• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Svensk camping väntas slå nytt rekord i sommar, eller?

D90CAEF8-3A6A-4715-9B9C-E863B14A39F3.png22B69441-79D7-411E-8036-EC4505E59C04.png

Skrev i min tidigare artikel om campingbranschens resultat 2021, om de stora förhoppningar som finns inför den kommande sommarsäsongen i år, men är det realistiskt med dagens förutsättningar?

Fakta är att vi just nu har en inflation på 6.4%, enligt de redovisade aprilsiffrorna. Det är nivåer som vi inte sett på över 30 år. Trolig konsekvens är att det påverkar vårt budgetutrymme, för vad vi kan och är villiga att spendera på vårt fritidsnöje och semestern. Vi som åker runt i våra husbilar skall till det även lägga de ökade priserna på dieseln. Igår tankade jag vår husbil, när pumpen själv stängde av vid 1500 kr så hade jag bara fått 66 liter, drygt 60% av vad tanken rymmer. Tror inte att jag är ensam som tänker mera på antalet mil som skall köras med husbilen i år, än jag gjorde tidigare.

Troligt att vissa drar ner på spontanåkandet och de längre resorna får vänta för andra.

Undrar hur många mil vi i snitt kommer att köra våra husbilar 2022, det har varit en nedåtgående trend de senaste åren. En inte allt för djärv gissning är att det kommer att bli ännu färre mil i sommar. Siffrorna för 2021 finns inte tillgängliga ännu, men Trafikanalys siffror för 2019 och 2020 talar sitt tydliga språk. 2019 redovisade Trafikanalys att våra då 92 600 husbilar hade kört 51 926 146 mil vilket gav en genomsnittlig körsträcka på 560 mil/bil. 2020 fanns det 95 636 husbilar registrerade i Sverige, vars sammanlagda körsträcka enligt Trafikanalys var 33 966 938 mil, vilket ger ett snitt på 355 mil per husbil under 2020. En minskning på inte mindre än 37%!

Med en fortsatt utvecklingen i den riktningen, så tror jag att det är troligt att vi i år kommer ner till 250 mil i snitt per husbil, som i sådant fall kommer att märkas i ute samhället. Främst i de delar av besöksnäringen som är beroende av oss, ställplatser, campingar, attraktioner och handeln i t.ex. glesbygd.

Men branschen ser optimistiskt på den kommande säsongen och läser om att ”hemestertrenden” fortsatt gäller och bokningsingången pekar mot rekord. På First Camp säger man, — Jämfört med förra rekordsommaren ligger bokningsläget 20 procent högre inför detta års högsäsong, Det ser väldigt positivt ut och vi slår rekord efter rekord. Under påsken, som är årets första stora campinghelg och även en indikation på hur sommaren kommer att gå, så ökade vi omsättningen med 28 procent jämfört med rekordet 2021, säger Johan Söör, vd på First Camp.

Även på Böda Sand är tongångarna positiva och man redovisar just nu att bokningssituationen inför sommaren ligger 6% högre jämfört med samma tid förra året.
— Då var det samtidigt ett extremt högt bokningsläge förra året, en all time high, säger Anna Barkevall på Böda Sand.

Visst talar det ökande antalet fritidsfordon, inte bara i Sverige utan ännu mera ute i Europa, på ett större intresse för Sverige som semesteralternativ. De utländska bilarna representerade tidigare runt 25% av gästerna på campingarna och jag skulle tro att det är ungefär samma fördelning på våra ställplatser. Nu hoppas branschen på att man redan i sommar skall komma upp till samma marknadsandel och antal gäster från utlandsmarknaderna.

Ja, jag har mina tvivel, trots att den svenska kronan har försvagats. Vi har fortsatt världens dyraste diesel, inflationen som även drabbat husbilsägarna i andra europeiska länder, oron i världen och priserna på våra ställplatser och campingar, är parametrar som husbilsresenärer funderar över innan man sätter sig i husbilen och kör. I dessa funderingar är inte Sverige en given etta.

Har bläddrat i årets utgåvor av Husbil & Husvagns Ställplatsguiden 2022 och bland Campingkatalogens 749 publicerade ställplatser. En helt ovetenskaplig sammanfattning, som bygger på känsla, är att det blivit en hel del dyrare att idka vårt intresse för mobil fritid.

Visst förstår jag att inflationen och prisökningar speciellt på elen måste få genomslag i prislistan, men att börja ta 100 kr extra för elen är väl att ta i? När man börjar ta över 50 kr och upp till 100 kr, då finns det säkert flera än undertecknad som låter bli att koppla på sladden som ligger bak i garaget på husbilen.

Vad gäller priserna på vissa ställplatser, undrar jag hur vissa kommit fram till sitt pris? Då tänker jag inte på extremer som Nyvallens Fäbod, som troligen är Sveriges dyraste ställplats, där kostar det 1000 kr/natt under helgerna, men som har sina orsaker. Nej tänker på helt vanliga enkla ställplatser runt om i Sverige som jag och många andra, inte anser prisvärda. Till exempel det här exemplet, nr. 12 High Coast Distillery, som ligger i en liten by utefter Ångermanälven, som vill ha 350 kr inklusive el! Det finns en hel del sådana exempel och jag kan inte tro annat än att det kommer att vara ganska tomt på dessa ställplatser i sommar.

0962F276-CD12-4EE9-8CBA-9DBEE02764C8.jpeg

Ja framtiden får utvisa resultatet, men visst skall vi ha en fin sommar med våra husbilar trots att vi kanske tvingas köra kortare resor och vid färre tillfällen, än tidigare.

Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen