Jag läser vad du skriver Janne och jag respekterar din åsikt, men jag delar den inte.
Ur en admins synvinkel:
Om vi nu lägger in våra forumregler i fototrådens början, ska det göras i alla trådar då som det kommer att postas bilder i för att vara konsekventa och heltäckande?
Och alla andra trådar, ska man vara heltäckande där också och lägga in reglerna för att undvika eventuella framtida juridiska konflikter?
Vems bord kommer det att hamna på att hålla detta uppdaterat över tid när vi har forumregler utspridda i ett helt gäng trådar i forumet och en regel ändras... (jag vet svaret på den frågan)
Jag säger nej, när man registrerar sig vid forumet så accepterar man reglerna, det räcker!
VIll man hålla sig ajour med reglerna anser jag att det är upp till var och en att göra det när man vill, det ska inte behövas en pekpinne i alla trådars första inlägg.
mvh joakim
Jag börjar med att citera. Jag läser vad Du skriver Joakim, men jag delar det inte.
Varför gör jag det,
- för det första - Du drar långtgående, generella slutsatser (t.ex. att nu alla trådar där bilder kan postas skulle behöva förses med våra forumregler, att trådar skulle behöva heltäckande info) från vad jag skrev. Jag har klart understrukit att information om rättigheter för användning av foton skulle ges i tråden som har HUVUDMÅL ATT PRESENTERA JUST FOTON,
- för det andra - jag skrev inget om att information i alla trådar ska vara heltäckande för att undvika ev. framtida juridiska konflikter.
(Om Du känner så att det finns potentiella konflikter då tycker jag att man ska göra en riskanalys av sådana område och bearbeta resultat av analysen och uppdatera forumsregler vid behov.)
- för det tredje - "på vems bord hamnar uppdateringsarbete..." är en praktisk och viktig detalj men har ingenting att göra med huvudfråga dvs behov av info på FOTOTRÅD. (Om Du skulle fråga mig om hur skulle vissa praktiska detaljer kunna hanteras, så skulle jag beskriva några mina, kanske naiva, kanske ickerealistiska, kanske helt dumma, kanske intressanta förslag att ta hand om dessa detaljer.)
- för det fjärde - behov av pekpinnar i alla trådar? Du har rätt att det är upp till var och en att hålla sig ajour med reglerna. Jag skulle personligen uppleva de extra info/påminnelser som användarvänliga, viktiga och välkomna delar i funktioner som ihusbilen erbjuder, inte som pekpinnar.
Summa summarum - jag utgår från att vi alla vill det bästa för varandra och för ihusbilen och att vi alla är olika så blir de olika aspekter av livet, inklusive husbilslivet så varierande sedda från så många vinklar, genom så många ögon. Det berikar.