• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ström till Nya Chromecast

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Tven är direkt kopplad till 12v uttag, kopplade in Chromecasten i tven och ström från Usb porten i tven.
För låg ström Chromecasten orkade inte starta, Skaffade en 12v split uttag så jag kunde koppla tven och chromecasten i den.
Tven hoppar igång men inte Chromecasten. Hur löser man detta om man inte står på 230?
Då kan jag använda vanliga uttaget med en 230 laddare!?
Hur har ni löst det när ni frikampar?

Jag köpte en USB-12 modul på Kjell.com med ett full-funktions USB-C uttag i.
USB-C är ju så vist uppbyggt (obs ironi) att det finns två eller tre olika varianter, där den som har alla funktioner till och med kan ladda laptops - dvs ge 19V. Prylen man kopplar in tar den spänning den behöver.
Så en "full-funktions" USB-C till USB-C sladd (den som följer med nya Chromecast med Google TV är en sådan) och ett cigg-uttags adapter med USB-C (fullfunktion) löser problemet.
Typ en sådan här Billaddare med USB-C PD Tror det är begreppet "PD" som är nyckeln.

Tipper problemet kommer av at den nye cromcast har implementert USB-C PD protokollen fullt ut. Svarer ikke laderen så er max ladestrøm 0,5A selv om det er tilgjengelig mer. Eldre USB uten protokoll finnes med et par A ladestrøm, en kabel som tester om en kan trekke mer enn 0,5A og forteller dette videre med PD protokoll løser et par problemer. Ser at mange mobiltelefoner benytter dette trikset selv om de og støtter PD.

Ja, den skall nog funka.
Men det finns mindre och snyggare adaptrar, som är lågprofil som knappt sticker upp ur uttaget också. :)
Men det blir allt fler prylar som använder USB-C standarden och då gärna PD, så det kan vara en god idé att även skaffa en sådan. Plus (minst) en sladd med fullt USB-C stöd.

Har bara ett cigg uttag i bodelen och det är ovan för kyl/frys/ugn där tven sitter. Tven tar själv den platsen så tänkte splitta den till 3, tv, chromecast och en telefon laddare. Hur vi gör mer fruns laptop när vi inte står på 230 återstår att fundera på. Kanske nån powerbank eller liknande.
Solcellerna ger ju lite men köra en liten inverter i enda cigg uttaget kanske inte funkar heller.

Jag laddar min laptop med en Targus adapter från 12V till (tror jag) 19V. Så det är inga problem.
Tyvärr säljer inte Targus den längre, men det borde gå att få tag på motsvarande hos andra.
Hör med Adapterexperten, jag fick tag i en udda adapter där för några år sedan. Det var klurigt att hitta på sidan, men när jag mailade dem fick jag en länk tillbaka. :)

Edit, kom på att min nuvarande laptop laddas faktiskt direkt USB-C till USB-C, så jag behöver inte adaptern till den.

Senast ändrad:
Jag laddar min laptop med en Targus adapter från 12V till (tror jag) 19V. Så det är inga problem.
Tyvärr säljer inte Targus den längre, men det borde gå att få tag på motsvarande hos andra.
Hör med Adapterexperten, jag fick tag i en udda adapter där för några år sedan. Det var klurigt att hitta på sidan, men när jag mailade dem fick jag en länk tillbaka. :)

Edit, kom på att min nuvarande laptop laddas faktiskt direkt USB-C till USB-C, så jag behöver inte adaptern till den.
Tack, hitta den direkt! saftigt pris, men det är det ju oxå om man köper en power bank.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen