• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Supporttråd Bilder & Film

Det jag menade med villkorslöst var att det inte finns några villkor för er för vilka bilder ni vill ladda upp, ni behöver inte ta dem genom en ruta, eller på en ställplats, eller vänta på att lyckas ta stafettpinnen i "Var står jag med husbilen" och först då få ladda upp en bild.
Med andra ord, ladda upp bilder i fototråden om du vill och när du vill på dina egna villkor.
Annars tycker jag att våra forumregler klargör det rätt bra när det gäller bilderna.
Jag passar även på att flytta ditt och mitt inlägg till supporttråden.

mvh jocke
Jag håller med Dig om att i ihusbil regler finns en del om material som publiceras i forumstrådar.
Ändå tycker jag att tydlig information om just sådana regler gällande foton borde finnas i tråden (helst i början) där huvudmål är att presentera just foton.
Varför -
1) för att undvika (i framtiden) konflikter eller oenighet kring juridisk tolkning av ägande/användande,
2) som påminnelse om dessa regler (man ganska sällan går och kollar regler igen och det är lätt att glömma vad stod där).
 
Jag läser vad du skriver Janne och jag respekterar din åsikt, men jag delar den inte.

Ändå tycker jag att tydlig information om just sådana regler gällande foton borde finnas i tråden (helst i början) där huvudmål är att presentera just foton.
Varför -
1) för att undvika (i framtiden) konflikter eller oenighet kring juridisk tolkning av ägande/användande,
2) som påminnelse om dessa regler (man ganska sällan går och kollar regler igen och det är lätt att glömma vad stod där).

Ur en admins synvinkel:
Om vi nu lägger in våra forumregler i fototrådens början, ska det göras i alla trådar då som det kommer att postas bilder i för att vara konsekventa och heltäckande?
Och alla andra trådar, ska man vara heltäckande där också och lägga in reglerna för att undvika eventuella framtida juridiska konflikter?
Vems bord kommer det att hamna på att hålla detta uppdaterat över tid när vi har forumregler utspridda i ett helt gäng trådar i forumet och en regel ändras... (jag vet svaret på den frågan)

Jag säger nej, när man registrerar sig vid forumet så accepterar man reglerna, det räcker!

VIll man hålla sig ajour med reglerna anser jag att det är upp till var och en att göra det när man vill, det ska inte behövas en pekpinne i alla trådars första inlägg.

mvh joakim
 
Jag läser vad du skriver Janne och jag respekterar din åsikt, men jag delar den inte.



Ur en admins synvinkel:
Om vi nu lägger in våra forumregler i fototrådens början, ska det göras i alla trådar då som det kommer att postas bilder i för att vara konsekventa och heltäckande?
Och alla andra trådar, ska man vara heltäckande där också och lägga in reglerna för att undvika eventuella framtida juridiska konflikter?
Vems bord kommer det att hamna på att hålla detta uppdaterat över tid när vi har forumregler utspridda i ett helt gäng trådar i forumet och en regel ändras... (jag vet svaret på den frågan)

Jag säger nej, när man registrerar sig vid forumet så accepterar man reglerna, det räcker!

VIll man hålla sig ajour med reglerna anser jag att det är upp till var och en att göra det när man vill, det ska inte behövas en pekpinne i alla trådars första inlägg.

mvh joakim
Jag börjar med att citera. Jag läser vad Du skriver Joakim, men jag delar det inte.
Varför gör jag det,
- för det första - Du drar långtgående, generella slutsatser (t.ex. att nu alla trådar där bilder kan postas skulle behöva förses med våra forumregler, att trådar skulle behöva heltäckande info) från vad jag skrev. Jag har klart understrukit att information om rättigheter för användning av foton skulle ges i tråden som har HUVUDMÅL ATT PRESENTERA JUST FOTON,
- för det andra - jag skrev inget om att information i alla trådar ska vara heltäckande för att undvika ev. framtida juridiska konflikter.
(Om Du känner så att det finns potentiella konflikter då tycker jag att man ska göra en riskanalys av sådana område och bearbeta resultat av analysen och uppdatera forumsregler vid behov.)
- för det tredje - "på vems bord hamnar uppdateringsarbete..." är en praktisk och viktig detalj men har ingenting att göra med huvudfråga dvs behov av info på FOTOTRÅD. (Om Du skulle fråga mig om hur skulle vissa praktiska detaljer kunna hanteras, så skulle jag beskriva några mina, kanske naiva, kanske ickerealistiska, kanske helt dumma, kanske intressanta förslag att ta hand om dessa detaljer.)
- för det fjärde - behov av pekpinnar i alla trådar? Du har rätt att det är upp till var och en att hålla sig ajour med reglerna. Jag skulle personligen uppleva de extra info/påminnelser som användarvänliga, viktiga och välkomna delar i funktioner som ihusbilen erbjuder, inte som pekpinnar.

Summa summarum - jag utgår från att vi alla vill det bästa för varandra och för ihusbilen och att vi alla är olika så blir de olika aspekter av livet, inklusive husbilslivet så varierande sedda från så många vinklar, genom så många ögon. Det berikar.
 
Jag håller med Janne B.
Foton har en särställning de kan dels klassas som konstnärliga och kanske utsättas för otillbörlig spridning sedan kan de redan vara belagda med upphovsrätt.
Personfoton kan vara förknippade med brottslingar eller personer som önskar vara anonyma.
Bilder på dyrbara fordon kan innehålla ett reg. nr så man kan spåra hemvisten och kan man sedan korrelera detta med semesterbilder så bjuder man in buset.
Kanske en ingång på forumet via en liten skrivning om vad som gäller och vilket ansvar som finns hos den som publicerar kan inte vara fel, kan ju vara en klistrad skrivning som alltid hamnar högst upp när man går in på forumet.
 
Hvor mange går tilbake og leser innlegg 1 i en tråd? Og klistrade tråder kommer ikke med når en bruker Senaste nytt eller Nya inlägg så begge variantene blir fort uten betydning. Og en popup som skal minne om noe hver gang en går inn vil kun irritere brukerene, selv om en kan krysse av at en ikke vil se de igjen så er slike pop-ups mest til plage.
 
Hvor mange går tilbake og leser innlegg 1 i en tråd? Og klistrade tråder kommer ikke med når en bruker Senaste nytt eller Nya inlägg så begge variantene blir fort uten betydning. Og en popup som skal minne om noe hver gang en går inn vil kun irritere brukerene, selv om en kan krysse av at en ikke vil se de igjen så er slike pop-ups mest til plage.
Svaret på frågan hur många går tillbaka... är inte många, kanske t o m inga. Därför är det viktigt att sådan information bör finnas inbakad i Fotoforum på ett sätt som gör att det är inte irriterande, inte heller kräver mycket arbete att få den infogad i tråden.

T.ex. På rätt plats, klistra in, redan befintlig, text som står i forumetsregler under benämning "Rättigheter" (kanske med OBS! innan texten börjar).
Vilken är rätt plats ?
- Kanske i inläggsrutan dvs där man skriver sina inlägg. Placera texten strax under den här raden med skriftstil, länk inloggning, emojis...
- Kanske mellan rutorna "Bifoga filer" och "Skicka svar".

Varför OBS! - Bengtic tog upp detta i sitt inlägg #24.
 
T.ex. På rätt plats, klistra in, redan befintlig, text som står i forumetsregler under benämning "Rättigheter" (kanske med OBS! innan texten börjar).
Vilken är rätt plats ?
- Kanske i inläggsrutan dvs där man skriver sina inlägg. Placera texten strax under den här raden med skriftstil, länk inloggning, emojis...
- Kanske mellan rutorna "Bifoga filer" och "Skicka svar".
Nu måste jag fråga, är detta ett stort problem som vi diskuterar? Händer det ofta? Det du nu föreslår är något som mej veterligen inte finns i systemet idag och därför måste konstrueras. En hemmagjord konstruktion måste oftast göras om/justeras vid varje uppdatering. Är detta verkligen något vi i ska lägga massa tid och pengar på, speciellt nu i en uppstart där det finns hur mycket som helst att göra? Är detta generellt ett stort problem? Finns det andra som gör så komplicerade lösningar?

Jag kanske inte förstår problemställningen och har aldrig sett något liknande du föreslår på något annat ställe (i alla fall inte vad jag kan komma håg). För mej verkar det finnas en oro att iHusbil ska sälja bilder, varför då? Jag förstår inte denna diskussionen och de dimensioner den tagit.

Sen har jag absolut inget emot förslag som sådana, men alla kan inte genomföras enkelt och kanske inte är så nödvändiga. Självklart ska vi försöka vara så bra som möjligt men på en rimlig nivå...
 
Nu måste jag fråga, är detta ett stort problem som vi diskuterar? Händer det ofta? Det du nu föreslår är något som mej veterligen inte finns i systemet idag och därför måste konstrueras. En hemmagjord konstruktion måste oftast göras om/justeras vid varje uppdatering. Är detta verkligen något vi i ska lägga massa tid och pengar på, speciellt nu i en uppstart där det finns hur mycket som helst att göra? Är detta generellt ett stort problem? Finns det andra som gör så komplicerade lösningar?

Jag kanske inte förstår problemställningen och har aldrig sett något liknande du föreslår på något annat ställe (i alla fall inte vad jag kan komma håg). För mej verkar det finnas en oro att iHusbil ska sälja bilder, varför då? Jag förstår inte denna diskussionen och de dimensioner den tagit.

Sen har jag absolut inget emot förslag som sådana, men alla kan inte genomföras enkelt och kanske inte är så nödvändiga. Självklart ska vi försöka vara så bra som möjligt men på en rimlig nivå...
Tack Bengt för svar och det räcker för mig att Du skriver att det inte går att göra sådana konstruktioner och att det kostar för mycket, osv.

Vad är rimlig nivå kan jag inte bedöma då sitter jag inte i några admin grupper, inte heller har tillgång till hemsidas programmeringsfunktioner. Således har jag bara försökt hjälpa till med mina förslag.

Detta blir mitt sista inlägg i detta ämne för att vi ska behålla de dimensioner Du eftersöker.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen