• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Surströmming

Åke/Herbet

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Solna
Jag skriver om en rolig sak som hände på en camping som slutade i ett gott skratt.
Det handlar om surströmming.

Vi tog in på en camping utmed Norrlandskusten, ligger vackert vid havet.
Husbilen ställdes upp det hejades och allt det där med grannarna.
Vi fick reda på att surströmming skulle förtäras hos bilen bredvid.
Jag blev nästan panikslagen och tänkte hur ska detta sluta.

Vi gick iväg för att upptäcka omgivningen och äta glass.
Glassen smaskades upp och vi bestämde oss för att gå tillbaka till husbilen.
Oron steg för hur skulle detta sluta. När vi kom fram till bilen smaskades det för fullt surströmming bredvid oss. Pust tänkte jag vilken tur vi hade att vinden blåste åt rätt håll.

Samtidigt la en båt till vid en brygga i närheten. En barnfamilj klev iland.
Dom såg hungriga ut och skyndade i rask promenad. Helt plötsligt tvärstannade ett av barnen bredvid husbilen där det smaskades i surströmming. Pojken sa högt och ljudligt att det är bajs vid husbilen. Gissa vad pappan svarade. Han sa till pojken att det är mat.
Undrar vad pojken tänkte egentligen.

Vi fick ett gott skratt och ett minne för livet.
Ha en trevlig träff och njut av gemenskapen och maten.
 
Lite mer om surströmming och dess firande.
När jag jobbade med fastighetsdriften på ett sjukhus precis i början på 90-talet.
På den tiden var det Landstinget som var ansvariga för äldreomsorgen.
Surströmmingskiva skulle det vara varje år för de boende. Det tycker jag var bra, alla har rätt till lite kul som gör livet lättare.

Surströmmingsskivan hölls varje år inomhus.
Det är inte svårt att räkna vad som skulle hända med den angenäma doften.
Det kom en beställning till fastighetsdriften varje år strax innan skivan att ventilationen skulle stängas av.
Alla fläktar stängdes av för ca: 20000m2 primärvård, tandvård, äldreomsorg mm.
Ingen klagade på sjukhuset, helt luktfritt var det inte och de boende hade sin surströmmingsskiva.

Så skulle alla ha det idag i äldrevården men det är nog ett minne blott.
Det var tider det.

I samma veva på ett annat sjukhus inom samma distrikt med bla äldreomsorg ordnades det så de boende fick dricka vin och nubbe. Snyggt gjort.
 
Vi hamnade i Norrland av ren händelse efter ett infall då det skulle ösregna i Norge på samma breddgrad. Alltid trevligt att träffa vår vän Elisabet från Kalmar, så vi åkte till henne i Ångermanland. Elisabet är den person som brukade möta kungen när han var på besök på Solliden, Öland. Och sen visade sig att hennes Norrländske gode vän var surströmming-fantast. Näää, vi nappar inte på en surströmmingbjudning, det sa vi bestämt direkt vi träffade båda två.
Men det som hände dagen efter var att den Norrländske casanova'n hade gjort två klassiska surströmmingsrullar i tunnbröd med alla tillbehör. Verkligen imponerande och inte 17 luktade det illa, det var t.o.m. gott så jag åt både min och Mariannes rulle. Fisken var silkeslen och slank ner hur lätt som helst, kunde varit lite mer saltad och med lite mer rödlök, tyckte jag. Har aldrig känt lukten när en konserv öppnas så det kan jag inte kommentera, men om lukten påminner vissa Danska ostar, då är det så vidrigt att jag håller med trådskaparens pojke till 100%.
 
Jag har varit på många ställen o käkat en massa konstiga saker som de flesta inte ens skulle stoppa i munnen. Men på min bottenlista rankar jag faktiskt Durian ( en asiatisk frukt) och Surhaj (island) värre. Surhaj gick inte ens o få ner, inte ens tillsammans med deras trippeldestillerade vodka Svarta döden. :( :(
 
Jag har varit på många ställen o käkat en massa konstiga saker som de flesta inte ens skulle stoppa i munnen. Men på min bottenlista rankar jag faktiskt Durian ( en asiatisk frukt) och Surhaj (island) värre. Surhaj gick inte ens o få ner, inte ens tillsammans med deras trippeldestillerade vodka Svarta döden. :( :(
Jag förstår dig fullständigt Kaj.p, även jag är allätare och har testat det mesta som finns att förtära input-vägen. Min värsta upplevelse som skapar kväljningar och total motstånd (inga detaljer nu) är faktiskt Svensk leverkorv. Undrar om inte leverkorven innehåller även lunga(or) också, vilket inte går ner i min kista, då dör jag hellre...

All sorts lever i alla former går bra men absolut inte detta:
1692979790623.png
 
Precis I Asien varnar dom iallafall för Durian o vi borde ha varningsskyltar för surstömming på varenda ställplats här med :)
 

Bilagor

  • signs-in-a-hotel-in-bangkok-thailand-advising-visitors-not-to-smoke-to-bring-durian-fruit-insi...jpg
    signs-in-a-hotel-in-bangkok-thailand-advising-visitors-not-to-smoke-to-bring-durian-fruit-insi...jpg
    127,3 KB · Visningar: 7
Lite mer om surströmming och dess firande.
När jag jobbade med fastighetsdriften på ett sjukhus precis i början på 90-talet.

Surströmmingsskivan hölls varje år inomhus.
Under några år var jag ansvarig fastighetsförvaltare bl.a. inom Gbg stads Centrum och Väster områdens 52 äldreboenden. Nu när jag tänker efter, det hade varit betydligt enklare att få igenom ett förslag om fri rödvin förtäring på fredagar än surströmming en gång om året... ...även om fisk har sina omega-6 fördelar...lol...
 
Surströmmingen som vandrade över kommungränsen eller gränserna.
Bord dukas upp med surströmming på huvudgatan i Sundbyberg utanför Stockholm.
Första gången jag kände doften var när jag var ute på balkongen hemma i Solna.
Det stank värre än sopor, tänk stackarna som bor i Sumpan. Stockholm har nog fått sin beskärda del dom också.

Att beakta: Sopor får inte föras över kommungränser enligt gällande regelverk.
Men surströmmings doften ( luktar värre än sopor) bryr sig inte om några kommungränser.

Nu vet jag inte om det var någon surströmmingsskiva där i år.
Men det ryktades att det skulle bli av.
 
Sten Broman berättade några anekdoter vid ett besök hos Hagge Geigert.
Hagge frågade honom vad han tyckte om surströmming.
"Det är som att äta anjovis på dass" svarade Sten Broman.

Han fortsatte med en historia:
Det var en man som var hårt hållen av hans hustru. Hon kontrollerade noga när han kom hem att han var nykter genom att han fick andas genom brevinkastet i lägenheten innan han släpptes in. Luktade det inte sprit så släpptes han in.
Så hade han varit på en fest där surströmming och bedövning hade serverats.
Samma ritual som vanligt, han fick andas genom brevinkastet.
Fru ropade uppbragt, Nej, jag sa andas!".
 
Lite mer om surströmming och dess firande.
När jag jobbade med fastighetsdriften på ett sjukhus precis i början på 90-talet.
På den tiden var det Landstinget som var ansvariga för äldreomsorgen.
Surströmmingskiva skulle det vara varje år för de boende. Det tycker jag var bra, alla har rätt till lite kul som gör livet lättare.

Surströmmingsskivan hölls varje år inomhus.
Det är inte svårt att räkna vad som skulle hända med den angenäma doften.
Det kom en beställning till fastighetsdriften varje år strax innan skivan att ventilationen skulle stängas av.
Alla fläktar stängdes av för ca: 20000m2 primärvård, tandvård, äldreomsorg mm.
Ingen klagade på sjukhuset, helt luktfritt var det inte och de boende hade sin surströmmingsskiva.

Så skulle alla ha det idag i äldrevården men det är nog ett minne blott.
Det var tider det.

I samma veva på ett annat sjukhus inom samma distrikt med bla äldreomsorg ordnades det så de boende fick dricka vin och nubbe. Snyggt gjort.
På Vallgårdens äldreboende i Årsunda ordnas det både surströmmings fest och pub kvällar med goda drycker !
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen