• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Stulen husbil

Detta är verkligheten, lämna aldrig över nycklar, åk alltid med vid provkörning nycklarna ger du när du sitter i bilen,behåll provkörarens körkort.
Bilen betraktas inte som stulen om du frivilligt lämnat ifrån dig nycklarna.
 
Men..? vilket Gnäll på Försäkringsbolaget.. Varför? helt rätt är jag så ******* att jag ger Bilens nycklar till absolut totalt otalt helt okända människor så varför ska Försäkringsbolaget betala?
Godtrogen kan man vara men vi måste ha en gräns!
Borde kanske finnas en "Godtrogen försäkring" som täcker sådana saker..
 
Länken i första inlägget går till en artikel på en tidnings debattsida. Inte för att jag direkt vill misstro skribenten i det här fallet men debattartiklar kan ju vara mindre än 100% objektiva, eller inte helt representativa. Är det som beskrivs representativt för hur alla försäkringsbolag alltid gör, eller för hur bara vissa försäkringsbolag alltid gör, eller fanns det speciella omständigheter som skribenten valt att utelämna? Jag vet inte.

En fråga som uppstår är hur försäkringsbolaget skiljer "godkända" överlämnanden av bilnyckeln från "icke godkända". Om jag har en verkstadstid, går in till bilverkstadens kundmottagning och lämnar nyckeln till personen bakom disken, är det godkänt? Även om det visar sig att kundmottagaren var på toaletten och det var en bedragare som hade tagit chansen och hoppat in bakom disken?
Motsvarande situation vid bilbesiktningen. Jag sitter utanför i bilen och väntar på min tid, någon kommer ut ur besiktningslokalen och fram till min bil och säger att det är min tur nu och ber mig kliva ur bilen så han/hon kan köra in den i lokalen. Det är ju så det går till på en del besiktningsstationer nu för tiden.
Eller andra liknande situationer. T.ex. vissa parkeringar där man inte får parkera bilen själv utan en personal skall göra det, vilket ju förekommer vid en del hotell eller långtidsparkeringar vid flygplats. Eller en bilbärgare som lägligt dyker upp när jag fått fel på bilen.

Var går gränsen mellan att få ersättning från försäkringen och att inte få det?
 
Är väl bara att se att omständigheterna är olika i de exempel Du anger. Lämnar Du nyklarna till en person som du förmodar är Kundmottagare har företaget ansvaret.
Samma vid en besiktning.. har dock inte sedan 1963 någonsin sett en anställd komma ut och begära att få köra in bilen.
Samma vid Hotellen då är det företaget som har ett ansvar, men Du kan också parkera själv, är många som vägrar någon okänd köra pärlan.
Men är Man så infantilt godtrogen att du ger nyckeln till en okänd då finns det bara en skyldig och det är Du själv, till och med bilförsäljare kan vilja följa med på provturer varför ska då en privatperson inte göra det när det är en totalt okänd människa som begär att provköra.
 
Samma vid en besiktning.. har dock inte sedan 1963 någonsin sett en anställd komma ut och begära att få köra in bilen.
För en månad sedan besiktigade jag husbilen på Dekra. Innan jag hann ta i dörren kom en besiktningsman och mötte mig för att ta nycklarna och provköra för att sen köra in.
De senaste årens besiktningar av personbilar på annan firma har gått till på motsvarande sätt.
 
Är väl bara att se att omständigheterna är olika i de exempel Du anger. Lämnar Du nyklarna till en person som du förmodar är Kundmottagare har företaget ansvaret.
Ja det är ju det rimliga. Och han som skulle sälja husbilen i inlägg 1 lämnade nycklarna till en person han förmodade var förmedlare. Det vore intressant att veta mer om omständigheterna. Fanns ”förmedlaren” hos något som liknade ett företag; med kontor, visnings- och uppställningsplats för salubilar etc. eller var det kanske en person som efter telefonkontakt eller annat kom till säljaren och hämtade bilen där?

Frågan kvarstår, var går gränsen.

(Det finns minst två besiktningsfirmor i staden du bor i där det är personalen och inte ägaren som kör in bilen)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen