• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tesla äntrar campingscenen, men Porsche var före

2E0240D7-7815-40C7-AF15-49B0450DB726.jpeg
Har tidigare skrivit om Teslas cybertruck….
Som skall starta att produceras under 2023. Man påstår sig ha över en miljon köpare, som redan köar för att få bilen levererad.

Till den bilen har redan eftermarknadsproducenterna klara ”husbilspaket” som snabbt gör Tesla cybertruck till en modern husbil.

Men de som inte kan vänta så finns redan nu en campinglösning för Teslas Y- modell, i form av ett taktält.

Ser ut som Tesla i det fallet har kopierat Porsche som redan förra sommaren presenterade precis en sån lösning.
5ED4A65F-8D31-4702-A140-59AC8922D010.jpeg

Men det är klart Porschen har inte elmotor.

Är det så här det framtida husbilslivet kommer att gestalta sig?

Tommy
 
Taktält har funnits i många år hade ett för tio år sedan. Finns många olika fabrikat, jag hade ett i glasfiber med en vev, men det finns ju sådana som passar ganska små bilar.
Stegen är knappast original utan en teleskopstege mycket lik den jag köpte på Bauhaus, originalet borde vara anpassat i längd och väldigt lätt. Verkar mest som reklam just för taktältet som förmodligen inte har något med porche att göra förutom namnet.
 
Kombinationen sportbil taktält och vedkamin och en teleskopstege verkar som hittepå. Stegen har jag erfarenhet av den är klumpig och riktigt tung men bra kvalite och stadig. Går inte att jämföra med original stegen som är lätt och behändig och hakas fast i taktältet. Har man råd med en porsche har man råd med hotell.
Taktält är inte gratis och används nog mest till jeepar som kär på oländiga vägar i terrängen vilket är förbjudet i sverige. 20-30 tusen kostar de.
Vill man ha något att hänga efter bilen kan ett tält på en kärra bakom vara vettigt finns ett flertal fabrikat och varianter, och om den gamla regeln om vikter gäller så var det fri fart förr.
Gemensamt med alla tält är att det blir kallt kommer man upp från marken blir det mycket bättre men å andra sidan blåsigt kan man behöva sjösjukepiller när bilen står och gungar på fjädrarna. Aktiv fjädring lär inte fungera när motorn är avstängd.
Numera har jag sett ett antal filmer på youtube där man drar in en slang från en dieselvärmare, då lär man klara ett antal minusgrader.
På den gamla goda tiden fanns det ganska många bilar som var bäddbara det var ett försäljningsargument. Saab två takt fanns det en bäddsats att köpa till och även ritning för att göra en själv, det var tider det!
Den tiden när man kunde bygga och fixa själv var rolig eftersom det oftast inrymdes i vanligt folks ekonomi. Man borde kunna göra något liknande idag, det finns på youtube en video om folk som bor i en prius, eftersom den kan köra ac i värmeläge och den kör på batteriet när det går ner så startar bilen automatiskt och laddar.
 
Måste göra ett tillägg till det första inlägget i den här tråden, som kan ge ett intryck av att Porsche var en pionjär med det här med taktält på bilen, så är det inte.

Visst var Porsche före med att erbjuda ett taktält för 56.236 kr till sina bilar, än Tesla som nu också erbjuder en campinglösning med ett s.k. taktält till sin modell Y.

Men först var Morris, som redan på 50-talet erbjöd ett taktält till sin Morris Minor.

IMG_5774.jpeg
Inte nog med att man var en pionjär, man erbjöd ett taktält som just såg ut som ett taktält! Inte som de modernare varianterna som Tesla och Porsche erbjuder marknaden,som mera ser ut som rekvisita till en Science fiction film.

Visst var det bättre förr, tycker… ;)

Tommy 75.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen