• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Solceller, kan man inte få ström till kylskåpet från batteriet när man står stilla?

Jeg har solceller og kører køleskabet med AES. Det vil sige 12V når husbilen er startet og gas når motoren er slukket. Jeg bruger aldrig 230V på køleskabet, da jeg aldrig stå på stolpeel.

Og det er så det jeg bruger mine solceller til, nemlig at aldrig stå på stolpeel. Alt andet end køleskab, trumavarmer, og spis kører på 12V. Jeg har 2 ting der kræver 230V og det er fruens hårtørrer og 2q cykelbatterier, og dertil bruger jeg en inverter på ren sinuskurve.
 
Har monterar solceller, och till vår förvåning kan man inte få kyla till kylskåpet via
batteriet, utan man måste koppla om till el.
Det fungerar när vi startat bilen och kopplat om till batteri, men vid stopp måste
el användas.
Detta är väl inte korrekt, vad skulle vi då med solceller till?
Solceller till Kylskåpet, då får du ha väldigt mycket. Kylskåpet drar ungefär 170w/14A. Har du då ett batteri på 100A/agm då räcker detta ca 5timmar. Ska du då mata detta med solceller. Då lär du få fylla taket, men kommer inte att räcka nu på hösten. Du vill väl ha el till annat i HB. En del byter till kompressor skåp, då funkar allt bättre. Men forfarande dålitg på hösten. Det normala är att man kör på gasol om man inte har 230v. När motorn startar slår det över till batteri drift. För då har du generatorn till hjälp
 
Min solcellsregulator har en funktion som gör att den kan slå om kylskåpet till 12V-drift om batterierna är fulladdade och solen skiner. Den kopplar över i en halvtimme sedan går det tillbaka till gasoldrift om nu inte batterierna fortfarande är fulladdade och solen fortfarande skiner. Då kör den en halvtimme till på 12V.
För att få det här att fungera behövde regulatorns "AES"-signal kopplas till kylskåpets "S+"-ingång. Dessutom behövde jag bygla ett relä i EBL:en från CBE.
Men som sägs tidigare i tråden: ett absorptionskylskåp drar ganska många ampere från 12V så att täcka upp det behovet med solceller kräver ganska mycket om man inte skall köra slut på batterierna. Att däremot ha solceller, LiFePO4-batterier och ett kompressorkylskåp kan fungera bra om man bara är ute och kör var och varannan dag så motorn får chans att ladda batterierna. Kompressorkylskåp är mycket effektivare än absorptionskylskåp men går inte att köra på gasol.
 
Som andra sagt, har man ett absorptionskylskåp som går att köra på gasol så är de normalt kopplade så att de endast går på 12 v när motorn är igång. Krävs omkoppling för att få annan funktion. Men det kommer inte att fungera med ett sådant kylskåp på 12 v i någon längre utsträckning. Kylskåpet drar väldigt lite gasol.

Solcellerna använder de flesta till att hålla batterierna laddade för att kunna ha belysning, tv mm igång utan att koppla in ström (230 v). Dvs om man inte har ett kompressorkylskåp.
 
Vår kompressorkyl går på 12V bodelsbatterier som i 1:a hand laddas med solen, i 2:a hand från 230V och i 3:e hand när vi är och kör (med Euro6 konstigheter och en DC/DC manick). Detta vill säga att när solceller har tillgång till solenergi, då fyller dom på lite mer än vad kylskåpet tar och vi sparar el-kostnader när vi är el-anslutna. För att hjälpa solcellsladdning, jag har monterat en liten barstols-sits som möjliggör snurr på en av solcellerna (solcellen kan vippas också) i alla tänkbara vinklar med maximal effekt.
Detta är en produkt av vad ni har lärt mig under tidigare åren dock i ett annat forum, jag kan bara tacka er för det. Har aldrig sett en lösning som skulle fungera bättre i en liten plåtis...

IMG_0233.jpeg
 
Senast ändrad:
Har monterar solceller, och till vår förvåning kan man inte få kyla till kylskåpet via
batteriet, utan man måste koppla om till el.
Det fungerar när vi startat bilen och kopplat om till batteri, men vid stopp måste
el användas.
Detta är väl inte korrekt, vad skulle vi då med solceller till?
Jo, det går att ordna beroende på skåptyp.

Jag har samma problem och ”min billeverantör” säger att det inte går Men, Dometic informerar nu att ”rätt” installation, tillräckligt med batterikapacitet och att husbilen står plant (Max 3 graders lutning) så skall det även gå att köra på 12V när motorn stängts av. Då det finns 12V redan till skåpet så kan man göra en koppling på plats så att man även manuellt kan välja 12V-drift. Viktigt dock att bevaka batterikapaciteten så att det inte töms, om begränsningsvakt finns.

Dometic serviceverkstad kan utföra en ”rätt” ominstallation för att få det att fungera.
Dock beror det på vilket absorptions-skåp man har. Går inte på alla typer.
 
På baksiden av de fleste Dometic kyl finnes det en kobling for en S ledning, spenning på denne slår på 12V funksjonen på samme måte som C signalet. Dometic og flere andre solarkontrollere har utgang for S signalet. Mangler signalet fra kontrolleren så kan en benytte en bryter og sette 12V på S inngangen, men da må en selv holde kontroll på batteri.
 
Har monterar solceller, och till vår förvåning kan man inte få kyla till kylskåpet via
batteriet, utan man måste koppla om till el.
Det fungerar när vi startat bilen och kopplat om till batteri, men vid stopp måste
el användas.
Detta är väl inte korrekt, vad skulle vi då med solceller till?
Du byter kylskåp och sätter in ett 12 volt Kompressorkylskåp helt enkelt!
Ett 230 V skåp drar så mycket ström att Din batteribank tar slut!
Eller Du kör kylen på gasol förstås!
Solceller laddar Dina batterier när motorn är avstängd och driver inget alls utan Batteribank
🤗
 
På baksiden av de fleste Dometic kyl finnes det en kobling for en S ledning, spenning på denne slår på 12V funksjonen på samme måte som C signalet. Dometic og flere andre solarkontrollere har utgang for S signalet. Mangler signalet fra kontrolleren så kan en benytte en bryter og sette 12V på S inngangen, men da må en selv holde kontroll på batteri.
Förstår jag dig rätt Knut, så har man bara bra med solcellskapacitet och batterikapacitet så är det inga problem att använda sig av 12V för drift av även Nya Dometic-skåp (absorptionstyp) ? Förutsättning att man alltid har koll på batterinivåer vid avsaknad av laddning.
 

Jag tror det stämmer som Knut skriver, att det finns flera sol-laddare som klarar detta ,och inte bara Buttner som länken ovan indikerar. Det är väl f.ö. Votronic som tillverkar många av de laddare som har Buttners logga på sig.
 
Frågan är väl närmast av akademisk art eftersom man normalt inte har tillräcklig ström off grid som det heter.
Att lösa detta med batterier och solpaneler är inte görbart till en rimlig kostnad. En investering i en kompressor kyl blir både billigare och bättre eftersom man kan förvara kylvaror på ett bra sätt.
Den gamla tekniken vi har i våra husbilar försvann från hemmen på 50 - 60 talet. Faktiskt tror jag det blir betydligt bättre att köpa kylskåp 230v bättre begagnat och driva på en inverter men man ska ju ha plats.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen