• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Svalt i husbilen utan aircondition?

Om möjligt leta upp en skuggig plats, vi installerade i vår förra bil en takfläkt som satt i luckan en sådan som jag fick byta hela luckan
Men vi tyckte inte det hjälpte mycket det blir ju aldrig svalare än vad det är ute.
Mvh Hasse

Många italienska husvagnsägare har en lucka i golvet som låter dem ta in den något svalare luften under vagnen in i bodelen och ut genom taklucka. En långsamtgående fläkt som placerades i hålet fick hjälpa till.
Inte ett bästa tips men ett tips ändå som kanske kan utvecklas. Luften är ju något kallare under bilen.

En röst för takfläkt typ Maxxair, kyla är svårt att uppnå utan aggregat men att dels kunna ta in svalare kvällsluft eller bara få luften att röra sig kan göra underverk varma nätter - och ett plus är att de inte kräver 220v (och att de kostar en bråkdel av ett kylaggregat)..

Den luft som kan tas utifrån till min gasol+el Truma från 2018 tror jag bara är den som används till förbränningen. Luften som blåser in i bodelen tas också från bodelen. Så när jag ställer den i ventilationsläge är det samma inomhusluft som fläktas runtrunt, om jag inte fattat fel.

Den luft som kan tas utifrån till min gasol+el Truma från 2018 tror jag bara är den som används till förbränningen. Luften som blåser in i bodelen tas också från bodelen. Så när jag ställer den i ventilationsläge är det samma inomhusluft som fläktas runtrunt, om jag inte fattat fel.
Det kan inte vara så den tar in luft som normalt är till förbräningen kyler ner truman sen körs luft i vent läge genom truman och blir då nedkyld.

Tycker att MaxxFan fungerar riktigt bra. Kan vara igång dygnet runt utan att dra ur batterierna. Visst fungerar det med öppna luckor, dörrar och rutor när man är i husbilen. Men skall man lämna husbilen eller när man sover är MaxxFan ett bra komplement. Brukar köra fläkten på låg hastighet på ”inblås” på natten. Om det är riktigt varmt får en taklucka vara lite öppen.

Det kan inte vara så den tar in luft som normalt är till förbräningen kyler ner truman sen körs luft i vent läge genom truman och blir då nedkyld.
Det vore väl inte omöjligt men jag är tveksam. Värmeeffekten som Truman kan ge är väl sådär 6 kW och förutsätter att brännaren skapar en temperatur i brännkammaren som är många hundra grader högre än temperaturen i bodelen. Den eventuella kyleffekt som skulle kunna utvinnas genom att ventilera brännkammaren till kanske 5-10 grader under bodelens temperatur skulle vara väldigt liten. Kanske en hundradel (60 W)? Dessutom värmer ju cirkulationfläkten luften en aning.

Att ventilationsläget sätter lite "sprutt" på luften i bodelen kan förstås ge en känsla av lite svalka, precis som en vanlig bordsfläkt gör.

Senast ändrad:
Nu har jag skickat en mail till Alde/truma och bett om hur systemet är tänkt att fungera
Fick svar från Alde/truma det tas ingen luft utifrån.
Vi tackar för ert mail.

Nu nämner ni inte vilket system ni har men jag förmodar att det är en Truma Combi som ni har frågor kring.

Vent läget fungerar på samma sätt som den gör när pannan värmer den återcirkulerar bara luften som finns i bodelen, så där finns således ingen kyleffekt. Skulle den ta in uteluft så hade man varit tvungen att ha separata kanaler för detta med spjäll som man kunde öppna och stänga för uteluften, detta för att när man värmer så vill man inta ta in kalla luft och värma utan man vill värma befintlig luft som finns i bodelen.

Önskar man kyla i sitt fordon så får man montera någon form av kylutrustning.

Med vänlig hälsning / Best regards

Alde & Truma Service & Support

Det är betydligt lättare att klara höga temperaturer med torr luft eftersom svetten avdunstar och kyler kroppen. Ökar man luftfuktigheten med en sk. kylare som säljs överallt numera genom att öka luftfuktigheten kommer man till ett läge där man slutar avkylas av svetten eftersom luften är för fuktig är det då över kroppstemperatur kan man få feber.
Så torr luft som blåser och dricka mycket tror jag på, är man vältränad i god kondition och ganska ung så har man inte mycket riktiga obehag snarare att man hamnar lite utanför komfortzonen. Men är man en typisk husbilsägare med övervikt kan man få problem allvarliga sådana.....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen