• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bildel övrigt Svarta plastdetaljer på bilen

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Hur sköter nu svarta plast detaljer utvändigt på bilen, tex Fiat har ju hela fronten om den inte är lackad.
Efter tvätt är visa delar nästa vita.
Köpte Biltemas plats polish som är svart, som man ska lägga på och efter några minuter ska man polera bort den.
resultatet blev flammigt inte alls så bra som tex bilfirmorna har i alla visninghallar!

 
Jag har använt Abnet i 10år nu, överallt utanpå husbilen, ingenting har blivit "förstört", kan inte heller se spår av förstörelse, doserar upp mot 5% i ljummet vatten.
Kan ju bero på mycket: kvaliten på plastdekaler varierar hos tillverkare, att Du spär ut det kan påverka, luktar ju stark av något och läser man och roar sig med att googla ämnen som är iblandat så blir man fundersam.
Själv tycker jag det luktar Lacknafta /Kristallolja och det är inte bra emot mycket av plast.
Kanske inte heller emot vattenbaserade billacker?
 
Kan ju bero på mycket: kvaliten på plastdekaler varierar hos tillverkare, att Du spär ut det kan påverka, luktar ju stark av något och läser man och roar sig med att googla ämnen som är iblandat så blir man fundersam.

Att späda ut Abnet enligt rekommendationerna är ett måste, men det gäller alla "alkaliska supertvättmedel" jag skulle aldrig våga använda det på någonting koncentrerat, det enda jag kör med 5% på är typ baksidan på fälgar som blivit riktigt svarta av inbränt bromsdamm.
För utvändig tvätt av ett fordon används en extremt utspädd lösning, jag blir förvånad att Fiat's lackering inte klarar detta, men så är det tydligen, bra att det varnas om det här.
Då bör man även vara försiktig med Globex80 som är ett liknande tvättmedel för husbil/husvagn.

Angående vinyldekaler så finns de i en mängd kvaliteter, man får nog kolla med husbilstillverkaren, vad de rekommenderar på just sina dekaler.
 
Bra att fakta kommer fram.. många blir alldeles Nippriga och skogstokiga när man påpekar fakta om ABNET.
Nja, så mycket fakta om att Abnet "förstör" mer än att det förmodligen berodde på fel på lacken i det här fallet var det väl inte? Tror knappast Fiat skulle betala ny lack annars.
Men vilka är dom där många som blir alldeles nippriga och tokiga och vad är det då för hemsk fakta om Abnet som finns därute? Det var ju lite min fråga, jag är bara nyfiken och varken nipprig eller skogstokig :)
Jag har inte läst eller hört något om att Abnet skulle vara skadligt därför min nyfikenhet. Tvärtom hittar jag bara positivt och det innehåller ju heller inga gifter eller är skadligt för miljön.
Google brukar ju vara bra på att hitta men inte i detta fallet?
 
Nja, så mycket fakta om att Abnet "förstör" mer än att det förmodligen berodde på fel på lacken i det här fallet var det väl inte? Tror knappast Fiat skulle betala ny lack annars.
Men vilka är dom där många som blir alldeles nippriga och tokiga och vad är det då för hemsk fakta om Abnet som finns därute? Det var ju lite min fråga, jag är bara nyfiken och varken nipprig eller skogstokig :)
Jag har inte läst eller hört något om att Abnet skulle vara skadligt därför min nyfikenhet. Tvärtom hittar jag bara positivt och det innehåller ju heller inga gifter eller är skadligt för miljön.
Google brukar ju vara bra på att hitta men inte i detta fallet?
Är oerhört skadligt för miljön om man studerar innehålls förteckningen. och många har skrivit om detta medel att de fått bleka dekaler och att även lacken blir blekt, speciellt mörka bas lacker tydligen.
Bara det att experter på lackförsegling/rengörning säger det bör få folk att undvika ämnet, jag känner påtaglig doft av kristallolja när jag öppnar en flaska, lacknafta tycker andra att det doftar.
Innehåller det dessa ämnen är det inte undra på att bilar blir rena! Att många är nöjda beror väl på att det tar tid innan medlet påverkar dekaler mm, sker inte så man reagerar direkt.
Med tanke på att HB rullar så lite och tvättas så sällan kan ha med saken att göra, hur många har tvättat bort saltlösning på Husbilen?
inte många då de flesta står undanställda Augusti till Maj.
Minns själv innan avfettning fanns att köpa då använde man Fotogen, tog effektivt bort allt som klibbat fast som salt och tjära, och den då så tjocka väggen av insekter som för 40 år sedan var legio när man körde sommartid, idag är det inga insekter alls jämfört med på den tiden.. allt var inte bättre förr, men man kan ju undra varför insekter minskat.. men det är en annan fråga.. på INFSS 1968 fick vi tvätta lastbilarna med just fotogen och personbilar med dieselolja, därför att Kronans gröna färg fick fin lyster av dieseln.
Kan tänka mig att blandar man diesel/terpentin/kristallolja och Såpa får man nog ett effektivt tvättmedel för kladdiga bilar.
Kanske ska man testa :)
 
---Är oerhört skadligt för miljön om man studerar innehålls förteckningen...
.....jag känner påtaglig doft av kristallolja när jag öppnar en flaska, lacknafta tycker andra att det doftar....
.....Innehåller det dessa ämnen är det inte undra på att bilar blir rena! .........

Erok, Jag tror det helt enkelt handlar om att det skett en förväxling av produkter.

Jag hittar bl.a detta:
"MILJÖVÄNLIG. Med en mix av noggrant utvalda ingredienser, har ABNET utvecklat ett hållbart, ekologiskt innehåll som är biologiskt nedbrytbart. Innehållet är fritt från starka kemikalier, lösningsmedel, blekmedel eller silikoner och är följaktligen helt giftfritt och oskadligt för miljön, användaren och föremål."
Visserligen text från tillverkaren men rakt och tydligt och saker svåra att bluffa om.
Abnet verkar ju vara rena sockerdrickan jämfört med det du tittat på :)

Bekräftas även av säkerhetsdatabladet och innehållsförteckningen som främst pekar på att det kan vara irriterande för ögonen p.g.a. det höga PH-värdet.

Jag blev lite orolig ett tag där men efter att ha läst på lite och i princip inte hittat något direkt negativt på nätet, snarare tvärt om, så verkar det riskfritt för både kropp och bil så mina flaskor får i alla fall vara kvar här hemma :)

Givetvis får man ju följa instruktionerna men det gäller ju allt. Jag kan tänka mig att en för stark blandning som lämnas att torka in i solen kan ställa till det med t.ex. dekaler
 
Erok, Jag tror det helt enkelt handlar om att det skett en förväxling av produkter.

Jag hittar bl.a detta:
"MILJÖVÄNLIG. Med en mix av noggrant utvalda ingredienser, har ABNET utvecklat ett hållbart, ekologiskt innehåll som är biologiskt nedbrytbart. Innehållet är fritt från starka kemikalier, lösningsmedel, blekmedel eller silikoner och är följaktligen helt giftfritt och oskadligt för miljön, användaren och föremål."
Visserligen text från tillverkaren men rakt och tydligt och saker svåra att bluffa om.
Abnet verkar ju vara rena sockerdrickan jämfört med det du tittat på :)

Bekräftas även av säkerhetsdatabladet och innehållsförteckningen som främst pekar på att det kan vara irriterande för ögonen p.g.a. det höga PH-värdet.

Jag blev lite orolig ett tag där men efter att ha läst på lite och i princip inte hittat något direkt negativt på nätet, snarare tvärt om, så verkar det riskfritt för både kropp och bil så mina flaskor får i alla fall vara kvar här hemma :)

Givetvis får man ju följa instruktionerna men det gäller ju allt. Jag kan tänka mig att en för stark blandning som lämnas att torka in i solen kan ställa till det med t.ex. dekaler
Där har vi olika uppfattningar om vad som är GIFT eller inte. Man kan ju alltid vattna Frugans favoritblomma med blandningen.. överlever Blomman är det kanske okay :)
Sedan om man mår så bra själv om blomman dör är en annan sak :)
Men, att blandningen har en betydelse kan vara riktigt i och för sig, men det lindrar inte problemen för alla som fått dekaler mm förstörda av blandningen. Finns väl bara ett något så när miljövänligt tvättmedel och det är såpan som tillverkas av Tallolja. Som även den i för stor mängd koncentrerad inte är bra för vattenlevande varelser. Var ju stort utsläpp av tallolja härom året i Sandarne, det blev ett fasligt liv.
Men i form av Såpa är det ett bra tvättmedel för allt, svarta ränder försvinner om såpan läggs på och får verka.
Kanske kan man ha i mer såpa i ABNET än det är och mildra effekten..??
Finns fler liknade produkter på www.moory.se.... vad det innehåller har jag ingen aning om..
 
Bara det att experter på lackförsegling/rengörning säger det bör få folk att undvika ämnet.
Det kan ju bero på att experterna är i en bransch som vill leva på att vi spenderar ganska stora belopp på att köpa deras tjänster och produkter istället för att använda andra alternativ...

Kann tänka mig att blandar man diesel/terpentin/kristallolja och Såpa får man nog ett effektivt tvättmedel för kladdiga bilar.
Kanske ska man testa :)
Om jag vore orolig för Abnets påverkan på lack och dekaler skulle nog avstå från egna "häxblandningar" också.
Hur många av de som fått problem med Abnet har följt doseringsanvisningen? (Undantaget de som hade bilar med dålig lack, som i tidigare inlägg)
 
Minns själv innan avfettning fanns att köpa då använde man Fotogen, tog effektivt bort allt som klibbat fast som salt och tjära, och den då så tjocka väggen av insekter som för 40 år sedan var legio när man körde sommartid, idag är det inga insekter alls jämfört med på den tiden.. allt var inte bättre förr, men man kan ju undra varför insekter minskat.. men det är en annan fråga.. på INFSS 1968 fick vi tvätta lastbilarna med just fotogen och personbilar med dieselolja, därför att Kronans gröna färg fick fin lyster av dieseln.
Tydligen så stämmer inte detta enligt forskning. https://www.hallandsposten.se/nyhet...-sverige.98996b05-50a6-5185-8f57-06b1b3ae2564
 
Har denna sommar 2024 kört 5616 km genom norra Sverige från Gävle till Pajala ca.1000 km och sedan ner genom landet till Arvidsjaur och Arjeplog in i Norge, sedan "kryssat" oss genom södra Norge,.. detta fantastiska land... Nåja, har under dessa många mil bara en gång rengjort rutan från lite insekter och det var i Gällivare på nervägen, (tvättade bilen i Åndalsnäs också) under träffen med PR Husbilsklubb i Pajala var det lite mygg men inte som det var förr, de som bor där uppe ansåg samma sak.
När vi hade Husvagn och första 10 åren med Husbil var det tjocka lager i fronten inte bara av mygg utan massor av olika insekter, minns att disksvampens gröna sida och såpa var väldigt effektivt för att få rent, inte gnida utan bara smeka med svampen, .. idag som jag skrivit knappt något, fiskade i Piteälven en natt (12/6) och knappt några myggor eller fisk som besvärade, visst surrade det lite men finns ju olika myggor och dessa stack inte oss.
Under 1960-70 talet åkte jag moppe ner till Gysinge för att fiska, massor av mygg lika som det påstås vara idag, då bodde det mycket fler bofasta runt älven men Mygg..tja det var Mygg och det fick man tåla.. myggolja och mössa med nät var utrustningen, inne i tältet fick man jaga myggen.
Men idag är det en stor skillnad i dessa vatten då det då fanns 1000 tals Svalor som byggde bon under broarna, var flockar av Svalor som jagade insekter, hörde på radion i sommar att en flugsnappare äter ca. 6000 insekter per dygn, med ungar mångdubbelt, svalor bör väl ligga lika? Idag finns ett fåtal Svalor i jämförelse med då under broarna, även fisken har tydligen minskat, vissa tror det beror på den besprutning som årligen sker emot stickmyggornas larver, som fisken äter, larver som sedan fåglarna äter när de blivit myggor.. Antigen svälter fiskynglen.. och fågelungarna.. ihjäl eller dör av Giftet som sprids... Eller vad är orsaken..
Vore möjligen mycket bättre att i Nationalparken sätta upp 2-5 tusen eller fler holkar avsedda för flugsnapparna än att vräka ut kemikalier över området, vi blev duschade en försommar när vi stod vi Sevedskvarn, sambon såg helikoptern så vi gick in under markisen, var liksom fett på den efteråt, kastade några hinkar vatten på den efteråt för att skölja av.
 
Då är ju frågan om din upplevelse väger tyngre än forskningen. https://www.sydsvenskan.se/2024-08-...-oka-i-skane-darfor-ska-vi-anda-vara-oroliga/
Då artikeln är låst kopierar jag några meningar.

Jag ser ingen insektsapokalyps framför mig.
Insekter som grupp har inte minskat i vare sig antal eller vikt.
Jag känner inte till någon vetenskaplig studie som tyder på en generell insektsminskning.
Många har upplevt att de får färre insekter på vindrutan på bilen.
Han har själv samma upplevelse, men han ser andra förklaringar.
Vindrutorna har blivit mer strömlinjeformade, vägarna har ändrats och man röjer mer längs vägarna.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen