tänkt Sven.
Nåja, Sven fyller i uppgifterna och utgår GIVETVIS från att detta enbart ska hamna hos o vara för administratörerna! !
Så Sven väljer att kalla sig Kalle... o så lägger han in en liten bild på sin hund som de kallar just Kalle. Sven Olssons familj tycker att det är så roligt att Kalle kommer springande när de kallar på Kalle. Sven gillar ju sin hund o tänker att..jamen att ha en bild på en hund på Internet.. det går nog bra.
Det Kalle ( Sven) inte noterar är att det är fullt möjligt att se att Kalle heter Sven Olsson o bor i Haparanda! När Kalle har läst o klickat runt en tid på sidorna upptäckter han plötsligt....... Kalle håller helt med mig .. de flesta inställningar bör vara AV från början.
.........
Kalle o jag undrar också..med syftning på svar ovan.. Det finns fyra rutor att välja mellan.
Ingen
Alla besökare
Endast medlemmar
Endast vänner.

Vad står egentligen..Alla besökare för?
 
Vad står egentligen..Alla besökare för?
Det är forummotorns originalinställning att allt är öppet för alla.
Men man kan inte ”öppna upp” mer än vad som är satt i grundinställningen.
”Alla besökare” innebär även oinloggade, men det gäller inte här. Man måste vara inloggad.
Och det är namn, Kommun, intressen och husbilsmärke som visas som standard.
Jag ser inget skäl till att bygga specialanpassning för dessa fält.
 
Jag håller med sign. Burstner här ovan.
Sven Olsson från Haparanda har en husvagn. Men nu har han börjat fundera kring det här med husbil...modernt o verkar kul. Han hittar hit o anmäler sig... en lista på lite saker att fylla i..namn adress mm mm. Sven är försiktig o skeptisk till att synas för mycket på Internet. En sund inställning tycker sign. Burstner.! ! Det är nog rätt tänkt Sven.
Nåja, Sven fyller i uppgifterna och utgår GIVETVIS från att detta enbart ska hamna hos o vara för administratörerna! !
Så Sven väljer att kalla sig Kalle... o så lägger han in en liten bild på sin hund som de kallar just Kalle. Sven Olssons familj tycker att det är så roligt att Kalle kommer springande när de kallar på Kalle. Sven gillar ju sin hund o tänker att..jamen att ha en bild på en hund på Internet.. det går nog bra.
Det Kalle ( Sven) inte noterar är att det är fullt möjligt att se att Kalle heter Sven Olsson o bor i Haparanda! När Kalle har läst o klickat runt en tid på sidorna upptäckter han plötsligt....... Kalle håller helt med mig .. de flesta inställningar bör vara AV från början.
.........
Kalle o jag undrar också..med syftning på svar ovan.. Det finns fyra rutor att välja mellan.
Ingen
Alla besökare
Endast medlemmar
Endast vänner.

Vad står egentligen..Alla besökare för?
Kalles husse var md i en husvangnsklubb innan han sålde den, så det var absolut inte något konstigt eller nytt för honom
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen