- Ort
- Skutskär
- Bilfabrikat
- Fiat
I vår Fiat 2018 är radion kopplad (av Malibu) som, tror jag, i många andra husbilar. En (gul?) kabel är ständigt matad +12V från startbatteriet och en annan (röd?) kabel matas med +12V från tändningslåset när nyckeln vrids om. Detta är väl standardkopplingen för flertalet personbilar också.
För att starta radion måste man vrida om startnyckeln eller trycka på ”radioknappen” på bodelens manöverpanel. I det senare fallet sluts ett relä i EBL och +12V från bodelsbatteriet skickas till radion. Jag antar att den matningen går till samma anslutning som kabeln från tändningsnyckeln vilket måste innebära att det finns någon form av skydd mot sammankoppling av start- och bodelbatterierna genom dessa tunna kablar om man vrider tändningsnyckeln samtidigt som ”radioknappen” är aktiverad. Hur detta skydd är ordnat vet jag inte, det enda reläklick som hörs är det i EBL. Dioder kanske?
Jag vill åstadkomma att radion huvudsakligen förbrukar från bodelsbatteriet istället för startbatteriet när man står still och aktiverar ”radioknappen”,
MEN
när bilen ställs undan mellan resorna vill jag utan att radion tappar sina inställningar även i fortsättningen kunna använda batterifrånskiljaren för att koppla bort bodelsbatteriet (litium) så att underhållsladdningen bara görs på startbatteriet. I åtminstone det läget måste alltså radions minne matas från startbatteriet.
Förslag på lösningar välkomnas!
För att starta radion måste man vrida om startnyckeln eller trycka på ”radioknappen” på bodelens manöverpanel. I det senare fallet sluts ett relä i EBL och +12V från bodelsbatteriet skickas till radion. Jag antar att den matningen går till samma anslutning som kabeln från tändningsnyckeln vilket måste innebära att det finns någon form av skydd mot sammankoppling av start- och bodelbatterierna genom dessa tunna kablar om man vrider tändningsnyckeln samtidigt som ”radioknappen” är aktiverad. Hur detta skydd är ordnat vet jag inte, det enda reläklick som hörs är det i EBL. Dioder kanske?
Jag vill åstadkomma att radion huvudsakligen förbrukar från bodelsbatteriet istället för startbatteriet när man står still och aktiverar ”radioknappen”,
MEN
när bilen ställs undan mellan resorna vill jag utan att radion tappar sina inställningar även i fortsättningen kunna använda batterifrånskiljaren för att koppla bort bodelsbatteriet (litium) så att underhållsladdningen bara görs på startbatteriet. I åtminstone det läget måste alltså radions minne matas från startbatteriet.
Förslag på lösningar välkomnas!