• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Solcellspaneler, elleverantörer eller dammsamlare?

Hur ofta är du uppe på taket och ser över din(a) solenergi leverantör(er)? Så här ser mina paneler ut efter pollens vandring runtomkring, knappt en vecka efter senaste tvätten…

Visa bilaga 23268
Hej. Jag brukar gå upp på taket och göra rent solpaneler en gång i veckan ungefär får aldrig gå två veckor i mellan för då tappar paneler lite effekt.
Mvh Umebo
 
Man skulle haft en slang (eller 2) på varsin sida panelen(er) som man kunde ansluta till ”högtryck” spolning med en snabbkoppling. Ungefär som större HB typ Morello & Concorde har i sina grå & svartvatten tankar. Borde inte vara så svårt att montera längs långsidor på solcellspaneler med några slangklämmor. Får se om det går att förverkliga till nästa säsong! Det är alltid kul med nya idéer, men sen sätter lathet & andra intressen käppar i hjulen. Kallas man då för en ”visioner” eller ”drömmare”?
Elon Musk är väl en visioner som förverkligar sina drömmar fullt ut, men han är tydligen också ”lite” autistisk och det är inte flesta av oss…
 
Man skulle haft en slang (eller 2) på varsin sida panelen(er) som man kunde ansluta till ”högtryck” spolning med en snabbkoppling. Ungefär som större HB typ Morello & Concorde har i sina grå & svartvatten tankar. Borde inte vara så svårt att montera längs långsidor på solcellspaneler med några slangklämmor. Får se om det går att förverkliga till nästa säsong! Det är alltid kul med nya idéer, men sen sätter lathet & andra intressen käppar i hjulen. Kallas man då för en ”visioner” eller ”drömmare”?
Elon Musk är väl en visioner som förverkligar sina drömmar fullt ut, men han är tydligen också ”lite” autistisk och det är inte flesta av oss…

 
Det där med smutsiga solpanelern ser jag som ett tilltagande problem!
Alla som har fönster vet ju hur smutsiga de blir även fast de sitter vertikalt, en liggande solpanel måste ju bli full med smuts ganska fort, jag vet ju hur min solpanel blev efter calima i santa pola 2020.
Om solpanelerna är varma så får man vara försiktig med kallt vatten. Solpaneler som inte har glas utan plast kan bli väldigt kortvariga om de är ute i sol?!
En känd kinaimportör i Norrköping har sålt såna som inte tål sol. Lika roligt som med takluckor som inte tål sol.
 
Man skulle haft en slang (eller 2) på varsin sida panelen(er) som man kunde ansluta till ”högtryck” spolning med en snabbkoppling. Ungefär som större HB typ Morello & Concorde har i sina grå & svartvatten tankar. Borde inte vara så svårt att montera längs långsidor på solcellspaneler med några slangklämmor. Får se om det går att förverkliga till nästa säsong! Det är alltid kul med nya idéer, men sen sätter lathet & andra intressen käppar i hjulen. Kallas man då för en ”visioner” eller ”drömmare”?
Elon Musk är väl en visioner som förverkligar sina drömmar fullt ut, men han är tydligen också ”lite” autistisk och det är inte flesta av oss…

Kanske kan fungera för dig.

Jag har för mig att du kommer åt solcellen från takluckan.
Eller varför inte en skurmopp. Det finns modeller som har en fiberduk med teleskopstång. De fungerar perfekt hemma i varje fall.
 
Jag fäller bordet över sängarna (och flyger över ängarna 🎶🎵, nej inte riktigt:ROFLMAO: ), sätter en liten blå pall på den, och balanserar på upplägget som Buster Keaton i stumfilmer. Den ena solcellen når jag enligt KISS-principen, tips från Olof G. Den andra med Biltemas borst-princip:
1680002729125.png

…och är lika glad varje gång som jag inte har drattat ner mellan sängarna. Kanske behövs en investering i arm & knäskydd, cykelhjälm har jag redan.
 
Jag såg på ett reportage i Sportspegeln för några år sen.
Reportaget handlade om att en utöva sport när man är handikappad.

Jag blev ganska förvånad när jag kände igen killen som var med i reportaget.
Han och jag spelade hockeybockey ihop. Jag slutade när jag var runt 50.
När han slutade vet jag inte.

Det hemskt att ske, han satt i en typ av permobil och spelade golv.
Han var bitter och arg på sig själv igenom hela reportaget.

Det var en fallolycka i hemmet som ställde till det.
Något att tänka på när vi gubbar håller på.
 
Den överlägset största orsaken till skador och dödsfall för folk i ,,,hmmm,,,skall vi säga mogen ålder är fall olyckor i hemmet.
Det är förvånande att folk som knackigt tar sig ur en fåtölj prompt envisas med att ha saker i överskåp och ovan på kylar och köksskåp.

Nu tror jag inte detta gäller någon på detta forumet såklart, men ni kanske känner igen någon? ;)
 
Den överlägset största orsaken till skador och dödsfall för folk i ,,,hmmm,,,skall vi säga mogen ålder är fall olyckor i hemmet.
Det är förvånande att folk som knackigt tar sig ur en fåtölj prompt envisas med att ha saker i överskåp och ovan på kylar och köksskåp.

Nu tror jag inte detta gäller någon på detta forumet såklart, men ni kanske känner igen någon? ;)
Jag svarar mig själv med en länk om någon är intresserad

 
Jag länkar in lite tips också,,,,ifall ni skulle känna någon som behöver en hjälp på traven

 
Jag svarar mig själv med en länk om någon är intresserad

Tack för värdefull info Golfbil, din statistik löste alla mina problem! Fr.o.m. imorgon är det Marianne som klättrar upp den lilla blå pallen och balanserar som Mary Poppins på takåsarna. Jag får väl hålla mig på markplan och inventera ölförrådet… 😁

1680290236362.png
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen