• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Solcellspanelers effektivitet…

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Jag är ganska slarvig och städar/tvättar paneler inte så ofta. Idag var jag på taket och den liggande panelen var helt igensatt av Saharas sand medan den vikbara var något så när ren. Gjorde rent båda 2 och fällde ner den vikbara eftersom vi drar hemåt imorgon bitti och då kollade jag effektiviteten (båda nytvättade och liggande):
IMG_4381.png
2,98A laddning var inte speciellt imponerande. Då tittade jag på min förra mätning med en ganska ”skitig” liggande panel och den andra ren och vinklad mot solen:
IMG_4375.png
Då hade jag bättre skjuts under samma tid och dagarnas ljus-förutsättningar.

Sammanfattning:
vinklad panel bäddar för betydligt bättre laddningseffekt (OBS! detta är ingen vetenskap, bara min egen observation).
 
Vad har för effekt på panelerna? Kan ju vara intressant för att se hur effektiva de är.
 
Svårt med jämförelser mellan olika tillfällen om inte den faktiska solinstrålningen är mätt samtidigt. Den kan variera mer än man tror utifrån ögats och hjärnans bedömning av den.

Men visst ger vinklat och gärna vridbart montage bättre effekt än liggande så länge man ser till att läget justeras efter solens gång.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen