• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Solpanels väska koppla till cigarett uttaget

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Hej!
Denna fråga har vart uppe i ett gammalt Forum, men hittar inte tråden.
Så tänkte ställa fråga här då alla experter är här!
Har köpt denna:

Går det att koppla denna direkt till ett av cigg uttagen och den laddar bodels batteriet?

Hej!
Har köpt denna:

Går det att koppla denna direkt till ett av cigg uttagen och den laddar bodels batteriet?
Ja det ska gå bra. Mitt-piggen på cigguttaget är plus.
Mät gärna med ett instrument så du är säker innan du kopplar.
Får säkert flera svar här.

Senast ändrad:
Hej!
Har köpt denna:

Det beror på om cigguttaget är kopplat till startbatteri eller bodelsbatteri. Hur bra det fungerar eller om det finns andra problem vet jag inte.

Jag skulle aldrig kopplat panelen direkt till cig uttaget.. Din panel har ju 21,5v i spänning... Så tror du/ni att det är bra att koppla in detta till ett 12v system :rolleyes::eek:
Men kopplar du via en regulator och sen in i cigg uttaget så borde det inte vara några problem... Om regulatorn förstår att ditt system är ett 12v system...
Sen antar jag att det finns olika cigg uttag... Ett är säkert kopplat till startbatteriet.... Och vart de andra är kopplad vet ni nog bäst själv...

Lycka till...

Jag skulle aldrig kopplat panelen direkt till cig uttaget.. Din panel har ju 21,5v i spänning... Så tror du/ni att det är bra att koppla in detta till ett 12v system :rolleyes::eek:
Men kopplar du via en regulator och sen in i cigg uttaget så borde det inte vara några problem... Om regulatorn förstår att ditt system är ett 12v system...
Sen antar jag att det finns olika cigg uttag... Ett är säkert kopplat till startbatteriet.... Och vart de andra är kopplad vet ni nog bäst själv...

Lycka till...
I paketet ingår ju regulator.

Ja det är regulator med.
Om jag minns rätt så var det nån som hade köpt detta paket och kopplat från regulatorn till 12 volts uttaget i bodeln och då laddade den bodels batteriet.
Har ingen sådan kabel men måste väl gå att klippa av krokodil klämmorna och koppla på cigguttag i såfall.

Ja det är regulator med.
Om jag minns rätt så var det nån som hade köpt detta paket och kopplat från regulatorn till 12 volts uttaget i bodeln och då laddade den bodels batteriet.
Har ingen sådan kabel men måste väl gå att klippa av krokodil klämmorna och koppla på cigguttag i såfall.
Jodå det går bra... Men tänk också på att vissa cigg uttag har max 3A.... Det finns för båtar (rostfri) som klarar 10A...
Lycka till...

Husk at en vanlig cig kontakt er for maks 10A. Så et 120W panel er tett opp til maks for kontakten. Kontroller at det er +12V på bunnkontakten mot sideveggen, og at det er koblet til rett batteri. Når det gjelder pluggen for ciguttaket så se til at det er god spenst og flate på kontaktene, veldig mye av det som selges tåler ikke kontinuerlig 10A de fungerer ok for noe under 5A. Det finnes en eldre tysk standard med mindre diameter for opp til 15A.

Min personlige favoritt for dette bruk er et eget opplegg med kabel og Anderson kontakt gjerne montert utvendig på bilen med lokk som holder den ren under kjøring. De mest solgte av disse kontaktene er utgaven for 50A - har sett installasjoner med regulator inne ved batteri og farget kontakt som advarsel om at den kun er for solpanel uten regulator. En løsning jeg ville satset på selv og kjøpt inn et par gule Anderson 50A for oppkoblingen.

Undrar om det inte börjar bli för mycket nu för TS.... ;)
Men jag hittade på biltema ett cigg-uttag som de säger klarar 20A :rolleyes:

Men kom ihåg att ett cigg uttag (varken honan eller hanen) är gjorda för någon större mängder A, de blir varma :eek:

Hur många hanar har inte smält med åren för oss :(

Ok det lutar väl åt att jag får använda krokodil klämmorna på batteriet direkt de gånger jag behöver ladda och inte har fast el!
Blir nog lättast så, eller montera en fast kabel från batteriet som jag kopplar kablarna från regulatorn.
Skulle valt el i gymnasiet :p

Jag har gjort såhär
Monterat en cigg-uttag (för marint bruk) på varje sida av hb. Sen dragit kablar till regulatorn och kopplat på samma ingång som övriga paneler på regulatorn...

Detta fungerar så länge dina andra paneler (om du har) är parallellt kopplad

IMG_20220322_140508.jpg

IMG_20220322_140522.jpg

Tyvärr tog vinden tag i min panel... Så nu har jag ingen lös panel :eek:

Senast ändrad:
Fick reklam på detta idag, istället för limma upp paneler på taket ha detta som reserv när man fri kampar. Vad tror ni?

Hej!
Har köpt denna:

Det ska gå utmärkt! Krokodilklämmor ska inte användas måste man ha något annat så är andersson oförväxelbara kontakter bra men jag tror de måste lödas.
Jo jag valde el!
Paket med solpanel en låda som innehåller batteri inverter 230 v usbuttag verkar ganska vanliga i usa finns att anta tester på youtube. det som kostar är ju batteriet ska man ha mycket effekt så blir det litium jon batteri men kan även vara något annat lipoly som inte klarar så många cykler lite farligare att handha och billighetsvarianten med ett blybatteri . 18000kr verkar väldigt dyrt bättre att köpa från kina då direkt.

Senast ändrad:
Hej!
Har köpt denna:

Teoretiskt går det. Man ska kolla så uttaget är avsäkrat med minst 10A. Ofta är fordons eluttag dragna med minimum kabelarea till slingan enligt elnomogram. En slinga till solcellen blir fort ytterligare 10 m. och därmed mer spänningsfall. Min rekommendation är gör ett separat uttag helst med ett DINuttag som har bättre strömöverföring än ciggen och helst 4 kvm avsäkrat med 15A närma batteriet för maximal laddning från solpanelen.

Det ska gå utmärkt! Krokodilklämmor ska inte användas måste man ha något annat så är andersson oförväxelbara kontakter bra men jag tror de måste lödas.
Jo jag valde el!
Paket med solpanel en låda som innehåller batteri inverter 230 v usbuttag verkar ganska vanliga i usa finns att anta tester på youtube. det som kostar är ju batteriet ska man ha mycket effekt så blir det litium jon batteri men kan även vara något annat lipoly som inte klarar så många cykler lite farligare att handha och billighetsvarianten med ett blybatteri . 18000kr verkar väldigt dyrt bättre att köpa från kina då direkt.
Det finns Anderson med press.
Köpte 10st från Kina för samma peng som en kostar hemma.
De tål 60A.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen