• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Spännande kines under 6m

IMG_6211.jpeg

Såg just en video på YouTube om den kinesiska husbilen Deddle RV, fylld av nya innovativa idéer och lösningar, som jag gärna delar med dig.

IMG_6215.jpeg
Bilen presenterades vid mässan Caravan Salon i Düsseldorf. Skall man sammanfatta presentationen så blir det, kineserna är finurliga! En liten husbil som bara mäter de magiska 5,99 m, som vi är vana från våra plåtisar, men här med ett helt annat innehåll och annan rymd.

Bilen på videon är byggd på en Iveco Daisy och priset i Europa ligger på 180 000 Euro, medan samma husbil byggd på en kinesisk bil lär kosta runt 100 000 Euro.

Husbilarnas vattentankar rymmer 400 liter vatten och varje fordon har ett xxxx Ah litiumbatteri klassat till xxV som snabbt kan laddas. Dessutom stödjer 1 450 W solpaneler batteriladdningsprocessen, för el behövs, mycket el.
Edit: Vad gäller batterier och mängden producerad energi så skrev jag vad jag läst och hört helt okritiskt, av den enkla orsaken att jag själv är helt okunnig i frågan. Nu har jag tagit bort siffrorna, läs istället inläggen nedan som är undertecknade av mera kunniga medlemmar.:)

Här hittar vi finesser som vi bara förväntar oss att se i stora amerikanska RV’s och liners från Morelo och Concord, eller vad sägs om 2 Slide out, tvättmaskin med torktumlare, micro, projektor, stor TV, AC i bodelen, elektriskt inställning av stolarna, kylskåp separat frys och mycket mer.
IMG_6214.jpeg

När bilarna börjar säljas i Europa förtäljer dock inte historien.

Tommy
 
Senast ändrad:
Det er en opplysning jeg ikke klarer å få til å stemme De batteritall som du siterer er umulige, 48V 100Ah alene er i praksis rundt 5kWh og med LFP celelr omlag 50 kg. De tall du har er over 80 kWh og 800 kg. I videoen kunne jeg spotte 2 små 48V pakker i skapet innenfor døren - kunne være maks 100 Ah. Nå er 48V 100Ah rackmount et storvolum produkt med veldig gunstige priser på det kinesiske markedet. Men jeg tror mer på 2 stk 84 Ah som blir ett 168 Ah batterisystem.
 
Det er en opplysning jeg ikke klarer å få til å stemme De batteritall som du siterer er umulige, 48V 100Ah alene er i praksis rundt 5kWh og med LFP celelr omlag 50 kg. De tall du har er over 80 kWh og 800 kg. I videoen kunne jeg spotte 2 små 48V pakker i skapet innenfor døren - kunne være maks 100 Ah. Nå er 48V 100Ah rackmount et storvolum produkt med veldig gunstige priser på det kinesiske markedet. Men jeg tror mer på 2 stk 84 Ah som blir ett 168 Ah batterisystem.

En inte helt ovanlig tankevurpa när man talar om celler/batterier.

48V batteri innebär 16st LFP-celler seriekopplade.
I ovanstående fall är det "garanterat" celler på 100Ah, sen gör man vurpan att multiplicera 100Ah med 16st och får fram 1600Ah 🥴

Ett 48V LFP-batteri på 1600Ah får inte rum i denna husbil.

Men kul med lite tänk utanför boxen på denna husbil, priset på runt 2miljoner lär dock avskräcka en del av oss :eek:

Edit: De säger 420Ah i filmklippet ifall jag hör rätt, han säger även 6000kW, men menar nog 6kWh i batteriet.
 
Senast ändrad:
På deras hemsida
https://rvdaide-com.translate.goog/model/8?_x_tr_sl=zh-CN&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc hittar man fyra modeller. En av dem är specad med 48V250AH, övriga med 48V420AH.

Alla modellerna är också specade med framhjulsdrift och bakre tvillinghjul. Så allt stämmer kanske inte där.

Edit: Det finns tydligen betydligt fler modeller via ett val i vänstersidan. Men när det gäller både batteri (och framhjulsdrift med tvillinghjul bak) verkar det vara lika för dem. Jag har inte kollat alla modeller.
Och vikt hittar jag inte.
 
Senast ändrad:
Tvillinghjul bak starter normalt for Iveco på 5 tonn, unntaket er i Australia hvor den selges som 4500 kg totalvekt (grensen for vanlig kjørkort). 3500 kg utgaven av Daily har enkle bakhjul. MEN det finnes 7 tonn 4x4 med enkle hjul som option til ekstra kostnad. Synd at bilen på videoen har kinesiske tegn i stedet for modelbetegnelsen på sidene, 50C18 for en 5 tonn med 177 eller 189 hk motor. Det korte chassiet finnes opp til 72C22 - 7200kg med 220 hk.

Når jeg ser litt mer nøye på bildene så er det ikke dobble bakhjul på bildene og spec passer for en 30C18 Iveco Daily. At påbygget kan bygges på en 4x4 50C22 er fullt mulig, bilen blir da minst 10 cm høyere selv uten bruk av super single hjul.

Nå er den som ble vist i Tyskland fra den dyreste serien, med 48V teknologi. De andre ser ut til å ha 12V og mer normale batterioppsett.
 
Senast ändrad:
Kul hus på hjul, dock med mycket som kan gå galet i den här vikt-ospecificerade ”lyxbetonade” skapelsen på en IVECO (med lyxfjädring?). Ska bli intressant att se en sådan på nå’n ställplats…
 
Kul hus på hjul, dock med mycket som kan gå galet i den här vikt-ospecificerade ”lyxbetonade” skapelsen på en IVECO (med lyxfjädring?). Ska bli intressant att se en sådan på nå’n ställplats…
Fant ingen modell med luftfjæring, og alle har i grunnutgave kun 3 tonn chassi! Med allt de har puttet inn så er det overvekt. At bilene kan leveres på tyngre Iveco Daily chassi er noe en kan lese mellom linjene. Endel biler er avbildet med tvillinghjul bak andre med enkelthjul og ganske tydelig 3000 eller 3500 kg totalvekt. Tvillinghjul sier 4500 kg og tyngre.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen