• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Artikel Ställplats iSikte! Ny ställplatsapp av iHusbil

Logga in för att dölja denna ruta:

Nu öppnar vi upp för en testversion av vår egen ställplatsapp. Den är baserad på de platser som vi har i Maphub, men presenterade i en mer användarvänlig karta.
Ställplatser iSikte!

Målet var att göra en tjänst som är så lättanvänd att alla kan använda och förstå den utan utbildning.

isikte-mobil.png
Du panorerar, söker och kan använda valfri navigator för att ta dig till val plats.
Med filterfunktionen kan du välja bort platskategorier du inte vill se.
Den information som visas kommer dels ifrån Maphub, som nämnts - men även platsinfo från Google maps. Inklusive några recensioner. Om du vill läsa fler finns en länk som tar dig till Google maps.

isikte-pc.png

Detta är alltså en testversion av iHusbils ställplatsapp 2.0.
Vanliga frågor:
Kan man använda den offline? Nej.
Finns den som app på Google play och appstore? Nej, kanske längre fram, men det är enkelt att skapa en länk på skärmen och då fungerar den precis som en app. Följ instruktionerna nedanför kartan.
Kan man lägga till nya platser eller bilder? Inte i denna versionen. Det kan eventuellt dyka upp senare.
Recensionerna från Google verkar inte alltid gälla platsen jag tittar på, varför inte? Det är för att Googles kategorier och namn inte alltid är desamma som det namn vi och/eller platsägaren använder. Så det blir några stolpskott ibland... Men det blir oftast rätt i alla fall. :)

Senast ändrad:
När jag försöker navigera till Backyard med CoPilot vill det siginte. Se bild
Standard problem med amerikansk programvare :D De benytter decimal punktum ikke komma. Det finnes noen steder mulighet for å sette parametere for å endre dette, men hvor en gjør det for CoPilot vet jeg ikke.

Testade nyss, men CoPilot finns inte längre bland valbara appar. Däremot Apple Maps, fast den är kanske "lite ovanlig" på min Android.

Funkar fortfarande inte. Får samma svar
Inget ändrat i den koden. Jag får också det meddelandet.
Kanske något hänt i deras ända. Får kolla på det.

Testade nyss, men CoPilot finns inte längre bland valbara appar
Den borde finnas om du har valt "Välj app...". Då skall du se den i listan över enhetens appar som tar emot koordinater.

Den borde finnas om du har valt "Välj app...". Då skall du se den i listan över enhetens appar som tar emot koordinater.
Jag lyckades nu. Copilot finns inte med i listan som visas när jag tryckt "Välj app" (av de som visas där är det enbart Google Maps som finns i enheten), men låter jag bli att välja någon och trycker "Navigera hit" visas den i en ny popup.

Det var ju lika tidigare, men jag hade glömt det. :rolleyes:

Senast ändrad:
För att förtydliga ovan ...

Låter som något om Androids inställningar. Jag har inte dykt djupare, men se bara till att du har valet "Välj plats" i iSikte;
Alltså: Se till att ha valet Välj app... i rutan t v om Navigera hit
  1. Klicka på pilen nedåt
  2. Klicka i valet Välj app...
1775544559391.png

Då kan du sedan bara klicka på Navigera hit så får du välja vilken nav app du vill navigera med av de du har i din mobila enhet, dvs:

Bara en gång.jpg

Om du vill välja app vid varje tillfälle, klicka på rätt app och välj Bara en gång, är du säker på att du alltid vill köra med t ex CoPilot, välj i stället Alltid. I det det senare fallet slipper du att välja app varje gång.

För nördar ;)
Jag tog en genväg genom att fråga Gemini om hur man man backar tillbaka om man valt "Alltid" enligt inlägget ovan ..

Min fråga: Om man i Android väljer alternativet "Alltid" i stället för "Bara en gång" t ex för att starta en navigatorapp, hur kommer man då tillbaka till att få välja från den dialogen igen vid ett senare tillfälle?

Det är lätt hänt! Den där "Alltid"-knappen kan kännas väldigt definitiv när man råkar trycka på den i farten, men det går som tur är snabbt att återställa.

För att få tillbaka valmöjligheten behöver du rensa det som kallas Standardinställningar för den app som just nu öppnas automatiskt.

Här är stegen (notera att namnen på menyerna kan variera något beroende på om du har en Samsung, Pixel eller annan modell, men logiken är densamma):

Metod 1: Återställ en specifik app (Rekommenderas)

Om det till exempel är Google Maps som alltid startar nu, gör du så här:
  1. Öppna telefonens Inställningar.
  2. Gå till Appar (eller Apphantering / Visa alla appar).
  3. Leta upp och tryck på den app som öppnas automatiskt (t.ex. Google Maps eller Waze).
  4. Leta efter ett alternativ som heter Öppna som standard (eller Ange som standard).
  5. Tryck på knappen Rensa standardinställningar (eller Rensa standardval).
Nästa gång du klickar på en adress eller startar navigering kommer Android återigen fråga dig vilken app du vill använda.

Metod 2: Via menyn för standardappar

Om du vill se en översikt över vilka appar som hanterar vad (t.ex. webbläsare, telefon eller navigering):
  1. Gå till Inställningar > Appar.
  2. Tryck på Standardappar (ligger ofta högt upp eller under "Välj standardappar").
  3. Här kan du direkt ändra vilken app som ska vara huvudalternativet för olika kategorier.

Metod 3: "Hårdfavoriten" (Om du vill nollställa allt)

Om du känner att du har råkat välja "Alltid" på massor av saker och vill börja om från början med alla frågor:
  1. Gå till Inställningar > Appar.
  2. Tryck på de tre punkterna i hörnet (eller "Mer").
  3. Välj Återställ appinställningar.

Obs: Detta nollställer inte din data, men det aktiverar alla inaktiverade appar igen och rensar ALLA standardval du gjort.

Ett litet tips: Om du ofta växlar mellan två appar (kanske en för jobb och en privat), välj för det mesta "Bara en gång". Det tar ett extra klick, men du slipper gå in i inställningarna och gräva nästa gång du ändrar dig!

Jag har nu testat flera olika sätt att skicka koordinater till coPilot på iPad. Ingen av dem fungerar. Jag har den senaste versionen, vad det verkar 10.28.2.391. Detta kan innebära att de låst ner möjligheten att skicka koordinater på detta sätt. I alla fall i IOS (det fungerar fortfarande på Android).

Jag skall ta kontakt med deras support för att höra med dem om de har ett förslag på hur vi bör göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen