Såg just en video på YouTube om den kinesiska husbilen Deddle RV, fylld av nya innovativa idéer och lösningar, som jag gärna delar med dig.

Bilen presenterades vid mässan Caravan Salon i Düsseldorf. Skall man sammanfatta presentationen så blir det, kineserna är finurliga! En liten husbil som bara mäter de magiska 5,99 m, som vi är vana från våra plåtisar, men här med ett helt annat innehåll och annan rymd.
Bilen på videon är byggd på en Iveco Daisy och priset i Europa ligger på 180 000 Euro, medan samma husbil byggd på en kinesisk bil lär kosta runt 100 000 Euro.
Husbilarnas vattentankar rymmer 400 liter vatten och varje fordon har ett xxxx Ah litiumbatteri klassat till xxV som snabbt kan laddas. Dessutom stödjer 1 450 W solpaneler batteriladdningsprocessen, för el behövs, mycket el.
Edit: Vad gäller batterier och mängden producerad energi så skrev jag vad jag läst och hört helt okritiskt, av den enkla orsaken att jag själv är helt okunnig i frågan. Nu har jag tagit bort siffrorna, läs istället inläggen nedan som är undertecknade av mera kunniga medlemmar.

Här hittar vi finesser som vi bara förväntar oss att se i stora amerikanska RV’s och liners från Morelo och Concord, eller vad sägs om 2 Slide out, tvättmaskin med torktumlare, micro, projektor, stor TV, AC i bodelen, elektriskt inställning av stolarna, kylskåp separat frys och mycket mer.

När bilarna börjar säljas i Europa förtäljer dock inte historien.
Tommy
Senast ändrad: