• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Svårstartad

Jag har en Fiat 2.3, 140 HP från 2020. Den har startat på första försöket 10-tals gånger utom 1. Det var var under en veckotur i maj eller juni i år. Jag hade kört i två timmar, parkerade på en ställplats och stängde av motorn. Motorn hade gått jättefint hela tiden innan precis som alltid sedan jag fick bilen. Efter två minuters stopp ville jag justera min parkering och försökte starta motorn. Startmotorn startade som vanligt men inte den minsta tendens till tändning. Jag hörde startmotorn minst 10-15 x 10 sekunder under de närmaste minuterna utan den minsta tendens till tändning. De närmaste 30-45 minuterna ägnade jag åt att ringa bekanta, tala med folk på ställplatsen samt läsa instruktionsboken för att få råd. Till slut gjorde jag ett sista försök att starta husbilen och ...... motorn startade utan minsta misständning. Sedan dess har jag inte haft problem med starten. Tyvärr har jag heller inget svar på varför. Jag är lika frågande om anledningen som du.
 
Det man tänker på är ju om det är temperaturberoende och då borde det i första hand vara bränslerelaterat.
Förr i tiden kunde man ju när det var bensinmotorer med förgasare få problem med att motorn blev sur.
Kan ju vara någon elektronik som inte gillar värme eller något så enkelt som tanklocket där det är tätt och bränslet går tillbaka till tanken lätt att kolla bara lossa det innan man stannar men borde ju inte vara det problemet när den är varm.
 
Jeg har ikke skrudd noe på Fiat, så det svaret jeg gir er på generelt grunnlag.
Det finnes en svinghjulsgiver som sammen med en kamakselgiver forteller motorstyringen når sylinder 1 er på topp på kompresjonsslaget slik att motorstyringen kan sprøyte inn diesel. Spesielt svinghjulsgiveren har på en del biler laget problemer med periodiske feil, og temperaturavhengi feil, virker når kald, virker når varm, virker ikke når halvvarm.
En kamerat av meg kjøpte i 2016 en helt ny Fiat med 2,3l ??hk, den stoppet etter ca. 200mil og fikk 3-4 timer på planbil/bergningsbil. Det viste seg å være svinghjulsgiveren som var defekt.
 
En dieselmotor har kompresjonstenning, så feilen kan kun skyldes manglende innsprøyting på rett tidspunkt. Ivar har en meget god forklaring på en av flere muligheter for denne type feil. Elektronisk styring av innsprøytingen åpner for flere muligheter, spenningen fra batteriet er en av de mer finurlige. Justering av åpningstid for dysene basert på motor temperatur sammen med spenningen på batteriet er spesiellt komplisert. Et batteri som nærmer seg slutten på levetiden kan godt ha for høy spenning en tid etter kjøring og kompensajonen for lav batterispenning har ingen tilsvarende for overspenning. Dette problemet var mest synlig på bensinmotorer med Bosch CDI. Disse kunne drukne motoren under kjøring!

Men Fiat har også en krokksensor som kan spøke med en, denne kan og være følsom for kombinasjoner av temperatur og spenning. Et annet område er motorstopper funksjonen som teoretisk kan henge seg opp og dermed stenge for innsprøyting.
 
Jag hade fel på vevaxellägesgivaren på min förra husbil, och haft det på andra bilar också så jag visste vart jag skulle leta.
Startade bilen kall gick den som en klocka men när den var varm startade den inte alls.
Rullade man, eller drog igång den startade den direkt.

Givaren används i startögonblicket för att visa hur motorn står för att insprutningen ska spruta in i rätt tid i rätt cylinder.
Under drift kan den tappa signalen ibland utan att det påverkar motorns gång.
På en bensinare stannar motorn direkt om styrningen tappar signalen från givaren.

Vissa dieslar har även en kamaxelläges-givare men det är ovanligare.

Man kan testa givaren genom att, när motorn inte startar, kyla givaren med kylspray.
Startar då motorn är det givarfel.
 
Jag hade fel på vevaxellägesgivaren på min förra husbil, och haft det på andra bilar också så jag visste vart jag skulle leta.
Startade bilen kall gick den som en klocka men när den var varm startade den inte alls.
Rullade man, eller drog igång den startade den direkt.

Givaren används i startögonblicket för att visa hur motorn står för att insprutningen ska spruta in i rätt tid i rätt cylinder.
Under drift kan den tappa signalen ibland utan att det påverkar motorns gång.
På en bensinare stannar motorn direkt om styrningen tappar signalen från givaren.

Vissa dieslar har även en kamaxelläges-givare men det är ovanligare.

Man kan testa givaren genom att, när motorn inte startar, kyla givaren med kylspray.
Startar då motorn är det givarfel.
Är det inte som Ivar skriver att det finns givare (sensorer) både för kamaxeln och vevaxeln? Det tror jag. Vevaxelns läge talar om att två av cylindrarna har kolven i insprutningsläget, men inte i vilken av dem insprutningen skall ske denna gång, för att veta det behöver man kamaxelns läge också.

På vår förra FIAT 2005 uppstod efter några år fenomenet att den aldrig startade på första försöket men alltid på det andra. En felkod pekade i riktningen givarfel och en justering av kamaxelgivarens läge löste problemet.
 
Är det inte som Ivar skriver att det finns givare (sensorer) både för kamaxeln och vevaxeln? Det tror jag. Vevaxelns läge talar om att två av cylindrarna har kolven i insprutningsläget, men inte i vilken av dem insprutningen skall ske denna gång, för att veta det behöver man kamaxelns läge också.

På vår förra FIAT 2005 uppstod efter några år fenomenet att den aldrig startade på första försöket men alltid på det andra. En felkod pekade i riktningen givarfel och en justering av kamaxelgivarens läge löste problemet.
Vet inte hur det är på Fiat.
På Mercan jag hade fanns det bara på vevaxeln.
Sedan satt det en separat givare på första spridaren.
 
Nu fördjupar vi tråden angående endast ett av flera möjliga fel på Jannes bil...

Jo, det finns kamaxelgivare på FIAT. På modell 244 har jag själv skruvat på den och på X250 ser jag nu att den är beskriven i eLearn. På engelska kallar de den omväxlande för Cam Angle Sensor och Timing Sensor. Den är monterad intill remdrevet för insugningsventilernas kamaxel.

Här finns några bilder som visar givarens placering på en 244 med 2,8 litersmotorn. Artikeln handlar om problemet jag nämnde i #10. Det var ett känt fel på några årsmodeller, tror det fanns en återkallelse på den också, som uppenbarligen hade missats på den bil jag hade.
 
Har inga problem att starta motorn vid kall motor, startar alltid på första försöket. Har dock märkt att på senare tid att vid varm motor startar den inte på första försöket, kan bli 2-3 försök innan den startar. Är det någon som har samma problem och vad kan det bero på.
Hej
Tror jag frågade om hur det med problemen
till fel person för det du beskriver sliter sig mekaniken just nu på vår husbil.
Så hur har det gått eller är bilen såld ?
Mvh dennis epost [email protected]
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen