• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Toaletten Thetford C200 Läckande Ventilöppnare

Joakim

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Hej.
För några år sedan märkte jag att en av mina toakassetter läckte ut otrevligheter när man bar den i handtaget, det läckte vid det gula vredet uppe på tanken.
Jag såg tre möjliga scenarion för detta, varav de första två borde man haft OAP-tillägg för. (obekväm arbetsplats)
  1. Demontera grejerna och se om det är så enkelt om en läckande tätring och byta ut den. Budget= Kronor
  2. Demontera grejerna, skaffa reservdelar och byta ut vredet, fortfarande trist jobb. Budget= Hundralappar
  3. Köpa en ny kassett, inget trist jobb alls men med det en högre budget= Tusenlappar
Så naturligtvis tog jag den långa vägen vilket i slutändan egentligen innefattade alla mina tre punkter.

Första försöket, jag tvättade rent tanken mycket noga och skruvade isär tanken så att jag kunde plocka bort vredet.
Mycket riktigt var grundproblemet så enkelt som en tätring som blivit gammal och hård, jag letade i nån timme efter en lämplig ersättare vi diverse "tätringsfirmor" helt utan framgång.
Tätringen var V-formad och jag hittade visserligen V-formade tätringar, men inte i exakt rätt storlek, möjligen hade det gått att chansa med en vanlig O-ring i vettig storlek, men jag ville att det skulle bli rätt på första försöket för detta är liksom inte så kul att man vill göra det flera gånger om det inte är nödvändigt.

Plan B, jag åkte till närmaste campingbutik för att hämta en ny ventilöppnare, jag visste redan då att Thetford endast säljer ett komplett kit för att att fixa detta, kittet innehöll ett nytt vred, hållaren på undersidan samt själva tätringen och kostar kanske ett par hundringar.
Detta var en beställningsvara med en leveranstid på några dagar vilket jag var helt okej med och jag tänkte visa med några bilder hur jag gjorde nedan för att få burken tät.

Summa summarium, nåt år senare, tanken blev tät och fungerade bra men jag hade då kommit på att jag ville ha en kassett med hjul och draghandtag, så det blev en ny tank i alla fall i slutändan och helt plötsligt hade jag en primär tank och två fullt fungerande reservtankar. (ja, jag fixade vredet och lite annat på bägge mina två första tankar samtidigt)

Reparationssatsen:

thetford1.jpg


Jag gjorde rent tanken så noga jag kunde med diverse rengöringsmedel i flera omgångar.
Tejpade där det läckte för att kunna ställa tanken i alla positioner utan att rengöringsmedlet skulle rinna ut. (vilket ni kanske ser på bilden att jag inte tänkte på i första läget)

thetford2.jpg


Demonteringen, med en hand inne i tanken drar man bort en vita grejen nedåt, samtidigt som man försöker hålla fast på grejerna som detta vred påverkar inne i tanken, det gick så där för mig, men det var rätt enkelt att få tillbaka det som inte skulle ramla bort...

thetford3.jpg


Återmontering i omvänd ordning, stoppa dit det gula vredet utifrån och tryck fast en vita grejen på insidan samtidigt om man ser till att grejerna inne hamnar på rätt ställe.
Med tanken på den här ledden blev det enklare att få grejerna att inte ramla isär när man sätter ihop det.

thetford4.jpg


Jag passade på att smörja et nya vredet samt allt annat om skall smörjas ibland,
Jag föredrar thetfords egna siliconspray för detta, inte för att den är billig utan för att jag tycker den är en bästa siliconsprejen jag haft.

thetford5.jpg


En mer komplett guide för hur detta görs kan man hitta på youtube, tex den här är rätt bra och visar en fullständig montering av allt.
5 minuter och 14 sekunder in i filmen visas det hur vredet jag bytte monteras tillbaka.


 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen