• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Surfplatta Lenovo/Android, laddningsproblem

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
En Lenovo surfplatta som inte accepterar laddning via billaddare.
Denna bild visas:
Screenshot_20250507-151356.png

Nätadaptern 230V har märkningen: Input 100-240V, 50/60Hz, 0,3A, Output 5V 2A, 10W
Billaddarens märkning är: Input 12/24V, Output 5V 4,8A.
Inga problem att ladda den via min laptop och dess USB-utgång.

Känns lite fel att driva den i bilen via en inverter.
Vad kan vara fel?

Min gamla iPad/Air har inga laddningsproblem via billaddaren men har andra problem som att många appar kräver högre IO-version än vad den iPad klarar av.

Lösning
Köpte en billaddare och USB-C - USB-C kabel på Kjell & Co som turligt nog hade 20% medlemsrabatt på de artiklarna.
Problemet är löst.
Skumt att USB-C förekommer i mer än en variant men så är det.
IMG_6917.jpg
Det är USB-C kontakt i båda ändar? Jag skulle tro att du i så fall behöver en billaddare och sladd som stödjer "PD". Vilket innebär att den klarar att skicka 20V via USB-C.
Som exempelvis denna: https://www.kjell.com/se/produkter/...l-premium-billaddare-med-usb-c-pd-95-w-p22750

Sladden behöver också vara märkt "PD", som denna https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/usb-kablar/luxorparts-usb-c-kabel-05-m-p61682.

USB-C är en jättebra förbättring vad gäller sladdformat. Men de snubblade verkligen i slutet. Att ha olika stöd för olika enheter men samma kontakt känns som hål i huvudet.
Så det räcker oftast inte att sladden är "USB-C", den måste ha rätt märkning också...

Jag använder den kabel som fanns med i leveransen, bara USB-C i ena ändan, den som går in i surfplattan.
I den andra ändan, den vanliga USB-A kontakten som passar i t.ex. en laptop.
Vid testerna fungerar det naturligtvis med nätladdaren men också vid laddning via min laptop.
Det är bara vid laddning från billaddaren som enheten protesterar.
Därmed borde kabeln vara ok(?).
Problemet är förmodligen att billaddaren inte håller måttet.

När du skrev ”Lenovo” så tänkte jag på laptop och var därmed inne på att de borde kräva 20V laddning…
En tablet klarar sig vanligen med 5V, som du skriver. Förmodligen ger inte billaddaren de 4,8A den lovar. I alla fall inte via USB-A uttaget. Har den fler kanske den ger det via en av de andra. Alternativt att det fördelas över flera uttag.

Jag misstänker också att något är fel med billaddaren. Du hade väl strömmen påkopplad i det uttag billaddaren anslöts till.... ;)

Min Lenovo Tab M11, med USB C-anslutning, fungerar bra att ladda från ett konventionellt nätaggregat med USB A-USB C kabel, och även från husbilens original USB A-uttag i förarhytten.

Med ett nätaggregat avsett för USB C (och en USB C - USB C kabel) laddar den dock snabbare.

Tipper spenningen ut fra billaderen er i underkant av 5V. De aller fleste gir ubelastet 5,1 volt og 5,0 ved maks belastning. Når det gjelder USB-C ladning har jeg sett endel merkelige saker: En Intel laptop med ladning via USB-C portene bruker ikke PD men krever 20 volt for å bli strømforsynt. En kan benytte USB-C portene for å lade andre saker med full støtte for PD, men ikke benytte en USB-C PD lader til laptoppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen