• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Solceller mm

Arkilles

Välkänd medlem
Medlem
Undran?
Har just nu 3x150w i solceller, 2x160 ah litium batterier, dc dc laddare.
Vad är då undrar, jo bifogad bild är dagens resultat, jag ser alla värden " Men är de ok hmt utrustning" eller kan jag göra något för att få det ännu bättre utan nya investeringar???

Bilagor

• Screenshot_20240126_210247.jpg
    Screenshot_20240126_210247.jpg
    387,9 KB · Visningar: 80
Dine batterier siger max 14.22, så det er fuldt opladet.
Det burde dit panel også vise.
Det hvide felt viser bulkladning. Feltet ovenover viser absorbtion og det øverste felt viser float
Altså efter min mening helt normalt

Senast ändrad:
Fast 3 dagar bakåt så har det varit högre max. spänning i batteribanken.
14,22V är inte fulladdat, samt lite lågt värde i CV-fasen.
Jag får en känsla av att laddaren växlar från CC till CV för tidigt (?).

Nu äger jag själv ingen Victron-laddare, vilket jag antar att du har.

Vilken modell på mppt-laddare har du?

Då kan vi ladda ner och kika i manualen, samt kolla upp dina inställningar.

Jag är säker på att vi har flera "Victron-experter" här, då borde vi kunna komma fram till om du har någon inställning som behöver justeras.

https://www.victronenergy.se/support-and-downloads/manuals

Nu äger jag själv ingen Victron-laddare, vilket jag antar att du har.

Vilken modell på mppt-laddare har du?

Då kan vi ladda ner och kika i manualen, samt kolla upp dina inställningar.

Jag är säker på att vi har flera "Victron-experter" här, då borde vi kunna komma fram till om du har någon inställning som behöver justeras.

https://www.victronenergy.se/support-and-downloads/manuals
Tyvärr inte när jag skulle byta ut min gamla utrustning och satsa på 2 st litium, rådde säljaren mig att behålla husbilens orginal laddare och i stället satsa på en bra solcellsladdare och en 12V/12V -30 A Orion Smart Hq2210P2FA4.

Jag fick tipps här på forumet att öka max absorption spänningen från 14.2V som är default i Litium valet på Victrons SmartSolar, till 14.4V som är Sunlux rekommenderade värde för deras LiFePO4.

Mvh
Anders

Senast ändrad:
Nu tror jag att jag fattar, rätta mig om jag har fel, det ser ut som det är Victrons Smartsolar som har genererat de olika ladningar och dess spänningar, men om man inte har sol o istället laddar med tex befintlig EBL, så loggar ändå SmartSolar så man kan se statistik på vilka max o min spänningar som varit.

Mvh
Anders

Tyvärr inte när jag skulle byta ut min gamla utrustning och satsa på 2 st litium, rådde säljaren mig att behålla husbilens orginal laddare och i stället satsa på en bra solcellsladdare och en 12V/12V -30 A Orion Smart Hq2210P2FA4.
Jag har inte heller dedikerad AC->Litium laddare, utan använder befintlig EBL99G i Gel läge + en Victron SmartSolar + en Victron Orion dc-dc 30A, tycker det funkar bra totalt sett både på sommar o vinter.
Mvh
Anders

Nu tror jag att jag fattar, rätta mig om jag har fel, det ser ut som det är Victrons Smartsolar som har genererat de olika ladningar och dess spänningar, men om man inte har sol o istället laddar med tex befintlig EBL, så loggar ändå SmartSolar så man kan se statistik på vilka max o min spänningar som varit.

Mvh
Anders
Kollade igen, du har sol max V ca 21V o PMax 141W, så det är SmartSolar som laddar, kolla vad max float ska vara för dina batterier. Och updatera både SmartSolar och även Orion så de har den rekommenderade max float spänningen.
Mvh
Anders

Kollade igen, du har sol max V ca 21V o PMax 141W, så det är SmartSolar som laddar, kolla vad max float ska vara för dina batterier. Och updatera både SmartSolar och även Orion så de har den rekommenderade max float spänningen.
Mvh
Anders
Tack Anders, mycket att läsa och förstå. Men jag har kollat max float är 13.55 på smart sol och 13,50 på Orion.
Jag ändrar till 14,4 på båda är det ok??

Senast ändrad:
Tack Anders, mycket att läsa och förstå. Men jag har kollat max flott är 13.55 på smart sol och 13,50 på Orion.
Jag ändrar till 14,4 på båda är det ok??
Float spänningen skall vara under 13.8V, jag har 13.5V på Litium, detta är spänningen som laddaren ger när batteierna är fulla.
14.4 är laddspänningen, blanda inte ihop dessa!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen