• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tält eller markis Spanien höst vinter

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Karlstad
Hej
Vi närmar oss pensionsåldern (nästa sommar)
Har funderingar att vara någon månad på lite varmare ställe med husbilen.
Min fundering gäller anväder ni förtält eller använder ni markisen med markissidor?
Har även titta på tält som man kan lämna kvar om man åker i väg några dagar
Fungerar dom bra?
Typ

Mvh Hasse
 
Hej
Vi närmar oss pensionsåldern (nästa sommar)
Har funderingar att vara någon månad på lite varmare ställe med husbilen.
Min fundering gäller anväder ni förtält eller använder ni markisen med markissidor?
Har även titta på tält som man kan lämna kvar om man åker i väg några dagar
Fungerar dom bra?
Typ

Mvh Hasse
Jag skulle välja lufttält om jag skulle stå still länge,markisen fladdrar alltid lite inte optimalt.
 
Vi är i Spanien på vintern och använder varken tält (instängt) eller markis (vindkänsligt) utan njuter av att vara ute, promenera, åka upp till bergsområden (vi har liten Spansk-reggad bil) och sitter inte still på samma ställe.
Det är vad vi gör, men resten av campingen består av både husbilar och husvagnar med tält. Alla är anslutna till el, vatten och avlopp och verkar vara nöjda med det. Det vanligaste är att man lämnar sin husvagn och flyger fram och tillbaka under året.
 
Vi är i Spanien på vintern och använder varken tält (instängt) eller markis (vindkänsligt) utan njuter av att vara ute, promenera, åka upp till bergsområden (vi har liten Spansk-reggad bil) och sitter inte still på samma ställe.
Det är vad vi gör, men resten av campingen består av både husbilar och husvagnar med tält. Alla är anslutna till el, vatten och avlopp och verkar vara nöjda med det. Det vanligaste är att man lämnar sin husvagn och flyger fram och tillbaka under året.
Vi tänkte att man har sin utgångspunkt någon stans runt Torrevieja . Sedan göra utflykter till tex Caminito del Rey och då låta grejer vara kvar på campingen
Därför funderade vi på ett tält som man kunde stå kvar och bara ta husbilen med oss
Man vi får kolla runt hur andra har gjort
Mvh Hasse
 
Jo på campingar blir det ofta många förtält ibland så stora att det inte finns plats att sola vid husbilen, jag undrade varför man behövde så stora förtält när husbilen var stor och man bara var två.
Men det fick jag erfara eftersom festerna var ofta och länge med mycket folk och som vanligt blir det svårt med hörseln frampå kvällen. Utrikiskan kom som lök på laxen tror de var från en nordlig del av danmark lär gå en bro imellan.
Själv har jag inget förtält eller markis men har ett parasoll ifall regn eller sol skulle vara besvärande.
Det är först på kvällarna då det kan vara lite kyligt som det kan vara skönt att sitta i förtältet annars sitter man bäst inne.
Under coronan fick man ju bara träffas två och två så då var det ingen mening med tält. Vädret är ju mycket stabilare i spanien man kan ju lämna saker ute utan att det alltid är blött om man inte tar in det.
 
Vi tänkte att man har sin utgångspunkt någon stans runt Torrevieja . Sedan göra utflykter till tex Caminito del Rey och då låta grejer vara kvar på campingen
Därför funderade vi på ett tält som man kunde stå kvar och bara ta husbilen med oss
Man vi får kolla runt hur andra har gjort
Mvh Hasse
Köp min son's "lilla" totalrenoverade hus i Torrevieja så slipper ni tält. Ni kan stå med husbilen precis utanför...
 
Köp min son's "lilla" totalrenoverade hus i Torrevieja så slipper ni tält. Ni kan stå med husbilen precis utanför...
Vi funderade ett tag på köpa hus eller lgh i Torrevieja men vi vill inte låsa oss på en plats samt så vill vi inte ha några ev. bekymmer. Vi kommer ev. hyra på Gran canaria nån månad vi trivs bra där men inget bestämt. Åker nu ner i november men bara 1 vecka vi brukar var där 3 veckor i november.
Mvh Hasse
 
Problemet med att köpa hus i spanien är maj t.om. september. För varmt för svenska vikingar tempen är jobbigare än kylan hemma. Kyla kan man klara med kläder men värme?
Ska man ändå ha en bostad i sverige blir det jobbigt med att pendla mellan två boenden. En stor husbil att bo året runt i skulle ju vara lösningen hittar man en lämplig plats att hyra uppställning för en skälig summa kunde det vara alternativ. Man får inte glömma det sociala livet människan är ju ett flockdjur att pendla mellan orter och bostäder sliter en del på det. Ralph hyr ju ut lägenheter och är ju inne i branchen, verkar som en månadshyra ofta landar på 10000kr, fördelen med gc är ju att man lätt kan bo där året runt. Går förmodligen att hitta en lägenhet för 6000kr om man inte ska bo havsnära osv. själv skule jag gärna bo i en spansk by där det borde bli ganska billigt, liksom mat och allt annat. Sen är väl såna ställen som torreveija där folk kommer och går som katten inget ställe där man får vänner. Ställen där charterturister pendlar hela tiden måste vara jobbiga. Ofta är väl semestertid lika med fester och supande till övermått. Jag är lite inne på att ta husbilen och färja till GC men dyrt blir det. Är man i spanien kan man ju ställa husbilen och flyga dit går ju flyg från valencia och malaga med ryan air kostar inte många kronor och bilen kan ju stå t.ex malagas flygplats har ju parkering för långtid för rimliga pengar. När jag var yngre tänkte man tält och liggunderlag sovsäck som går ner i resväskan men det var då. Så boendet blir ett problem hotell blir ju väldigt dyrt per natt.
 
Hasseg, din tanke vad jag har förstått är att ha ett fristående tält, inte förtält. Den varianter har jag inte sett ännu (vi är ca 150 på campingen, Raco har några hundra) och samtliga med husbil & förtält hyr/leasar eller har egna personbilar för att åka runt.
Det stämmer ett fristående tält tror dom heter "drive away" som man lätt kan frikoppla från husbilen och stolar och bord kan stå kvar
Men risken är väl att det blåser bort :-(
Tänk om man tycker kommande ställe är jättemysigt och måste åka tillbaka för att hämta det fristående tältet inte kul
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen