• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tankning på pump för lastbil

Kjelle

Ny Medlem
Medlem
Ort
Hägersten
Hej!
Jag undrar om det finns någonting man kan använda för att kunna tanka på en dieselpump för lastbilar då pumpen har tjockare rör än vad som passar i bilen.
Men det kanske inte fungerar för att den har för högt flöde...
eller vad tror ni?
 
Hej!
Jag undrar om det finns någonting man kan använda för att kunna tanka på en dieselpump för lastbilar då pumpen har tjockare rör än vad som passar i bilen.
Men det kanske inte fungerar för att den har för högt flöde...
eller vad tror ni?
Risken att det bara sprutar rakt ut.. mycket högt tryck!
Använd Personbilspump!!
 
Jag har tankat både husbil och personbil med lastbilsmunstycke och det har fungerat men inte direkt bra. Mer att se som en nödtankning när vanlig pump saknas
Det är svårt att hålla ett tillräckligt lågt och jämt flöde för att undvika spill. Sen är dom handtagen ofta bra mycket grisigare att hålla i.
 
När jag läser den här tråden, går tankarna tillbaka till vår allra första resa med husbilen, året var 2009.

Skrev ett litet kåseri om resan, saxar biten som handlar om mitt första möte med pumpen avsedd för lastbilar…

”Örkelljunga nästa! Övernattade på campingen i centrum som var utmärkt.

Tidig morgon, tanken var tom, bråttom till Bengt….. Preem hade en mack utefter vägen och jag såg skylten, diesel och symbolen för större bil, okey lastbil. Nu hade jag efter drygt en vecka bakom ratten på husbilen kommit i någon form av symbios med yrkestrafiken och inte bara börjat vinka till alla lastbilarna och sätta mig på yrkeschaufförernas platser på rastplatserna och färjor, nu skulle jag även tanka som dem.

imagesCAM1RS7Y.jpg



Gör aldrig det! Är slangen tjock, kolla vad det står….. Själv lärde jag mig det genom ”try and error-modellen”.

Stod där vid husbilen, höll ”pistolen” precis som jag sett mina ”kollegor” inom yrkestrafiken göra, greppade hårt…… Wooow, vilket tryck! 66 liter på 40 sekunder! Tror knappt 40 hamnade i tanken, resten fick jag över mig och hela främre vänstra framsidan tvättades i diesel. Visste ni att det blir riktigt blankt utav diesel?

Ja, ja, lite diesellukt har inget dött av, så vidare till Bengt för byta husbil. Fint, stort och måååånga husbilar var det. Personal och kunder var det däremot mindre av, kanske var det diesellukten från mig som gjorde stället så ödsligt? Nåväl, gick runt där och tittade, men….. Vi tappade helt enkelt köplusten p.g.a. brist på intresse från personalen, eller var det lukten av diesel som fick dem att hålla distansen?”

Kan tilläggas att så här 13 år senare har jag aldrig känt mig frestad att prova den igen.

Tommy
 
Jo jag har tankat några gånger men svårt att hålla lagom fart på pumpen, sen är det full fart när det börjar bli fullt så hinner den inte stanna. Nu luktar ju svensk diesel inte särskilt mycket. Men i luxemburg vid på fyllning av deras dyraste diesel i en dunk så luktar det väldigt illa. Brukar tanka den extrastarka i en dunk tror det är Nitro inblandad. Förmodligen giftigt men spär man ut den svenska dieseln så går bilen billigare och snålare och startar direkt. Modellflygmotorerna med Nitro rostade invändigt vevlagret gick sönder.
 
Modellflygmotorerna med Nitro rostade invändigt vevlagret gick sönder.
Nitrert metanol, metanol tilsatt salpetersyra - jo takk fjerner effektivt alle spor av olje. Samme stoff brukes på dragstere som top fuel, ikke mye holdbarhet på de motorene. Har sett det brukt i rallybiler på 1970 tallet, men da kun som tillsats under ekstrem akselreasjon. Motorene like det ikke.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen