• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Toaletten Thetford C200 Avluftningsventil

Detta är mina erfarenheter av avluftningventilen på thetfords kassett för C200 serien.
Det finns två olika ventler! Inside vent och outside vent.

IMG_20170708_122247.jpg

1. Inside Vent, kasetten ventileras i utrymmet för kassetten inne i toaletten.
2. Outside Vent, kassetten ventileras via en slang ut ur bilen som sitter inne i toaletten i ett fäste som möter et fyrkantiga hålet.

Så långt är detta inget märkvärdigt, man har den ena eller den andra beroende på vad husbilfabrikanten valde när de byggde husbilen.

Problemet​

Dessa kassetter/toaletter är inte kompatibla och fel kassett går inte att få på plats, när man försöker märks det att det tar stopp och att kassetten inte går in helt.
Detta bör man inte missta för att något "kärvar nog lite" och mer muskelkraft/våld i detta läge är inte att rekommendera då risken att man har sönder något ökar för varje svordom.
Om jag fattat detta rätt så säljs refreshkit till dessa toaletter enbart med inside vent. (nr1 i bild)
Har man outside vent får man komplettera med rätt ventil eller flytta över ventilen från den gamla tanken.
De är rätt lätta att byta, när man vill ta bort den vrider man på den motsols i ca 45 grader och drar upp den, återmonteras i motsatt ordning och detta fixar man relativt enkelt på parkeringen vid tillbehörsbutiken.

Artikelnummer för inside vent: 2372274 (nummer 1 i bilden)
Artikelnummer för outside vent: 2378874 (nummer 2 i bilden)
 
Hej. Det finns ytterligare en annan variant där ventilation med fläkt då sitter slangen i locket som man tömmer toaletten. Men då behöver inte dessa avluftningens delar.
Mvh Umebo
 
Har vid något tillfälle hittat dokument om toaletten men tycker inte att de stämmer helt med min toalett.
Verkar som om det finns flera varianter av den.
 

Bilagor

  • Thetford rep.pdf
    3,2 MB · Visningar: 25
  • Thetford Spare part list C200.pdf
    1,7 MB · Visningar: 15

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen