• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Svalt i husbilen utan aircondition?

Har Funderat på om det skulle gå att göra en fattigmans AC genom att blåsa luft över en avdunstnings yta köra friskluft via en värmeväxlare så man slipper att få in fukten. borde ju härma förågningsprocessen i en AC. Men det skulle gå åt en hel del vatten.

De ventilationsanläggningar som jag har sett med evaporativ har det varit platsbyggda korsvärmeväxlare med vatten som blötlägger VVX på frånluftssidan.
Det finns varianter med kylbatterier och VVX i sekvens om inte kylan räcker till.
Principen är fungerar på samma sätt som om trär en blöt strumpa på en flaska.
När vattnet i strumpan avdunstar går det åt värme och flaskan kyls ner.
Numera har korsväxlare mycket bättre verkningsgrad än tidigare.
Då fungerar även evaporativa kylen bättre.

Sedan finns det kylanläggningar som drivs av värme (på samma vis som de flesta husbils kylskåp).
Mata på med värme i ena änden och få ut kyla i andra.
Finns stora solfångare idag som gör detta.
Kanske går att skala ner i husbilsstorlek?
Tyvärr är verkningsgraden urusel, typ 12-15%.

När jag läste energiteknik sa man att det mest energieffektiva sättet att sänka temperaturen var skugga av något utanför byggnaden (husbilen).
Så att tänka till när man parkerar för natten är det bästa och billigaste.

Många italienska husvagnsägare har en lucka i golvet som låter dem ta in den något svalare luften under vagnen in i bodelen och ut genom taklucka. En långsamtgående fläkt som placerades i hålet fick hjälpa till.
Inte ett bästa tips men ett tips ändå som kanske kan utvecklas. Luften är ju något kallare under bilen.
Truma hade tidigare en lösning där sval luft togs in med hjälp av 12 V fläkt underifrån vagnen och blåste ut i slangarna!
Om det finns idag vet jag inte?
Är ju alltid svalt under fordonet, därför hundar o katter söker sig dit.

Truma hade tidigare en lösning där sval luft togs in med hjälp av 12 V fläkt underifrån vagnen och blåste ut i slangarna!
Om det finns idag vet jag inte?
Är ju alltid svalt under fordonet, därför hundar o katter söker sig dit.
På vår förra bil, Euramobil Contura, satt det en separat fläkt under ena soffan. Den hämtade luft under bilen och blåste sedan in den i bodelen via slangar som ledde upp ovan väggskåpen. Lite nytta gjorde den, men inget att yvas över. En fördel var förstås att man fick lite extra ventilation utan att behöva öppna ett fönster och därmed öka risken för påhälsning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen