Vilka är era bästa tips för att få det svalt i husbilen varma sommardagar då det saknas aircondition. Hälsningar Göran
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Japp, öppna sidofönster i skuggsidan och taklucka, så blir det hyfsat genomdrag.Skugga och tvärdrag är effektivast.
Is i tidningen?Japp, öppna sidofönster i skuggsidan och taklucka, så blir det hyfsat genomdrag.
Sedan gott om is i GT hjälper till![]()
Det kan inte vara så den tar in luft som normalt är till förbräningen kyler ner truman sen körs luft i vent läge genom truman och blir då nedkyld.Den luft som kan tas utifrån till min gasol+el Truma från 2018 tror jag bara är den som används till förbränningen. Luften som blåser in i bodelen tas också från bodelen. Så när jag ställer den i ventilationsläge är det samma inomhusluft som fläktas runtrunt, om jag inte fattat fel.
Det vore väl inte omöjligt men jag är tveksam. Värmeeffekten som Truman kan ge är väl sådär 6 kW och förutsätter att brännaren skapar en temperatur i brännkammaren som är många hundra grader högre än temperaturen i bodelen. Den eventuella kyleffekt som skulle kunna utvinnas genom att ventilera brännkammaren till kanske 5-10 grader under bodelens temperatur skulle vara väldigt liten. Kanske en hundradel (60 W)? Dessutom värmer ju cirkulationfläkten luften en aning.Det kan inte vara så den tar in luft som normalt är till förbräningen kyler ner truman sen körs luft i vent läge genom truman och blir då nedkyld.
Är det ett extra spjäll då som växlar vilken luft som ska tas in till fläkten?Vi som har senare truma med digital display kan köra den i vent läge då tar den luft utifrån i blåser ut i utblåsen funkar på kvällen när temp gått ner.
Nu har jag skickat en mail till Alde/truma och bett om hur systemet är tänkt att fungera återkommer.Är det ett extra spjäll då som växlar vilken luft som ska tas in till fläkten?
Det normala är annars att luften recirkuleras.
Fick svar från Alde/truma det tas ingen luft utifrån.Nu har jag skickat en mail till Alde/truma och bett om hur systemet är tänkt att fungera
En vanlig fläkt måste ju fungera, kanske rent av bättre. Hälsningar Göran
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons