• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Strömförsörja radion från bodelsbatteriet vid stillastående?

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
Bilfabrikat
Fiat
I vår Fiat 2018 är radion kopplad (av Malibu) som, tror jag, i många andra husbilar. En (gul?) kabel är ständigt matad +12V från startbatteriet och en annan (röd?) kabel matas med +12V från tändningslåset när nyckeln vrids om. Detta är väl standardkopplingen för flertalet personbilar också.
För att starta radion måste man vrida om startnyckeln eller trycka på ”radioknappen” på bodelens manöverpanel. I det senare fallet sluts ett relä i EBL och +12V från bodelsbatteriet skickas till radion. Jag antar att den matningen går till samma anslutning som kabeln från tändningsnyckeln vilket måste innebära att det finns någon form av skydd mot sammankoppling av start- och bodelbatterierna genom dessa tunna kablar om man vrider tändningsnyckeln samtidigt som ”radioknappen” är aktiverad. Hur detta skydd är ordnat vet jag inte, det enda reläklick som hörs är det i EBL. Dioder kanske?
Jag vill åstadkomma att radion huvudsakligen förbrukar från bodelsbatteriet istället för startbatteriet när man står still och aktiverar ”radioknappen”,
MEN
när bilen ställs undan mellan resorna vill jag utan att radion tappar sina inställningar även i fortsättningen kunna använda batterifrånskiljaren för att koppla bort bodelsbatteriet (litium) så att underhållsladdningen bara görs på startbatteriet. I åtminstone det läget måste alltså radions minne matas från startbatteriet.
Förslag på lösningar välkomnas!
 
Inser nu att det bara är en röd kabel, som är "uppbrytten" och att i flertalet fall ska den kopplas till +ignition, ska söka o läsa på mer, min Bürstner Aviano är från 2009, så jag har nog ingen CAN-bus fram till radion, men din 2018 har kanske även CAN som kanske också är inblandad i backup förfarandet, ska bli intressant att förstå hur detta funkar.
Mvh
Anders
 
Efter förnyad titt i radions installationsanvisning (som är väldigt lik den från Anders i inlägg #4), en allmän beskrivning av ISO-kablaget och en uppgift i ett Carthago-forum (dioderna nedan) misstänker jag att den nuvarande inkopplingen är som denna förenklade bild visar (det finns fler kablar, jag visar bara de primära för strömförsörjningen):

1700758151924.png
Gula kabeln torde stå för driftströmmen och att hålla radions inställningar vid liv; och röd resp. blå är signalledningar som talar om för radion att starta men jag antar att knappt någon strömförbrukning sker genom dem (behöver bekräftas).


En hypotes är att det kan räcka med att installera ett växlande relä för att få den funktionalitet jag söker. Fördelen med den varianten är att inga nya kablar behöver dras från EBL till radion, den befintliga blå är säkrad med 10 A i EBL vilket är lika som den gula från bildelens säkringscentral; och att ingen ytterligare strömbrytare behöver installeras någonstans. Ett aber kan vara att det korta spänningsavbrott (0,1 s ?) i den gula delen närmast radion som uppstår när relät växlar kanske får radion att tappa inställningarna. Förhoppningsvis är den inte känslig för så korta avbrott, eller så kanske spänningen som då finns på den röda delen närmast radion också hjälper till att hålla inställningarna kvar? Får väl undersöka om den finns någon kundsupport hos leverantören som kan upplysa om detta...


1700758098328.png

Min förhoppning är att det går att komma åt att jobba bakom radion genom att ta bort surfplattehållaren ovanpå instrumentbrädan. Någon som vet om det är möjligt?

1700760447462.png
 
Senast ändrad:
En hypotes är att det kan räcka med att installera ett växlande relä för att få den funktionalitet jag söker.
Jag har funderat igenom ditt kopplingsschema och det känns som att det bör fungera principiellt, men som du är inne på så blir det ett kort spänningsbortfall som kanske ställer till det.

Det spänningsbortfallet kanske man kan lösa med en sån här grej om du har ISO-kontakter på radion, och den kanske kunde ha varit lösningen på hela problemet om kapaciteten hade varit längre än 1-4 veckor.
 
Efter förnyad titt i radions installationsanvisning (som är väldigt lik den från Anders i inlägg #4), en allmän beskrivning av ISO-kablaget och en uppgift i ett Carthago-forum (dioderna nedan) misstänker jag att den nuvarande inkopplingen är som denna förenklade bild visar (det finns fler kablar, jag visar bara de primära för strömförsörjningen):

Visa bilaga 31969
Gula kabeln torde stå för driftströmmen och att hålla radions inställningar vid liv; och röd resp. blå är signalledningar som talar om för radion att starta men jag antar att knappt någon strömförbrukning sker genom dem (behöver bekräftas).


En hypotes är att det kan räcka med att installera ett växlande relä för att få den funktionalitet jag söker. Fördelen med den varianten är att inga nya kablar behöver dras från EBL till radion, den befintliga blå är säkrad med 10 A i EBL vilket är lika som den gula från bildelens säkringscentral; och att ingen ytterligare strömbrytare behöver installeras någonstans. Ett aber kan vara att det korta spänningsavbrott (0,1 s ?) i den gula delen närmast radion som uppstår när relät växlar kanske får radion att tappa inställningarna. Förhoppningsvis är den inte känslig för så korta avbrott, eller så kanske spänningen som då finns på den röda delen närmast radion också hjälper till att hålla inställningarna kvar? Får väl undersöka om den finns någon kundsupport hos leverantören som kan upplysa om detta...


Visa bilaga 31966

Min förhoppning är att det går att komma åt att jobba bakom radion genom att ta bort surfplattehållaren ovanpå instrumentbrädan. Någon som vet om det är möjligt?

Visa bilaga 31970
Du måste ta ur befintlig radio sitter två skruv ovankant där om du kan fälla upp din variant har du två skruv där också.
 
Jag har funderat igenom ditt kopplingsschema och det känns som att det bör fungera principiellt, men som du är inne på så blir det ett kort spänningsbortfall som kanske ställer till det.

Det spänningsbortfallet kanske man kan lösa med en sån här grej om du har ISO-kontakter på radion, och den kanske kunde ha varit lösningen på hela problemet om kapaciteten hade varit längre än 1-4 veckor.
En extra diod till borde hjälpa så det inte blir en fullständig spännings-dipp ner till 0V vid omslaget av reläet + kontakt-studs.
Kan vara bra att denna diod klarar 10A kortvarigt i fall man slår om med full volym etc, men det blir inte så mycket värme förlust på den korta tiden tills reläet är helt stabilt tillslaget.
Mvh
Anders

en_diod_till_för_att_säkra_dip_vid_omslag.PNG
 
Senast ändrad:
En extra diod till borde hjälpa så det inte blir en fullständig spännings-dipp ner till 0V vid omslaget av reläet + kontakt-studs.
Kan vara bra att denna diod klarar 10A kortvarigt i fall man slår om med full volym etc, men det blir inte så mycket värme förlust på den korta tiden tills reläet är helt stabilt tillslaget.
Mvh
Anders

Visa bilaga 31979
Värsta fallet vid omslag av reläet är nog om bodels batteriet är på säg 14.4V och start-baterriet kanske lite dåligt laddat, 12.4V => 2V skillnad => stor laddström av start-batteriet via den "blå" dioden kortvarigt då reläet ännu inte släppt från "start-batteri läget".
Men om man tar 4 eller 5 Dioder i serie istället för bara 1 diod (blå i schemat)
Så borde den tillfälliga dippen på 9-10V ändå förhoppningsvis vara tillräcklig för att hålla minnet.
Mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Jag har funderat igenom ditt kopplingsschema och det känns som att det bör fungera principiellt, men som du är inne på så blir det ett kort spänningsbortfall som kanske ställer till det.

Nu har det kommit svar från svenska Pioneer-supporten på min fråga om och isåfall hur länge radion (i avslaget läge) klarar sig spänningslös innan den tappar minnet/inställningarna. Svaret är lite svävande, ungefär: "det dröjer inte många sekunder". Min förhoppningsfulla tolkning av det svaret är att det handlar om åtminstone en sekund, och det är ju betydligt längre än de korta spänningsavbrott det torde bli med min tänkta lösning i inlägg #6. Så jag kommer nog att testa det hela men avvaktar till varmare väder, innan radion kan tas ur behöver plastinramningen runt dess front pillras bort och kanske är plasten sprödare och går lättare sönder i låga temperaturer. Väl kommen så långt skall radion dras ur sin hållare med hjälp av två verktyg som inte följde med när bilen köptes, så de behöver anskaffas.

1701704786077.png

Jag har hittat två varianter. Den bredare uppges vara för 2 DIN-apparater och torde väl vara mest rätt. För den smalare uppges oftast bara "Pioneer" utan precisering om den är avsedd för 1 eller 2 DIN. Eventuellt funkar den bara för 1 DIN, eventuellt funkar den till båda. Någon som vet? (Den smalare är enklast för mig att få tag på, därav frågan)

1701705239797.png
 
Nu har det kommit svar från svenska Pioneer-supporten på min fråga om och isåfall hur länge radion (i avslaget läge) klarar sig spänningslös innan den tappar minnet/inställningarna. Svaret är lite svävande, ungefär: "det dröjer inte många sekunder". Min förhoppningsfulla tolkning av det svaret är att det handlar om åtminstone en sekund, och det är ju betydligt längre än de korta spänningsavbrott det torde bli med min tänkta lösning i inlägg #6. Så jag kommer nog att testa det hela men avvaktar till varmare väder, innan radion kan tas ur behöver plastinramningen runt dess front pillras bort och kanske är plasten sprödare och går lättare sönder i låga temperaturer. Väl kommen så långt skall radion dras ur sin hållare med hjälp av två verktyg som inte följde med när bilen köptes, så de behöver anskaffas.

Visa bilaga 32167

Jag har hittat två varianter. Den bredare uppges vara för 2 DIN-apparater och torde väl vara mest rätt. För den smalare uppges oftast bara "Pioneer" utan precisering om den är avsedd för 1 eller 2 DIN. Eventuellt funkar den bara för 1 DIN, eventuellt funkar den till båda. Någon som vet? (Den smalare är enklast för mig att få tag på, därav frågan)

Visa bilaga 32169
Hej!
Jag bytte från gammal pioneer 2 DIN, som krånglade mycket, den hade cd bakom displayen o inbyggd gps, men gamla kartor + att jag har bra fäste för min mobil o använder Google maps och Copilot. Jag hittade en pioneer DMH-A240BT för knappt 2000kr. Det var kallt i helgen, men jag satte på värmen! Det svåra var att få loss den gamla, de 2 borttagnings verktygen som kom med min nya 2 DIN är av typen den smala varianten du hade foto på. Mycket pillande o bestämd drag kraft så fick jag loss den gamla! Trodde jag fått back kameran fel kopplad, men efter lite Googlande så hittade jag en inställning för backkameran på/av. Jag blev jättenöjd att den nya är så smidig bl.a att koppla via blåtand o spela musik.
Väntar på att du provat din lösning, så kanske jag kopierar din lösning, inte för det känns som det är så många inställningar jag behöver mata in igen.
Mvh
Anders
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen