• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Solpanels väska koppla till cigarett uttaget

Anderson kontaktene er laget for press kobling, men en kan lodde de om en ikke har passende press verktøy - eller en bruker tynnere kabel enn en klarer å presse. Verktøyet bør presse firkant eller sekskant. Mest solgte Anderson er 50A utgaven, den er mye billigere enn 20A utgaven.

Under 5 mm2 kabel i en SB50 må loddes.

Series
Current
AWG
mm2
Dia. (mm)
SBS®Mini
15 to 45A​
20 to 10​
0.75 to 5.3​
0.9 to 2.9​
SB®50
50A​
12 to 6​
5.3 to 13.3​
2.9 to 4.7​
SB®120
120A​
6 to 2​
13.3 to 33.6​
4.7 to 7.4​
SB®175
175A​
6 to 1/0​
13.3 to 53.5​
7.4 to 9.4​
SB®350
350A​
1/0 to 4/0​
53.5 to 152.0​
9.4 to 22.6​

Har funderat på att göra en låda med allt i Har ett 20ah lifep04 inverter dataladdare som laddar allt upp till 48volt sen är det bara att skaffa ett usbuttag med laddare och cigtändaruttag samma jag har i husbilen som fungerar perfekt med inbyggd touch strömbrytare. Ligger en pwmregulator 10 a hemma. så nästan allt finns bara en lämplig låda och vikbar laddare.
Jag vet att det finns en Norrköpingsfirma som säljer såna men det kan jag inte rekommendera efter att jag och en på campingen jämfört våra upplevelser av den firman. Vi har bägge trasiga solpaneler från nämnda firma fastlimmade på taket. Varning altså! Denna firma har bytt namn och plats många gånger.

20Ah 48V eller riktigere 51,2V nominelt, nedre grense 40V og øvre over 65V - 1kWh og litt margin. Eller er det kun laderen som tar 16 celler og du har 4 og dermed litt 0ver 25 Wh.

Vikbare solpaneler for flyttbar bruk er bedre med 2 eller 4 små ramme paneler hengslet sammen enn med flexi paneler. Flexi paneler fungerer best hellimt på stivt underlag og bøy kun i en retning. Om hengslingen er tekstil eller metal spiller mindre rolle. Har sett meget bra utgaver med begge løsninger, og mengder av flexipaneler i tekstil - tviler sterkt på levetiden for de siste. For lokalt 4x4 campere det er kun ramme utgave som selges, skal en ha fatt på flexi så er det ali og litt ebay - uten garantier.

Pris på flexipaneler er nå en brøkdel av tilsvarende rammepaneler. Dette sier mye om kvalitet.

Senast ändrad:
Kapaciteten på min trehjuling 280wh är samma som kapaciteten på lifebatteriet så jag kan alltså få dubbla körsträckan eftersom det inte finns trampor måste man ha ström. med tre hjul är det lätt att ha en liten låda med batteri och omformare. Även en hopfällbar solpanel skulle kunna fraktas. Min elcykel har 504 wh bara vid något enstaka tillfälle har första lysdioden slocknat vid hård belastning så lite overkill baken håller kortare tid än batteriet!
Problemet med flexibla solpaneler verkar vara plastmaterialet vilket inte tål sol i vissa fall?. Köpte min sista solpanel från en som det verkar seriös firma som sålde paneler med långlivslängd. Glas är naturligtvis det bästa valet ur livslängdsynpunkt.

Senast ändrad:
Beste klare plast utendørs er polycarbonat som har mange handelsnavn plexiglass og lexan er mest kjent, men den er like stiv som glass og like dyr.

Det ska gå utmärkt! Krokodilklämmor ska inte användas måste man ha något annat så är andersson oförväxelbara kontakter bra men jag tror de måste lödas.
Jo jag valde el!
Paket med solpanel en låda som innehåller batteri inverter 230 v usbuttag verkar ganska vanliga i usa finns att anta tester på youtube. det som kostar är ju batteriet ska man ha mycket effekt så blir det litium jon batteri men kan även vara något annat lipoly som inte klarar så många cykler lite farligare att handha och billighetsvarianten med ett blybatteri . 18000kr verkar väldigt dyrt bättre att köpa från kina då direkt.
USA har 110 V 60 Hz så de är nog inte vanliga "over there". :unsure: ;)

Amazon.se sökte jag på igår och där fanns hela paket men också vikbara solpaneler med inbyggda laddare med ciggtändarkontakt. Man ska helst söka på fraktat av Amazon eftersom man vet att datumet stämmer och det är större säkerhet, kanske något dyrare men ofta från ett lager från kontinenten så man slipper väntan från kina.
Vill man vara säker på kvalite så verkar Solorder.se vara ett bra val köpte min 100w solpanel därifrån snabb leverans bra packat och såg väldigt mycket bättre ut än tidigare köp med en ny teknologi som skulle fånga solen bättre vid sneda vinklar.
Från kina som tillverkar i stort sett alla powerboxar har givetvis tillverkning både för usa och eu.
Att däremot få ut laddspänning från 12v till elcykelbatterier verkar helt omöjligt man får gå via inverter och ordinarie laddare, blir en hel del extra förluster.
Det är många som kör elcyklar härnere men alla står ju på el eller så använder de inverter.

Søk på "step up dc dc" og den spenningen du trenger for lading av batteriet, og husk at lithium lades med konstant spenning. Strømbegrensningen kommer av seg selv i konverteren.

Hej
Jag har köpt en vikbara 200 w panel. Jag har tänkt att skaffat en 10 m lång förlängningssladd till den. Vilken area bör jag välja?
Sedan vill jag ansluta den till ett utvändigt uttag. Hurdan typ ska jag lämpligsvis använda?
Mvh Klas Nilsson

Hej
Jag har köpt en vikbara 200 w panel. Jag har tänkt att skaffat en 10 m lång förlängningssladd till den. Vilken area bör jag välja?
Sedan vill jag ansluta den till ett utvändigt uttag. Hurdan typ ska jag lämpligsvis använda?
Mvh Klas Nilsson
Hej. Själv skaffade jag en kontakt som man skarvar solpanels kablar med som jag har innanför där 230 v v uttaget är och sen dragit till batterierna och använder 5 kvadrat kabel men det finns flera olika kontakter som är lämpliga.
Mvh Umebo

Større kvadrat gir mindre motstand og med det tap av energi fra panelet til bilen, 2,5 kvadrat er et minimum - 5 er bedre. For kontakter for utvendig tilkobling er jeg selv tilhenger av Anderson kontakter Disse finnes det diverse deksler til om en ikke kan montere de beskyttet. Standard utgaven er for opptil 50A (noen skriver 60A, men konstruktøren betegner de som 50A). Bruker en tynnere kabel enn 5 kvadrat så må en lodde, grøvre kan en presse kontaktene på.

Vid 200w och full belastning ca 14 v 14 a blir spänningsfallet 1 volt med 5 kvadrat.
Nu ger ju solpanelen uppåt 20volt men det är obelastat, man har nog inte råd med mindre än 5kvadrat den totala kabellängden blir ju 20 meter.

Monter regulatoren like ved batteriet og bruk en isolert kontakt for tilkobling av solpanelet som ikke kan forveksles med en 12V kontakt. På denne måten reduserers virkningen av spenningsfallet i kablingen. Om en benytter en mppt regulator så kan en seriekoble de enkelte paneler og ha 40 til 80 volt over kabelen.

Inte lätt för en tillverkare att veta hur kunden tänker använda produkten, finns många olika sätt. Jag hade monterat regulatorn i fordonet och förlängt kabeln från panelen. Dom ytterst få gånger jag använt min panel så var den gjord så att den anslöt jag direkt till ett cigg uttag på bodelsbatteriet.
Solväska.jpeg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen