• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Som passagerare i husbilen

Lena

iKassör
Medlem
Ort
Hällekis
En sak som jag funderat på ett tag är vad ni som sitter bredvid föraren gör under resa.

I vår familj så kör min man. (Jo då, jag har kört lite för att kunna köra om något händer.)
Jag tittar förstås ut och ser på det vi åker förbi. Åker vi långt så är det ljudbok som gäller.

Plattan, handarbete, bok, sjunger, etc etc. Vad gör du?
 
En sak som jag funderat på ett tag är vad ni som sitter bredvid föraren gör under resa.

I vår familj så kör min man. (Jo då, jag har kört lite för att kunna köra om något händer.)
Jag tittar förstås ut och ser på det vi åker förbi. Åker vi långt så är det ljudbok som gäller.

Plattan, handarbete, bok, sjunger, etc etc. Vad gör du?
När Tommy körde så ”hjälpte jag till” 😇. När jag körde så surfande han på sin ipad/telefon eller sov för det mesta.
 
När Tommy körde så ”hjälpte jag till” 😇. När jag körde så surfande han på sin ipad/telefon eller sov för det mesta.
Vi brukar dela körningen 50-50, men hos oss e de tvärtom, när Annelie kör så hjälper jag till med navigering m.m.
När jag kör så tar det oftast inte lång tid innan hon somnar, ifall hon inte sitter och jobbar vid laptop'en 😏
 
Fruen kan godt, men det er bare jeg som kører. Fruen kigger interesseret rundt på det vi kommer forbi, og så insisterer hun på at jeg holder øjnene på vejen og trafikken 😉

Fra før tiden med husbil har hun tillagt sig vanen at følge med på et (papir)kort, så hun hele tiden har kontrol på, hvor vi er. Den venlige dame i GPS-en hjælper hun også så godt hun kan.

En enkelt gang imellem tjekker hun mails, håndboldsresultater m.m. på sin Tablet. Sove gør hun aldrig.
 
Frugan har med en bilstickning som aldrig blir något med. Hon är alldeles för nyfiken och intresserad på vad som finns att se. Annars så tjötar vi på mest hela tiden och när det börjar bli tyst, ja då vet man att det är dags att ta kväll.
 
Jag kör och min dotter är passagerare.
Hon sitter givetvis med telefonen i händerna och spelar Pokemon eller nått annat.
Hon har dock fått i uppgift att sköta musiken så det blir något vettigt gjort 😇
Nu iår är hon 17 så nu är det övningskörning för henne.
 
Väl där och på plats i passagerarsätet och med säkerhetsbältet på,
så har min kära hustru Ingrid full sysselsättning mest hela tiden…

Har du någon gång råkat att inventerat din hustrus handväska och letat efter t.ex en Lipsyl?
Då förstår man bättre hur en kvinnas mentalitet i grunden är uppbyggd…

Vi män sorterar våra egna tankar och göromål ungefär som ett containerfartyg under lastning.
En låda i taget lastas och placeras i rätt ordning, innan nästa låda tas om hand, osv.

En kvinnas tankar och göromål är som ett garnnystan som katten just fått tag i och lekt med en stund.
Ett fullständigt virrvarr av olika projekt som snurrar i huvudet, talar i telefonen, håller reda på
vad barnbarnen befinner sig just för tillfället via appen ”Hitta” och pysslar om katten,
som ligger i knät och snusar., m.m.

Ibland tar jag hjälp av henne, när jag är i behov av en kartläsare och behöver assistans via Google Maps.
Hamnar kanske i akut behov av upplysning med en hel bilkö i kölvattnet och frågar 50 m före korsningen…
”Är det här jag ska svänga eller är det i nästa korsning….?”

Just i det ögonblicket har hon ”råkat” växlat över till Facebook och ”har ingen aning”…

Så jag bekymrar mig väldigt lite över, om ”vad” hon sysslar med i passagerarstolen.
Jag är säker på, att hon har fullt upp absolut hela tiden…!

Det vore en bättre fördelning, om jag satt bredvid och läste kartan och Ingrid körde husbilen,
men då måste jag ju samtidigt hålla reda på ”hur” hon rattar åkdonet och då fallerar min containerlastning.
 
Senast ändrad:
Ut i fra Tordan sin definisjon er jeg i grenseland mellom kvinne og mann. Har for mange prosjekter og tanker på gang hele tiden. Men med bakgrunn i feilsøking og problemløsning var det en styrke.
 
Om jag sitter på passagerarplatsen somnar jag.

När jag kör så underhåller jag passageraren. ;)
Jag frågade henne i morse vad hon gör när jag kör, hon svarade att hon försöker filosofera men det går inte så bra för någon pratar hela tiden.:unsure:
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen